کد خبر: ۷۹۱۶۲۱
تاریخ انتشار : ۱۰ شهريور ۱۴۰۱ - ۲۳:۴۷

نامه ضد ایرانی نمایندگان کنگره آمریکا درباره ادعا‌های پادمانی به آژانس

همزمان با رسیدن مذاکرات رفع تحریم‌ها به مراحل پایانی و افزایش تحرکات مخالفان بازگشت احتمالی آمریکا به برجام، چند نماینده کنگره آمریکا در نامه‌ای به رافائل گروسی مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی خواستار بسته نشدن پرونده ادعا‌های پادمانی علیه ایران شدند.
نامه ضد ایرانی نمایندگان کنگره آمریکا درباره ادعا‌های پادمانی به آژانس
آفتاب‌‌نیوز :

گروهی از نمایندگان جمهوریخواه کنگره آمریکا با ارسال نامه ای به آژانس بین المللی انرژی هسته، خواستار ادامه یافتن تحقیقات این آژانس درباره مسایل پادمانی مربوط به ایران شدند.

به ادعای این نمایندگان، دولت بایدن و شرکای اروپایی اش تلاش می کنند با اعمال فشار بر آژانس برای بستن مسایل پادمانی راه را برای دستیابی به توافق هسته ای هموار کنند.

این نامه به رهبری «کلاودیا تنی»، عضو جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان امریکا تهیه شده و به امضای پنج نماینده دیگر کنگره رسیده است.

در این نامه آمده است که پرونده پادمانی ایران در آژانس تنها زمانی می تواند مختومه بشود که همه مسایل و نگرانی های فنی به صورت کامل حل و فصل و برطرف شود.

نمایندگان امضا کننده این نامه با طرح ادعاها و بی پایه و اساس علیه برنامه هسته ای صلح آمیز جمهوری اسلامی ایران و نیز اتهامات رژیم صهیونیستی مدعی عدم همکاری ایران با آژانس شده و ادعا کردند آژانس نباید تحت تاثیر فشارهای سیاسی دولت بایدن قرار بگیرد بلکه باید کارش را بر اساس حقایق فنی و نه مصلحت سیاسی ادامه بدهد.

کلاودیا تنی در این نامه ادعا کرده است: بایدن با عجله نابجا و غیرمسولانه‌ برای بازگشت به توافق هسته‌ای شکست‌ خورده با ایران، مایل است امنیت ملی ما و اعتبار کل معماری منع اشاعه هسته‌ای را به خطر بیندازد.

مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی از سه سال پیش ادعاهایی را درباره آنچه فعالیت‌های هسته‌ای اعلام نشده در مکان‌هایی در ایران خواند، مطرح کرده است. این ادعا نخستین بار از سوی نخست‌ وزیر وقت رژیم صهیونیستی مطرح شد و پس از آن توسط رسانه‌ها و مذاکره‌کنندگان غربی دامن زده شد.

جمهوری اسلامی ایران ضمن رد ادعاهای مطرح شده همواره تاکید کرده است که تعهدات کشورها در حوزه پادمان نامحدود نیست. ایران در جریان مذاکرات رفع تحریم‌ها نیز برای طرف مقابل تشریح کرد که برجام نباید از طرف غرب گروگان مسائل و ادعاهایی باشد که با هدف اعمال فشار بر ایران مطرح شده‌اند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین