کد خبر: ۸۳۱۲۷۴
تاریخ انتشار : ۰۳ فروردين ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۹

تشدید برخورد با مراکز غیرمجاز گردشگری

مسئول کمیته نظارت ستاد هماهنگی خدمات سفر کشور با اشاره به الزام تاسیسات گردشگری بر رعایت قیمت‌های مصوب، بر تشدید نظارت و برخورد با مراکز غیرمجاز گردشگری تاکید کرد.
تشدید برخورد با مراکز غیرمجاز گردشگری
آفتاب‌‌نیوز :

یحیی نقی‌زاده محجوب مدیرکل نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و مسئول کمیته نظارت ستاد هماهنگی خدمات سفر گفت: نظارت بر ۱۹ هزار واحد گردشگری شامل انواع تاسیسات اقامتی، پذیرایی، خدمات بین‌راهی و تفریحی که در حال ارائه خدمات گردشگری به مسافران هستند، انجام می‌شود.

مسئول کمیته نظارت ستاد هماهنگی خدمات سفر کشور به نحوه ارائه خدمات، درجه‌بندی و قیمت‌گذاری تاسیسات مذکور بر مبنای چارچوب ضوابط ابلاغ شده همچنین صدور مجوز‌ها با اعمال نظارت و تصمیم‌گیری‌های صورت گرفته اشاره کرد افزود: بخش قابل توجهی از وظیفه نظارت از سوی ادارات کل استانی در حال انجام است و شکایت‌ها در سریع‌ترین زمان پیگیری می‌شود. برنامه‌ریزی برای آمادگی و خدمات‌دهی هر چه بهتر تاسیسات گردشگری به مسافران نوروزی از دو ماه قبل آغاز شده است.

وی تصریح کرد: اعمال نظارت‌های پیشینی و ضرورت آمادگی تاسیسات گردشگری از حیث ایمنی، بهداشت، اعتبار مجوز فعالیت و تطابق خدمات با درجه واحد و نیز رعایت قیمت‌های مصوب به همه ادارات و تشکل‌های ذیربط بخش خصوصی ابلاغ شده و اقدامات لازم در این ارتباط انجام شده است.

نقی‌زاده افزود: از ۲۰ اسفند سال گذشته، گروه‌های نظارتی در قالب نظارت‌های تخصصی و نظارت‌های مشترک دستگاه‌های ذی‌صلاح فعالیت خود را تشدید کرده و به‌صورت روزانه با حضور در مسیر‌ها و مراکز ارائه دهنده خدمات گردشگری نسبت به رصد کمیت و کیفیت خدمات و رعایت قیمت‌ها اقدام کرده است.

وی با اشاره به امکان شکایت مسافران و رسیدگی به آن‌ها، ادامه داد: با هدف تسهیل ارتباط دوسویه بین مسافران و واحد‌های نظارتی در سراسر کشور سامانه تلفنی و اینترنتی ۰۹۶۲۹ به‌عنوان سامانه ملی اطلاعات سفر و رسیدگی به شکایات به‌صورت شبانه‌روزی در حال فعالیت است.

مسئول کمیته نظارت ستاد هماهنگی خدمات سفر کشور متذکر شد: در این سامانه به‌صورت برخط تمامی موضوعات مرتبط با سفر از جمله اطلاعات اماکن و تاسیسات گردشگری، مسیر‌ها و وضعیت آب‌و هوا قابل دسترس است. همچنین امکان ثبت شکایت، پیشنهاد و یا تقدیر از کسانی که خدمات مطلوب ارائه کرده‌اند برای تمامی افراد فراهم شده است.

نقی‌زاده با اشاره به اینکه این سامانه پس از دریافت شکایات، موضوعات و پیشنهادات مسافران، کد پیگیری ثبت را به مسافر اعلام می‌کند، ادامه داد: شکایت واصله فورا از طریق عوامل نظارت ستاد‌های اجرایی و همکاران کمیته نظارت ستاد مرکزی مورد پیگیری قرار گرفته و نتیجه بررسی و رسیدگی‌ها به مسافران اعلام می‌شود.

مدیرکل نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری در ارتباط با رعایت حرمت و شئون ماه مبارک رمضان، افزود: نحوه ارائه خدمات و موازین لازم برای ارائه خدمات در تاسیسات گردشگری به خصوص مراکز پذیرایی بین‌راهی و سفرخانه‌ها ابلاغ شده است.

مسئول کمیته نظارت ستاد هماهنگی خدمات سفر کشور، تصریح کرد: انتظار می‌رود با اهتمام مدیران و کارکنان مراکز مذکور همچنین همکاری مسافران ضمن ارائه خدمات لازم در این ایام، حرمت ماه مبارک و روزه‌داران مورد توجه قرار گیرد.

نقی‌زاده خاطر نشان کرد: در طول فعالیت ستاد نوروزی از ۲۰ اسفند ۱۴۰۱ تا اول فروردین ۱۴۰۲ بیش ۵۷ هزار تماس و مراجعه به سامانه ۰۹۶۲۹ همچنین ۲۱۱ مورد شکایت ثبت شده است که مورد بررسی قرار گرفته‌اند.

وی همچنین با اشاره به اینکه ۳ هزار و ۳۸۰ مورد بازرسی و نظارت از تاسیسات گردشگری در کشور انجام شده است، ادامه داد: در نتیجه نظارت‌های به عمل آمده ۴۸۳ مورد تذکر، اخطار، تعطیلی یا تعلیق موقت اعمال و ۱۳۶ مورد درخواست تشویق صورت گرفته است.

مسئول کمیته نظارت ستاد هماهنگی خدمات سفر کشور متذکر شد: تمامی مسافران و گردشگران در صورت مواجه با هرگونه مغایرت و تخلف از ضوابط و مقررات همچنین عدم رعایت خدمات لازم از سوی تاسیسات شکایت‌های خود را از طریق سامانه ۰۹۶۲۹، تماس یا مراجعه به ستاد‌های اجرایی خدمات سفر در استان‌ها و شهرستان‌ها اعلام و درخواست رسیدگی کنند.

ستاد هماهنگی خدمات سفر

 پس از تجربه موفق خدمات رسانی نوروز ١۴٠١، «ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر» از مهرماه با عضویت ٢۵ دستگاه اجرایی با محوریت وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به ریاست علی‌اصغر شالبافبان معاون گردشگری کشور در محل این وزارتخانه تشکیل شده است.

فعالیت این ستاد که از ٢۶ اسفند ١۴٠١ آغاز شده است برای تعطیلات نوروزی تا ١٨ فروردین ١۴٠٢ و پس از آن تا پایان ماه مبارک رمضان برای مدیریت سفر در تعطیلات پایان ماه مبارک، فعالیت خواهد داشت.

مدیریت و بررسی وضعیت محور‌ها و مسیر‌های سفر، مبادی و مقاصد سفر، محل‌های اقامت و پذیرایی، امدادرسانی و اطلاع رسانی از تغییرات آب و هوا و وضعیت ترافیکی جاده‌ها با هدف افزایش کیفیت خدمات و رضایتمندی گردشگران و مسافران از مهمترین و ظایف و ماموریت‌های این ستاد است که شعب آن در همه استان‌ها و شهرستان‌های کشور نیز همزمان با ستاد مرکزی تشکیل و شبانه‌روزی فعالیت می‌کنند.

نوروز ۱۴۰۱ با توجه با فروکش کردن ویروس کرونا و کاهش محدودیت‌های سفر بعد از سه سال، موج سفر‌های داخلی در کشور شکل گرفت که از آن به عنوان سونامی سفر» تعبیر شد، که با توجه به گزارش‌های چند روز گذشته پیش‌بینی می‌شود نوروز امسال هم با حجم فزاینده سفر‌های داخلی روبه‌رو شویم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین