کد خبر: ۷۸۶۹۶۶
تاریخ انتشار : ۱۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۳

پیام‌هایی برای درگذشت هوشنگ ابتهاج

رئیس مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی و مدیرعامل صندوق اعتباری هنر در پیام‌هایی جداگانه درگذشت هوشنگ ابتهاج را تسلیت گفتند.
پیام‌هایی برای درگذشت هوشنگ ابتهاج
آفتاب‌‌نیوز :

در پی درگذشت «امیرهوشنگ ابتهاج (ه‍. ا. سایه)»، شاعر، کاظم موسوی بجنوردی، رئیس مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی (مرکز پژوهش‌های ایرانی و اسلامی) پیام تسلیتی صادر کرد. در متن این پیام آمده است: «شاعر نامدار روزگار ما، امیرهوشنگ ابتهاج (ه‍. ا. سایه)، رخت از این سرا به دیگر جهان کشید.

او از واپسین بازماندگان نسل طلایی و رؤیایی ادبیات معاصر ایران بود. شعر و سخن او، بیش از هفت دهه بر تارک شعر ایران درخشید و اینک در شمار جاودانه‌های ادب پارسی است و با موسیقی ایران پیوند عاشقانه دارد.

سایه تا واپسین دم سرافراز و باشکوه بر قلّۀ زرفام شعر ایستاد.

دیدار با او در مرکز دائرة‌المعارف بزرگ اسلامی که توفیق آن در سال‌های اخیر دست می‌داد، فرصتی گران‌بها و سخت کم‌یاب بود.

سوگِ سایه را به فرزندان و خاندان ارجمندش و همۀ دلبستگان زبان و فرهنگ پارسی در ایران و سرتاسر گیتی تسلیت می‌گویم و برای ایشان شکیبایی آرزو دارم.»

سید مجید پوراحمدی _ مدیرعامل صندوق اعتباری هنر _ نیز با صدور پیامی درگذشت هوشنگ ابتهاج را تسلیت گفت. در متن این پیام عنوان شده است: «با نهایت تأسف و تألم غزل‌سرای بلندآوازه و پژوهشگر نامدار استاد هوشنگ ابتهاج از میان ما رفت. فقدان ایشان که بی‌گمان از مفاخر ادب و یکی از وارثان گنجینه پرفروغ شعر پارسی در دوران معاصر بود، ضایعه‌ای جبران ناپذیر محسوب می‌شود.

اینجانب درگذشت این شاعر و ادیب پیشکسوت را به جامعه فرهنگی و هنری کشور، دوستداران و خانواده محترم ایشان تسلیت عرض کرده و از خداوند متعال، غفران و رحمت الهی برای آن مرحوم و صبرو شکیبایی برای خانواده محترمش مسئلت می‌کنم.»

امیرهوشنگ ابتهاج، متخلص به «سایه» متولد ۶ اسفند ۱۳۰۶ در رشت است. این شاعر نخستین اثرش به نام «نخستین نغمه‌ها» را در سال ۱۳۲۵ منتشر کرد. از دیگر آثار او به «سراب»، «سیاه مشق»، «شبگیر»، «زمین»، «چند برگ از یلدا»، «تا صبح شب یلدا»، «یادگار خون سرو» و... را می‌توان اشاره کرد. یکی از معروف‌ترین سروده‌های او «ارغوان» است که در قالب آثار موسیقایی هم عرضه شده است. او روز چهارشنبه، ۱۹ مردادماه از دنیا رفت.

پیام قالیباف

همچنین محمدباقر قالیباف رییس مجلس شورای اسلامی در قالب پیامی درگذشت ابتهاجرا تسلیت گفت.

متن این پیام به شرح زیر است:

«بسم الله الرحمن الرحیم

درگذشت شاعر نامدار و شیرین‌سخن استاد امیرهوشنگ ابتهاج را به خانواده و دوستان ایشان و تمامی دوست‌داران شعر و ادب فارسی تسلیت می‌گویم؛ ه.الف. سایه با اشعار خود، پاسدار میهن‌دوستی و مروج فرهنگ و ادب اصیل ایرانی بود. خدایش بیامرزد و او را با سید الشهدا(ع) همنشین کند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین