کد خبر: ۸۱۰۳۸۵
تاریخ انتشار : ۰۵ آذر ۱۴۰۱ - ۱۸:۰۷

آیا واردات خودرو می‌تواند تاثیری در بازار داخلی بگذارد؟

نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی تاثیر واردات خودرو بر بازار داخلی را ناشی از عوامل متعددی خواند و گفت: سقف ارزش ارزی تعیین شده برای واردات خودرو به گونه‌ای است که نمی‌تواند اثر محسوسی در بازار داشته باشد البته که بی‌تاثیر هم نخواهد بود.
آیا واردات خودرو می‌تواند تاثیری در بازار داخلی بگذارد؟
آفتاب‌‌نیوز :

علی‌اکبر کریمی، با اشاره به آیین‌نامه دولت برای واردات خودرو و تاثیر واردات بر بازار داخلی گفت: میزان تاثیر واردات خودرو در بازار داخلی ناشی از عوامل متعددی از جمله میزان حجم واردات خودرو است و این‌که چقدر نوع خودروهای وارداتی با خودروهای داخلی غرابت دارد؛ مثلا اگر خودرویی وارد شود که مشابه داخلی نداشته باشد طبیعتا رقابت معنایی نخواهد داشت.

وی با اشاره به ماده چهار قانون ساماندهی صنعت خودرو اظهار کرد: یکی از شروط واردات آن است که خودروهای مورد استفاده عامه مردم وارد شود در آیین‌نامه واردات هم رنج قیمت تعیین شده نرخ محدودی است که شامل خودروهای لوکس نمی‌شود؛ با این وضعیت فرض بر این است که خودروی وارداتی بتواند در کنار خودروهای تولید داخلی رقابتی به لحاظ کیفیت و قیمت شکل دهد منتهی این‌که حجم واردات چقدر خواهد بود بستگی به میزان استقبال متقاضیان واردات و همچنین استقبال مصرف کنندگان دارد بعد از آن می‌توان درباره آثار واردات در بازار داخلی خودرو قضاوت کرد.

نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی ادامه داد: قانون مصوب مجلس پنج سال واردات خودرو را با در نظر گرفتن شرایطی مجاز کرده است در آیین‌نامه دولت سقف واردات در سال ۱۴۰۱ به میزان یک میلیارد دلار تعیین شده است پس باید حجم ارزش بازار داخلی را هم در نظر گرفت که این یک میلیارد دلار چه نسبتی از بازار را شکل می‌دهد. مثلا اگر ارزش بازار خودروی داخلی ۱۰ میلیارد دلار باشد میزان واردات ۱۰ درصد آن می‌شود. باید بررسی کرد که چقدر این ۱۰ درصد می‌تواند تلاطمی در بازار داخلی ایجاد کرده و اثرگذار باشد.

کریمی اظهار کرد: با توجه به سقف ارزش ارزی واردات خودرو به نظر می‌رسد نمی‌تواند واردات خودرو اثر محسوسی در بازار داشته باشد البته که قطعا بی‌تاثیر نخواهد بود.

وی در پایان این نکته را یادآور شد که بعد از ثبت سفارش کسانی که اقدام به واردات خودرو کرده می‌توانند آن را به سرعت وارد کشور کنند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین