کد خبر: ۸۲۰۲۴۴
تاریخ انتشار : ۰۱ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۹

نگرانی واشنگتن از نفوذ جاسوسان روس با تابعیت اسرائیلی

به رغم اینکه سفیر آمریکا در تل‌آویو از پیشرفت بزرگی در برنامه معافیت شهروندان اسرائیلی از ویزای ورود به آمریکا خبر داد، یک منبع امنیتی از نگرانی واشنگتن درباره نفوذ جاسوسان روس با تابعیت اسرائیلی خبر داد.
نگرانی واشنگتن از نفوذ جاسوسان روس با تابعیت اسرائیلی
آفتاب‌‌نیوز :

 منابع امنیتی اعلام کردند: اسرائیل در یک سال اخیر شاهد ورود موج عظیمی از مهاجران از روسیه به خاطر تبعات جنگ اوکراین بوده است. به این مهاجران به راحتی تابعیت اسرائیلی داده می‌شود و بخش اعظمی از آن‌ها در اسرائیل نمی‌مانند بلکه از تابعیت اسرائیلی برای رفتن به کشورهای غربی استفاده می‌کنند. دستگاه اطلاعات آمریکا نگران این است که دستگاه اطلاعات روسیه بین آن‌ها جاسوسان زیادی را برای نفوذ به آمریکا و دیگر کشورهای عضو ناتو برای جاسوسی به نفع روسیه گذاشته باشد. برای همین مقامات آمریکایی از مقامات اسرائیلی می‌خواهند بیانیه‌های جداگانه‌ای را درباره این مهاجران و تقویت مکانیزم‌های نظارتی آمریکا درباره کارنامه امنیتی آن‌ها ارائه کنند.

به گزارش خبرگزاری فلسطینی معا، رژیم صهیونیستی می‌خواهد جزو ۴۰ دولتی در جهان باشد که از داشتن ویزای ورود به آمریکا معاف هستند؛ اما مقامات آمریکایی شروط جدی را مطرح کرده‌اند که از جمله آن‌ این موارد هستند: ایجاد برنامه‌های کامپیوتری امنیتی تحت نظارت آمریکا برای اطلاع از پرونده‌های امنیتی و جنایی هر اسرائیلی که وارد آمریکا می‌شود، برداشتن موانعی که اسرائیل در مقابل آمریکایی‌های فلسطینی‌تبار برای ورود آزادانه و بدون ویزا به اسرائیل براساس اصل معامله به مثل ایجاد می‌کند و تدوین قوانین اسرائیلی که به آمریکا اجازه اطلاع یافتن از اسرار امنیتی درباره شهروندانش را می‌دهد.

توماس نایدس، سفیر آمریکا در تل‌آویو گفت که طی هفته‌های آتی تصمیم سرنوشت سازی درباره معافیت اسرائیلی‌ها از داشتن ویزای ورود به آمریکا گرفته می‌شود.

وی گفت: مسائل دیگری درباره اسرائیل وجود دارد. از لحظه‌ای که این اتفاق بیفتد باید تدوین قوانین به سرعت انجام شود. این مساله بسیار مهمی است. معامله به مثل بسیار واضح است باید تضمین شود که تعامل با فلسطینی‌های دارای تابعیت آمریکایی مثل تعامل با اسرائیلی‌ها در آمریکا است. طوری که بتوانند آزادانه سفر کنند. این بخشی از برنامه معافیت است. تشکیل دولت افراطی در اسرائیل و برنامه‌هایش برای افزایش شهرک سازی و الحاق اراضی فلسطینی مانعی محسوب می‌شود.

نایدس گفت: توافق‌های ائتلافی که شامل پیشبرد روند الحاق است مساله بسیار بدی است. بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل متعهد شده که با دولت آمریکا همکاری کند. او موضع آمریکا درباره حفظ راهکار تشکیل دو کشور و اینکه افزایش شهرک‌سازی کمکی به این مساله نمی‌کند را درک می‌کند.

رسانه‌های آمریکایی ۲۰۲۰ فاش کردند که نهادهای امنیتی آمریکا شهروندان روس را متهم کرده‌اند که تبدیل به شهروندان اسرائیلی شده و به جاسوسی می‌پردازند.

این گزارش‌ها در سایه تحقیقات دفتر فدرال آمریکا درباره روابط احتمالی کمپین دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا با تلاش‌های روسیه برای مداخله در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ منتشر شد. یک منبع اعلام کرده بود: یهودیان روس همگی یهودیان دروغین هستند. درباره اسرائیلی‌ها نیز همین طور است، اسرائیلی‌ها جاسوس هستند و باید همگی اعدام شوند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین