کد خبر: ۸۰۹۷۱۲
تاریخ انتشار : ۰۱ آذر ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۴

معضلی به نام "دارو‌های دو قیمتی"!

قیمت داروهایی که پزشک برایتان تجویز کرده و داروخانه به شما تحویل داده را سرانگشتی بر اساس قیمتی که روی جعبه داروهاست حساب می‌کنید و بعد می‌سنجید که آیا با آنچه در جیب دارید می‌خواند یا نه، اما ناگهان رقم متفاوتی را از داروخانه می‌شنوید!
معضلی به نام
آفتاب‌‌نیوز :

این معضلی است که این روزها بسیاری از مردم هنگام مراجعه به داروخانه با آن مواجهند. خصوصا اکنون که دارو گران است و دست مردم تنگ و خیلی‌ها ابتدا قیمتی که روی جعبه داروها درج شده را نگاه می‌کنند که ببینند آیا خرید آن در توانشان هست، یا نه.

اما قضیه به این سادگی نیست و داروخانه در نهایت هنگام محاسبه قیمت داروها رقم دیگری را به شما اعلام می‌کند که بالاتر از آن چیزی است که فکر می کردید و بعد هم که اعتراض می‌کنید با این جمله مواجه می‌شوید: " قیمت‌ها در سامانه به صورت آنلاین اعلام می‌شود".

این وضعیت برای اکثر داروها از قرص و شرب تا قطره و آمپول برقرار است و در حقیقت قیمت درج شده برای مصرف کننده هیچ اعتباری ندارد، بلکه ملاک محاسبه آن چیزی است که در سامانه به صورت آنلاین اعلام می‌شود که شما هم قادر به دیدن آن نیستید.

این وضعیت دو پیام مهم دارد: اول اینکه قیمت مصرف کننده فاقد اعتبار است و هیچ حقوقی برای مصرف کننده در نظر گرفته نمی شود و دوم اینکه قیمت دارو آنقدر بی ثبات است که باید لحظه‌ای اعلام شود.

ممکن است در این بین برخی داروخانه‌ها با سوءاستفاده از این موضوع و در شرایطی که دارو کم و گران است، تخلف هم بکنند و قیمت بیشتری از مردم بگیرند، آن هم برای کالایی که مستقیم با جان و سلامت مردم ارتباط دارد و هرگونه تخلف در این زمینه نیازمند جدی‌ترین برخوردها است.

حالا این مشکل به یکی از اصلی‌ترین موارد شکایات مردم تبدیل شده که به دست انجمن حمایت از حقوق مصرف کننده کرمانشاه رسیده و رئیس این انجمن از پیگیری جدی این مشکل خبر می‌دهد.

وحید درکه در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه امروز کمبود و گرانی دارو به یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌ها و مشکلات مردم تبدیل شده که به صورت مستمر آن را با انجمن حمایت از حقوق مصرف کننده در میان می‌گذارند، خاطرنشان کرد: اما معضل اصلی عدم رعایت قیمت مصرف کننده درج شده بر روی داروها از سوی داروخانه‌ها است.

وی ادامه داد: در حالیکه قیمت درج شده بر روی دارو مبلغ دیگری است، اما داروخانه‌ها مبلغ متفاوتی می‌گیرند و اعلام می‌کنند که نرخ درج شده در سامانه برایشان مرجع است.

رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف کننده کرمانشاه از پیگیری جدی این موضوع از سوی انجمن حمایت از حقوق مصرف کننده کرمانشاه خبر داد و تاکید کرد: پاسخی که دریافت کردیم این است که این روند اخذ هزینه دارو بر اساس دستورالعمل وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو صورت می‌گیرد.

درکه افزود: مقرر شده در جلسه کمیته اقدام مشترک کرمانشاه که زیر مجموعه کارگروه تنظیم بازار است، این موضوع مطرح و اگر دستورالعلملی از سوی وزارت بهداشت در این زمینه وجود دارد ارائه شود، در غیر اینصورت این روند مصداق بارز گرانفروشی است و باید با متخلفان برخورد شود.

وی اظهار کرد: اگر قرار است قیمت‌ها آنلاین باشد، پس دیگر چه نیازی به درج قیمت مصرف کننده است.

رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف کننده کرمانشاه اضافه کرد: قاعدتا قیمت درج شده مصرف کننده بر روی یک دارو مربوط به زمان تولید همان دارو است و حتی اگر با گذر زمان قیمت دارو بیشتر شود باید مربوط به تولیدات جدید باشد، نه اینکه به همه داروهایی که از قبل تولید شده نیز تعمیم داده شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین