کد خبر: ۸۱۲۷۳۲
تاریخ انتشار : ۱۹ آذر ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۰
رئیس اتحادیه بار فروشان مشهد پاسخ داد

آیا قیمت میوه شب یلدا گران می‌شود؟

رئیس اتحادیه بارفروشان مشهد از افزایش ۵۰ تا ۶۰ درصدی فروش میوه‌های شب یلدایی به شهرهای اقماری مشهد خبر داد و گفت: معمولا سه تا چهار روز قبل از شب یلدا افزایش مختصری در قیمت‌ها خواهیم داشت اما به دلیل فراوانی میوه افزایش قیمت چشم‌گیر نخواهد بود. البته امیدواریم عوامل دیگری بر قیمت میوه تاثیرگذار نگذارد.
آیا قیمت میوه شب یلدا گران می‌شود؟
آفتاب‌‌نیوز :

حیدر ساکن‌برجی در قیمت میوه‌های شب یلدا اظهار کرد: برای شب یلدای سال جاری میوه‌ به میزان کافی وجود دارد. به طور معمول در سالیان گذشته قیمت میوه در این شب چندان افزایش نداشته است، به جز اینکه عواملی از جمله هزینه حمل‌ و نقل، کمبود عرضه از مراکز تولید به دلیل نبود تردد مناسب ناشی از وضعیت جوی تاثیراتی بر این موضوع داشته باشد.

وی افزود: به طور مثال برداشت پرتقال شمال طی ۲ روز گذشته به دلیل بارندگی امکان‌پذیر نبود اما با مناسب شدن هوا برداشت این محصول انجام و این محصول به میادین بار انتقال داده خواهد شد.

رئیس اتحادیه بارفروشان مشهد درباره میزان قیمت میوه‌های معمول شب یلدا تصریح کرد: قیمت عمده‌فروشی پرتقال از ۶۰۰۰ تا ۱۲ هزار تومان، پرتقال جنوب ۲ ردیفه‌ ۳۰ هزار و سه ردیفه‌ ۲۸ هزار تومان است. همچنین قیمت نارنگی ایرانی به دلیل پایان فصل برداشت پرتقال شمال ممکن است افزایش داشته باشد. اکنون نارنگی از ۸۰۰۰ تا ۲۰ هزار تومان، لیموشیرین از ۱۸ تا ۲۸ هزار تومان و کیوی از ۶۰۰۰ تومان تا ۲۷ هزار تومان به فروش می‌رسد. غالب کیوی مورد نیاز مصرف‌کننده که به صورت فله‌ای خریداری شده ۸۰۰۰ تا ۱۰ هزار تومان است.

ساکن‌برجی ادامه داد: همچنین امکان دارد برای سیب صادر شده از غرب کشور به ویژه از مهاباد و اشنویه هزینه حمل و نقل این محصول ۱۰ تا ۱۵ افزایش یابد. اکنون سیب بسیار فراوان بوده و قیمت آن از ۸۰۰۰ تومان برای سیب معمولی تا ۲۸ هزار تومان برای سیب با کیفیت است. قیمت عمده سیب مصرفی ۸۰۰۰ تا ۱۳ هزار تومان، هندوانه خطی بین ۳۰۰۰ تا ۴۰۰۰ تومان و هندوانه مشکی بین ۴۰۰۰ تا ۵۰۰۰ تومان بوده که به دلیل نداشتن توجیه اقتصادی برای کشاورزان تا حدودی یک افزایش قیمت در این محصول ایجاد شد. طیف متفاوت قیمت‌ انار بین ۴۰۰۰ تا ۵۰۰۰ تومان و قیمت انارهای شیرازی خوب و تک ردیفه دانه درشت و سیاه ۲۷ هزار تومان و انارهای قابل قبول بین ۱۲ تا ۱۵ هزار تومان، خربزه‌ معمولی از ۵۰۰۰ تا ۹۰۰۰ تومان، کدو حلوایی کشیده ۸۰۰۰ تا ۹۰۰۰ تومان و کیفیت پایین‌تر آن ۳۰۰۰ تا ۴۰۰۰ تومان، چغندر رسمی اصفهان ۷۰۰۰ تا ۸۰۰۰ تومان و چغندرهای سفید محلی(مشهدی و چنارانی) بین ۳۰۰۰ تا ۴۰۰۰ تومان در میادین بار به صورت عمده به فروش می‌رسد.

مصرف میوه در سبد خانوار ۳۰ تا ۳۵ درصد کاهش پیدا کرده است

رئیس اتحادیه بارفروشان مشهد صادرات نامناسب و کاهش مصرف میوه را از مشکلات پیش‌ روی این صنف دانست و بیان کرد: به جرات می‌توان گفت با توجه به حجم فروش و ورود بار به میادین مصرف میوه در سبد خانوار ۳۰ تا ۳۵ درصد کاهش پیدا کرده است؛ این در حالی است که تولید میوه به قوت خود باقی است.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه سیاست‌های کنونی بیشتر مانع صادرات میوه بوده تا مشوق صادرات افزود: علاوه بر کاهش مصرف میوه، صادرات این محصول بر مشکلات میوه دامن می‌زند. یکسری دستورالعمل‌ها، تعهدات ارزی و مسائل دولتی سبب شده صادرات مناسبی نداشته باشیم. به طور مثال اکنون پرتغال صادر می‌شود اما صادرات آن بسیار محدود است. این مشکلات سبب شده تا قیمت مناسبی برای میوه تعریف نشود.

ساکن‌برجی اظهار کرد: با کاهش مصرف میوه تولید بسیاری از محصولات با ضرر و زیان زیادی مواجه است. تنها قیمت برخی از میوه‌های خاص تا حدودی افزایش یافته و وضعیت به نسبت بهتری دارد اما تولید اکثر میوه‌ها به دلیل قیمت بسیار پایین با ضرر و زیان زیادی مواجه شده است. امید است تصمیم‌گیرندگان که زمینه اجرا را برای بخش خصوصی فراهم می‌کنند، تخصصی‌تر و کارشناسانه‌تر عمل کنند تا بخش خصوصی به بهترین نحو فعالیت خود را انجام دهد.

رئیس اتحادیه بارفروشان مشهد در خصوص وضعیت خرید میوه‌های شب یلدا در بازار عنوان کرد: با توجه به اینکه میوه بیشتر در مشهد بیشتر معامله می‌شود، شهرهای اقماری مشهد چهار روز قبل از شب یلدا خرید میوه‌های یلدایی خود را از مشهد انجام می‌دهند؛ بنابراین امکان افزایش قیمت در سطح عرضه و افزایش معاملات رخ خواهد داد. معمولا برای شب یلدا فروش میوه به شهرهای اقماری مشهد ۵۰ تا ۶۰ درصد افزایش خواهد داشت. پیش‌بینی‌مان این است که قبل از شب یلدا از مراکز بار فراوانی خریداری شود و به همان نسبت عرضه میوه افزایش داشته باشد تا از افزایش قیمت جلوگیری شود.

ساکن برجی خاطرنشان کرد: البته این امکان هم وجود دارد که با توجه به فراوانی میوه، قیمت میوه‌های پاییزی کاهش پیدا کند. به دلیل اینکه درخواست زیادی برای فروش مطرح می‌شود، اگر به نسبت زیاد فروش نداشته باشیم، یک وارونگی در قیمت‌ها اتفاق خواهد افتاد. همچنین به دلیل نبود قابلیت مناسب برای نگهداری میوه که در وضعیت سرما و گرما حادث می‌شود، ممکن است با عرضه زیاد و تقاضا کم به اجبار قیمت‌ها کاهش پیدا کند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین