کد خبر: ۷۹۸۳۱۱
تاریخ انتشار : ۱۱ مهر ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۹
واکنش نمایندگان به ناآرامی‌های اخیر کشور

شعار‌های مجلسی؛ در جلسه نمایندگان درخصوص اعتراضات چه گذشت؟

صدای اعتراضات مردم به صحن علنی مجلس رسید. دیروز بخش زیادی از وقت مجلس شورای اسلامی به صحبت درباره اعتراضات این روز‌های مردم گذشت. نمایندگان ابتدا در یک جلسه غیرعلنی به بحث و بررسی اعتراضات اخیر پرداختند و بعد از آن نمایندگان در نطق‌های جداگانه‌ای درباره آن اظهار نظر کردند. برخی مسئولان را به باد انتقاد گرفتند و برخی هم سلبریتی‌ها را متهم دانستند و خواستار برخورد با آنان شدند.
شعار‌های مجلسی؛ در جلسه نمایندگان درخصوص اعتراضات چه گذشت؟
آفتاب‌‌نیوز :

دیروز سخنگوی هیات رییسه مجلس در جمع خبرنگاران جزئیات جلسه غیرعلنی مجلس را تشریح کرد. سیدنظام الدین موسوی سخنگوی، هیات رئیسه مجلس در جمع خبرنگاران در تشریح جزییات جلسه غیرعلنی صبح دیروز مجلس با حضور وزیر کشور و فرماندهی انتظامی کشور، گفت: «در این جلسه ۵ نماینده براساس قرعه‌کشی انتخاب شده و طی صحبت‌های خود به بیان نظرات و دغدغه‌ها درخصوص حوادث اخیر کشور و همینطور مطرح کردن دغدغه‌ها و مطالبات مردم از دولت و نهاد‌های مختلف پرداختند.

در پایان جمع‌بندی که از سوی رییس مجلس صورت گرفت این بود که اولا این موضوع و اتفاقات دو هفته اخیر دو بخش جداگانه دارد. بخش اول درگذشت خانم مهسا امینی است که بعد از وقوع این حادثه نمایندگان مجلس و همه مسئولان کشور معتقدند که همان‌طور که بر اجرای احکام و ارزش‌های اسلامی اصرار داریم و حجاب برای ما یک اصل و قانون است و نیروی انتظامی هم باید تکالیف قانونی خود را انجام دهد، در عین حال ما نسبت به جان انسان‌ها متعهد و مکلف هستیم؛ لذا بر همین اساس بلافاصله بعد از اینکه موضوع خانم امینی مطرح شد در بالاترین سطح از سوی مسئولین ارشد کشور در دولت و مجلس و مجموعه‌های مختلف با کمیته‌هایی که تشکیل شد، پیگیری موضوع در اولویت قرار گرفت.»

موسوی ادامه داد: «در مجموع بر اساس گزارش‌هایی که وزیر کشور و فرماندهی انتظامی کشور و معاون عملیات سپاه پاسداران از حوادث اخیر تشریح کردند، برداشت آقایان اینطور بود که برخی گروه‌های سازمان‌یافته با آمادگی قبلی فوت خانم امینی را بهانه‌ای برای آشوب و اغتشاشاتی در کشور قرار دادند.

از سوی دیگر یک تفکیک و دسته‌بندی بین بازداشت شدگان حوادث اخیر ارائه کردند. به طور طبیعی بخشی از مردمی که به لحاظ فضای عاطفی ایجاد شده اعتراضاتی داشتند در اعتراضات حضور پیدا کردند که حضورشان محدود به روز‌های اولیه بوده و بعد که مشخص شد برخی قصد به انحراف کشاندن دارند، حضور خود را ادامه ندادند، برخی از بازداشت‌شدگان افرادی بودند که با خارج از کشور رفت و آمد و ارتباط داشتند و آموزش دیدند و سلاح داشتند و از اسلحه استفاده کردند.

بخشی دیگر افرادی بودند که در شبکه‌های اجتماعی سامان پیدا کردند و از طریق به هم پیوستگی فضای مجازی وارد این درگیری‌ها شدند. منتها نکته‌ای که در این گزارشات بود علیرغم تحریکی که در سطح کشور وجود داشت، مردم به این جریان نپیوستند، براساس گزارش‌ها در اوج تحریکات حضور افراد بیش از ۴۵ هزار نفر در سطح کشور نبوده است.»

در همین حال دیروز محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس در نطق پیش از دستور خود در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی درباره حوادث اخیر کشور صحبت کرد. اما دقایقی قبل از شروع نطق محمدباقر قالیباف؛ نمایندگان مجلس انقلابی با عبور از راهرو‌های میان صندلی‌ها در وسط صحن مجلس جمع شدند و با مشت‌های گره کرده، شعار‌هایی از قبیل «نیروی انتظامی تشکر»، «مرگ بر آمریکا»، «مرگ بر اسرائیل»، «مرگ بر فتنه‌گر»، «خونی که در رگ ماست هدیه به رهبر ماست»، «سپاه انقلابی، زنده باد، زنده باد» و «مرگ بر منافق» سر دادند.

قالیباف بعد از این در سخنان خود گفت: «امنیت، حداقل وظیفه‌ای است که یک نظام سیاسی باید برای مردم تامین کند و مسئولان امنیتی کشور باید مقتدرانه با همه کسانی که مخلّ امنیت مردم هستند برخورد کنند و در این موضوع هیچ تسامحی نباید صورت گیرد.»

به گزارش ایسنا، رئیس قوه مقننه ادامه داد: «از طرف دیگر، ایجاد آشوب در خیابان‌ها و رفتار‌های ضد امنیتی که قانون را زیرپا می‌گذارد، باعث ضعیف شدن انسجام اجتماعی می‌شود، اقتصاد مردم به خطر می‌افتد و فشار و تحریم دشمن را بیشتر می‌کند. درهمین زمینه باید توجه کنیم که هر اقدامی با هر روشی و با هر انگیزه‌ای که باعث شود مردم در مقابل مردم قرار بگیرند، تضعیف انسجام اجتماعی و در جهت خواست دشمن است و باید از آن پرهیز شود.»

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به این مطلب که البته برخورد مقتدرانه با کسانی که امنیت مردم را به خطر می‌اندازند به این معنی نیست که اشکالات موجود را برطرف نکنیم، تصریح کرد: «همان‌طور که در نطق پیشین یعنی پیش از آغاز اغتشاشات هم تاکید کردم ما باید ساختار‌ها و شیوه‌های اجرای گشت امنیت اخلاقی را به گونه‌ای اصلاح کنیم تا این قبیل اتفاقات دوباره تکرار نشود.»

همچنین دیروز جبار کوچکی نژاد نماینده رشت در صحن علنی گفت: «از مسئولین نظام انتظار می‌رفت درایت بیشتری داشته باشند، چه بسا لازم نبود برخی سخنان و موضع‌گیری‌ها را مطرح کنند تا خدایی ناکرده شائبه‌ای بر نان و نشان آن‌ها نباشد و نیز تحریک‌آمیز نباشد. در این روز‌های فتنه هر کسی سعی می‌کند برای نان و نام خود از صحنه و آرایش جدید سوء‌استفاده کند.»

او افزود: «شتاب‌زدگی صدا و سیما در دعوت از برخی چهره‌های بی‌هویت در نشست‌های مناظره‌ای جای تامل دارد، در حوادث فتنه تنها راه نجات انسان‌ها توجه به رفتار، گفتار و کردار امام جامعه است. مشاهده کردید رهبر معظم انقلاب چگونه به این صحنه نگاه می‌کند. مسئولان کشور چرا صحنه حادثه را شفاف برای مردم تبین نمی‌کنند و مردم را در شبهه می‌اندازند. نهاد‌هایی مانند صداوسیما و وزارت ورزش و جوانان و بسیاری از وزارتخانه‌هایی که از بیت‌المال برای افراد مسئله‌دار و خائن چهره‌سازی می‌کنند باید پاسخگو باشند. حوزه‌های علمیه، دانشگاه‌ها، آموزش و پرورش و سایر نهاده‌های آموزشی باید پاسخگو باشند، زیرا این آشوب‌ها نشانه نتیجه عملکرد غلط فرهنگی و تربیتی مجموعه دستگاه‌های فرهنگی و آموزشی کشور است.»

دیروز ۲۳۳ تن از نمایندگان مجلس با صدور بیانیه‌ای از نیرو‌های امنیتی و انتظامی در جریان حوادث اخیر قدردانی و حمایت کردند.

نمایندگان در این بیانیه نوشتند: «جریان رسانه‌ای معارض انقلاب اسلامی برای زمین زدن سرمایه اجتماعی ایران عزیز همه توان داخلی و خارجی خود را به کار بست تا یکی از نماد‌های افتخارآمیز اعتماد اجتماعی یعنی نیروی انتظامی را مخدوش کند، اما این نیروی افتخارآفرین توانست به حکم رُحَمَاءُ بَیْنَهُمْ و با مدیریت صبورانه از سویی خشم معترضان را کاهش دهد و از سوی دیگر أَشِدَّاءُ عَلَی الْکُفَّارِ در حق مزدوران دشمن به کار گیرد. یقیناً در سهم‌دهی به عوامل مؤثر در فروکش کردن آتش حوادث اخیر نقش اجتماعی پلیس در رتبه اول لیست قرار دارد. امروز تشویق و التیام‌بخشی به این نیروی سرافراز در صدر مطالبات اجتماعی قشر‌های مختلف مردمی است و از این رو ما نمایندگان ملت شریف ایران ضمن تاکید بر لزوم جداسازی صف معترضین از اغتشاشگران با محکوم کردن قاطعانه اقدامات خرابکارانه در روز‌های اخیر حمایت همه‌جانبه خود از فرزندان عزیزمان در فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران را که حافظان جان، مال و ناموس مردم و ستون اصلی نظم و امنیت و آرامش در میهنمان هستند اعلام کرده و از اقدامات صبورانه و دلسوزانه فرمانده محترم فراجا و نیرو‌های امنیتی در مدیریت اجتماعات و اغتشاشات در سراسر کشور و برگرداندن آرامش و امنیت به جامعه با جانفشانی‌هایی که متأسفانه منجر به مجروحیت و شهادت تعدادی از مأمورین خدوم و زحمتکش آن شده قدردانی می‌کنیم.»

احمد علیرضابیگی، نماینده تبریز نیز دیروز در نطق خود در مجلس اظهار کرد: «ناامید کردن مردم و جوان‌های این کشور همه و همه یک رفتار غیرقابل توجیهی است که بار‌ها خسارت‌بار بودن آن تجربه شده است و بازگشت و تجدیدنظر در این رویه را بیش از پیش مورد تاکید قرار می‌دهد. ما هم ترجیح داده‌ایم که همین رویه ناصواب را دنبال کنیم آن هم با وجود این‌که تبعات آن را حس و لمس کرده‌ایم و هزینه‌های گزافی پرداخت کردیم، باز با این وجود علاقمند هستیم که باید همین راه رفته شود و برخی اصلا نمی‌خواهند بپذیرند این رویه ناصوابی بوده است و موضوعات فرهنگی نمی‌تواند راهکار پلیسی و انتظامی داشته باشد.»

او تأکید کرد: «صحنه‌های متعددی هم روایتش برای ما صورت پذیرفته است و هم در ویدئو‌هایی که در فضای مجازی منتشر می‌شود ما شاهد برخورد‌های نا‌مناسبی هستیم که صرفا به واسطه این‌که پلیس آموزش‌های لازم را در این خصوص ندیده است و توانایی‌های لازم را به دست نیاورده است، به یک ناهنجاری مصیبت‌بار تبدیل می‌شود.

آنجایی که مادری فریاد می‌زند بچه‌اش مریض است و نبریدش و یا صحنه‌های از این دست که در فضای مجازی و تریبون‌های بیگانه مدام تکرار می‌شود و ما مسئولیت برخورد با ظاهرا ناهنجاری که باز درخصوص هنجار بودن آن نقطه نظرات متفاوتی وجود دارد را به پلیسی سپردیم که اساسا قدرت تشخیص‌اش را دارا نیست.

گشت ارشاد یک محل ارتزاق برای خارج‌نشینان، یک محل ارتزاق برای گروه‌های سیاسی داخلی اصول‌گرا و اصلاح‌طلب و متحجرین شده است که تلاش دارند جامعه را وادار کنند بر مبنای خواست آن‌ها رفتار کند. ضمن این‌که از جهت حقوقی هم باز این موضوع محل مناقشه است، یعنی اگر نیروی انتظامی با این پدیده برخورد می‌کند و آن را جرم مشهود به شمار آورد، در مشهود بودن و جرم بودن بی‌حجابی بحث بسیار است.»

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین