کد خبر: ۸۲۰۹۴۴
تاریخ انتشار : ۰۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۹:۰۶

فروش ویژه بلیط هواپیما با تضمین قیمت رسپینا

طرح ویژه وب سایت رسپینا به منظور فروش بلیط هواپیما با تضمین ارزانترین قیمت آغاز شد. در این طرح مسافران می‌توانند بلیط هواپیما را نسبت به سایر وب سایت‌ها با قیمت پایین تری رزرو کنند.
فروش ویژه بلیط هواپیما با تضمین قیمت رسپینا
آفتاب‌‌نیوز :

اولین زمزمه‌ها برای افزایش بهای بلیط هواپیما در سال ۱۴۰۱ نشان از درخواست ایرلاین‌ها برای افزایش قیمت دارد که البته افزایش هزینه‌ها و افزایش نرخ دلار در این امر بی تاثیر نبوده است. رئیس سازمان هواپیمایی کشوری، با بررسی درخواست ایرلاین‌ها مصوبه‌ای را در قالب افزایش ۳۰ درصدی تعرفه بلیط هواپیما پیشنهاد داده است. اما اینکه آیا بلیط پرواز افزایش قیمت خواهد داشت یا خیر، باید منتظر بررسی‌های مجلس و اتفاقات پیش رو باشیم.

بیشترین نگرانی که در این زمینه برای مردم ایجاد شده است، عدم ارائه قیمت مصوب و در برخی موارد گرانفروشی‌های غیر قانونی است. اما در این میان برخی از سایت‌های فروش بلیط هواپیما وجود دارند که بلیط را با قیمت مصوب اعلام شده از سوی سازمان هواپیمایی کشور می‌فروشند. از این سایت‌های فروش بلیط هواپیما می‌توان به وب سایت رسپینا اشاره کرد. البته طبق اخباری که در این سایت منتشر شده است، رسپینا طرح ویژه‌ای را نیز برای فروش بلیط پرواز آغاز کرده است که بلیط را با تضمین ارزانترین قیمت ارائه می‌دهد.

مدت زمان و شرایط طرح تضمین قیمت رسپینا

طبق بررسی‌های انجام شده در رابطه با طرح ویژه رسپینا برای فروش بلیط هواپیما، در این طرح، رسپینا بلیط هواپیما را برای مسیر‌های داخلی با تضمین ارزانترین قیمت ارائه می‌دهد. در این طرح در صورتی که مسافر پس از خرید بلیط پرواز، در سایتی دیگر بلیطی با همان مشخصات را مشاهده کردند، می‌توانند دو برابر اختلاف قیمت را از رسپینا دریافت کنند.

مدت زمان این طرح تا انتهای سال ۱۴۰۱ است و مسافران می‌توانند از تضمین قیمت برای بلیط پرواز مسیر‌های داخلی بهره‌مند شوند. میزان تفاوت قیمت در بلیط‌های رسپینا نسبت به سایر وب سایت‌ها به نوع بلیط هواپیما و همچنین مسیر آن بستگی دارد. بطوریکه برای برخی مسیر‌ها ممکن است تا ۵ درصد نیز از سایر سایت‌ها ارزانتر بوده و در برخی مسیر‌ها کمتر باشد. اما آیا افزایش قیمت‌ها ممکن است بر این طرح‌ها که مشوق مسافران برای سفر است تاثیرگذار باشد؟ آیا امسال باید منتظر افزایش قیمت‌ها باشیم؟

زمزمه‌هایی برای افزایش بهای بلیط هواپیما

در مصاحبه‌ای که در آذر سال ۱۴۰۱ با رئیس سازمان هواپیمایی شد، وی از الحاق ۷۷ فروند هواپیما به ناوگان هوایی در یک سال اخیر خبر دادند. در این مصاحبه نوبت به مهم‌ترین سوال در رابطه با صحت افزایش بهای بلیط هواپیما رسید که با بیان اینکه این موضوع در حال بررسی است، خبر افزایش بهای بلیط را رد نکردند. البته بیش از این، وی این موضوع را تکذیب کرده بودند.

محمد محمدی بخش رئیس سازمان هواپیمایی کشور، در رابطه با آخرین وضعیت درخواست شرکت‌های هواپیمایی مبنی بر افزایش بهای بلیط هواپیما خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه در آذر سال ۱۴۰۰، بهای بلیط ۱۵ درصد کاهش داشت و به دلیل افزایش هزینه ها، ایرلاین‌ها درخواست افزایش نرخ بلیت را به این سازمان ارسال کرده اند. وی افزود: شرکت‌های هواپیمایی به دلیل افزایش نرخ ارز و هزینه‌های مربوط به پرداخت حقوق و تامین امکانات دیگر، این درخواست را داده اند که البته این درخواست در حال بررسی است.

فروش ویژه بلیط هواپیما با تضمین قیمت رسپینا

مقصر کمبود بلیط هواپیما در کشور کیست؟

محمدرضا رضایی کوچی رئیس کمیسیون عمران مجلس در اواخر مردادماه امسال با اشاره به مصوبه سه ماه پیش برای افزایش ۳۰ درصدی قیمت برای بلیط پرواز‌های داخلی توسط سازمان هواپیمایی، گفته بود که سه ماه است که این کار را متوقف کرده‌ایم. وی ادامه داد: در این بین برخی از شرکت‌های هواپیمایی به‌طور غیرمستقیم هواپیما‌های خود را زمین گیر کرده و منجر به کمبود بلیط هواپیما برای رزرو شده اند و به همین دلیل نیز بلیط پرواز به سختی تهیه می‌شود.

به گمان برخی از مسافرین، سایت‌های فروش بلیط هواپیما نیز ممکن است در عرضه بلیط‌ها کوتاهی کنند که البته این موضوع صحت ندارد. سایت‌های فروش بلیط مانند رسپینا، تنها به عنوان بستری بوده که بلیط هواپیما را ارائه داده و دخل و تصرفی در نحوه فروش و قیمت آن ندارند. بالعکس این شرکت‌ها ضمن افزایش اشتغال، خدمات متفاوتی را برای مسافران فراهم می‌کنند، بطوریکه شرکتی مانند رسپینا را در زمره شرکت‌های دانش بنیان قرار می‌دهد.

در حال حاضر حدود ۱۱۵ فروند ناوگان هوایی در ایران فعال است، اما این در حالی است که ناوگان هوایی مسافربری کشور حدود ۴۰۰ فروند هواپیما در اختیار دارد. اینکه سایر هواپیما‌ها آیا واقعا غیر فعال است یا خیر، موضوعیست که در دست بررسی است.

سوالی که در این میان پیش می‌آید این است که آیا برخی شرکت‌های هواپیمایی ناوگان خود را به منظور فشار جهت افزایش قیمت‌ها عمدا زمین گیر می‌کنند یا خیر. در این رابطه رئیس سازمان هواپیمایی کشور گفت: دلیل زمین‌گیر شدن هواپیما‌ها ناشی از برخی اقدامات عمدی و همچنین فرسودگی ناوگان هوایی است. برخی شرکت‌های هواپیمایی نبود قطعه برای تعمیر هواپیما‌ها را دلیل بر عدم راه اندازی ناوگان اعلام کرده اند.

فروش ویژه بلیط هواپیما با تضمین قیمت رسپینا

آیا افزایش ۳۰ درصدی بهای بلیط هواپیما صحت دارد؟

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با ذکر هزینه ایرلاین‌ها برای پرواز‌های داخلی گفته بود که شرکت‌های هواپیمایی برای یک ساعت پرواز حدود ۹۳۰ هزار تومان دریافت می‌کنند. وی با عنوان این مطلب که مصوبه‌ای را برای افزایش ۳۰ درصدی بهای بلیط ارسال کرده اند، افزود: با افزایش ۳۰ درصدی، قیمت یک ساعت پرواز به حدود ۱.۲ میلیون تومان افزایش خواهد یافت.

محمد محمدی بخش خاطرنشان کرد که در دیماه سال ۱۴۰۰ ضمن کاهش ۱۵ درصدی بهای بلیط پرواز، نرخ مصوب آن را در سایت سازمان هواپیمایی قرار داده‌ایم که مسافران می‌توانند با مراجعه به سایت آن را مشاهده کنند. همچنین امکان مشاهده این نرخ در برخی وب‌سایت‌های فروش بلیط پرواز مانند رسپینا وجود دارد که قیمت بلیط آن‌ها نیز طبق همین نرخ‌ها تعیین شده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین