کد خبر: ۸۲۹۰۹۲
تعداد نظرات: ۹ نظر
تاریخ انتشار : ۱۹ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۲
طی بیانیه مشترکی از سوی تهران، پکن و ریاض اعلام شد؛

فیلم| ایران و عربستان برای از سرگیری روابط توافق کردند| جزئیات مذاکره شمخانی با مقامات چین و عربستان

پس از انجام چند روز مذاکرات فشرده میان دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان با همتای سعودی خود در شهر پکن، امروز توافق حاصل شده برای از سرگیری روابط میان دو کشور، طی مراسمی با امضاء بیانیه مشترک میان ایران، عربستان سعودی و چین به صورت رسمی اعلام شد. در نتیجه‌ی گفتگو‌های انجام شده، جمهوری اسلامی ایران و پادشاهی عربستان سعودی توافق کردند ظرف حداکثر دو ماه، روابط دیپلماتیک خود را از سر گرفته و سفارت‌خانه‌ها و نمایندگی‌ها را بازگشایی کنند.
فیلم| ایران و عربستان برای از سرگیری روابط توافق کردند| جزئیات مذاکره شمخانی با مقامات چین و عربستان
آفتاب‌‌نیوز :

در سال ۱۳۹۴ عده‌ای از نیرو‌های تندرو پس از اعدام شیخ نمر در عربستان با حمله به سفارت و کنسولگری این کشور در تهران و مشهد، باعث قطع روابط دیپلماتیک دو کشور شدند. حسن روحانی، رئیس‌جمهور در این خصوص گفته بود: "خدا نیامرزد آن‌هایی که نگذاشتند روابط بین ایران و برخی همسایه‌ها به خوبی انجام بگیرد. کار‌های کودکانه و احمقانه انجام دادند. به مراکز دیپلماتیک حمله کردند. اگر این‌ها نبود امروز شرایط بهتری داشتم. "

به گزارش آفتاب‌نیوز؛  حمله به سفارت عربستان بازتاب گسترده‌ای داشت و سازمان ملل نیز این حمله را محکوم کرده بود. قوه قضائیه از بازداشت چندین نفر در این پرونده خبر داد اما معلوم نشد که سرانجام این پرونده و احکام متهمان چه شد. حالا بعد از سال‌ها در دولت رئیسی که از قضا مورد حمایت همان طیف است، دو کشور ایران و عربستان برای برقراری روابط توافق کردند.

خبرگزاری صداوسیما در این خصوص نوشته است: به‌دنبال سفر بهمن‌ماه رئیس جمهوری به پکن و گفتگو‌های انجام شده میان رییس جمهور چین با رییس جمهور کشورمان، دریابان شمخانی از روز دوشنبه ۱۵ اسفندماه در شهر پکن با هدف پیگیری توافقات سفر رییس جمهور، مذاکرات فشرده‌ای را به منظور حل‌وفصل نهایی موضوعات فیمابین تهران-ریاض با همتای سعودی خود آغاز کرد.

در پایان این مذاکرات، امروز ۱۹ اسفندماه ۱۴۰۱ خورشیدی برابر با ۱۰ مارس ۲۰۲۳ میلادی، بیانیه سه‌جانبه‌ای در پکن با امضای «علی شمخانی» نماینده رهبری انقلاب و دبیر شورای عالی امنیت ملی، «مساعد بن‌محمد العیبان» وزیر مشاور و عضو شورای وزیران و مشاور امنیت ملی عربستان سعودی و «وانگ ئی» عضو دفتر سیاسی کمیته مرکزی حزب کمونیست و رییس دفتر کمیسیون مرکزی امور خارجی حزب و عضو شورای دولتی جمهوری خلق چین صادر شد.

متن این بیانیه‌ سه‌جانبه به شرح زیر است:

در پاسخ به ابتکار شایسته جناب آقای شی جین‌پینگ رئیس جمهوری خلق چین در حمایت از گسترش روابط جمهوری اسلامی ایران و پادشاهی عربستان سعودی، بر اساس اصل حسن هم‌جواری و با توجه به توافق ایشان با سران دو کشور در میزبانی و حمایت از انجام گفتگو بین جمهوری اسلامی ایران و پادشاهی عربستان سعودی و همچنین تمایل دو کشور به حل و فصل اختلافات از طریق گفتگو و دیپلماسی بر اساس پیوند‌های برادرانه و با تاکید بر پای‌بندی دو کشور به اصول و اهداف منشور سازمان ملل متحد و منشور سازمان همکاری اسلامی و اصول و رویه‌های بین‌المللی، هیأت‌های جمهوری اسلامی ایران به ریاست امیر دریابان علی شمخانی نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی و پادشاهی عربستان سعودی به ریاست دکتر مساعد بن محمد العیبان وزیر مشاور و عضو شورای وزیران و مشاور امنیت ملی از تاریخ ۱۵ تا ۱۹ اسفندماه ۱۴۰۱ خورشیدی برابر با ۶ تا ۱۰ مارس ۲۰۲۳ میلادی در پکن با یکدیگر دیدار و گفتگو کردند.

جمهوری اسلامی ایران و پادشاهی عربستان سعودی با سپاس و قدردانی از جمهوری عراق و سلطنت عمان به خاطر میزبانی گفتگو‌های انجام شده بین دو طرف در سال‌های ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۱ خورشیدی (۲۰۲۱ تا ۲۰۲۲ میلادی) از رهبری و دولت جمهوری خلق چین برای میزبانی و حمایت از گفتگو‌های انجام شده در این کشور و تلاش برای به ثمر نشستن آن تشکر کردند.

در نتیجه‌ی گفتگو‌های انجام شده، جمهوری اسلامی ایران و پادشاهی عربستان سعودی توافق کردند ظرف حداکثر دو ماه، روابط دیپلماتیک خود را از سر گرفته و سفارت‌خانه‌ها و نمایندگی‌ها را بازگشایی کنند.

وزرای امور خارجه دو کشور جهت اجرای این تصمیم و انجام تمهیدات لازم برای تبادل سفرا با یکدیگر ملاقات می‌نمایند.

دو کشور با تاکید بر احترام به حاکمیت و عدم دخالت در امور داخلی یکدیگر در زمینه اجرای موافقت‌نامه همکاری‌های امنیتی امضا شده در تاریخ ۱۳۸۰.۱.۲۸ خورشیدی برابر با ۲۰۰۱.۴.۱۷ میلادی و نیز موافقت‌نامه عمومی همکاری‌های اقتصادی، بازرگانی، سرمایه‌گذاری، فنی، علمی، فرهنگی، ورزشی و جوانان، امضا شده در تاریخ ۱۳۷۷.۳.۶ خورشیدی برابر با ۱۹۹۸.۵.۲۷ میلادی توافق کردند.

سه کشور اراده قاطع خود را جهت به‌کارگیری تمامی تلاش‌ها برای تقویت صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی اعلام می‌نمایند. 

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۹
حامد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۲۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۹
15
43
هیچ تصمیم و مذاکره این مسئولین در راستای آرامش و رفاه و امنیت این مردم نیست . اینو باورمان شده
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۶:۲۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۹
10
40
چین برای منافع خودش چنین کاری را کرده
پاسخ ها
شهروند
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۹
در هر صورت به نفع ماست
منجر به کاهش تنش در منطقه و تسریع توسعه میشه
راه رو برای توافق هسته ای هم هموار میکنه
من
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۰۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۹
6
22
قیمت فیش حج عمره به فلک می کشه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۱۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۹
6
33
جالبه اول دعوا راه می اندازند
سری بعد همون افراد برای آشتی التماس می کنند...
چه زیبا......
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۲۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۹
37
13
زبان دنیا رو رئیسی بهتر بلده
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۳۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۹
6
36
جواب این هزینه آیی که به کشور ما تحمیل شد را چه کسی باید بدهد حتما کردمیهن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۳۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۹
13
41
عده ای به اصطلاح خود سر در جهت حفظ منافع گروهی و ضربه زدن به دولت روحانی باعث قطع رابطه می گردند که نتیجه آن جز فقر و فلاکت برای ملت پیامد دیگری نداشته است و حالا هم همان عده با التماس به عراق و عمان و چین جشن برقراری رابطه را خواهند گرفت و لابد از این بابت طلبکار ملت از بابت اشتباهات گذشته خود هم خواهند بود و این برقراری رابطه را صدا و سیمای میلی فتح الفتوح خواهد نامید‌
هومن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۰۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۳
0
2
عالی خوشم امد خیلی چیزا فهمیدم
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین