کد خبر: ۸۳۱۸۱۴
تاریخ انتشار : ۰۸ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۱

تکنولوژی TPA چیست؟

یکی از بحث برانگیز‌ترین موضوعاتی که همیشه دغدغه افراد زیادی بوده این است که متاورس‌های مختلف از هم مجزا هستند و هرکدام ساز و کار و سیستم آدرس دهی خودش را دارد. پس فقط میتواند موقعیت شما را مشخص کند و نمی­توان با یک کلیک ساده یک مسیر طولانی را طی کرده و به مقصد دیگری رسید. اما با این تکنولوژی جدید می‌توانید با یک کلیک ساده بین متاورس‌های مختلف حرکت کنید؛ به عنوان مثال از decentraland وارد sandbox شوید و از آنجا به متاورس Stage Meta بروید.
تکنولوژی TPA چیست؟
آفتاب‌‌نیوز :

Teleport Plaque Address (TPA) یک شناسه منحصربه‌فرد، برای مکان‌یابی و دسترسی به جهان‌های مجازی یا "متاورس" در یک شبکه غیرمتمرکز است. برای بررسی دقیق‌تر و اصولی این موضوع باید از همان ترجمه کلمه به کلمه شروع کنیم. در واقع ما با پلاک‌هایی سروکار داریم که دارای یک آدرس یا شناسه بوده و قابلیت تله پورت دارد. در ادامه به بررسی جزییات این عبارات می‌پردازیم.

تله‌پورت چیست؟

تله پورت (Teleport) یعنی حرکت از جایی به جای دیگر که در لحظه انجام میشود؛ (شاید اینجا بتوان به واژه طی الارض برای درک درست‌تر این مفهوم اشاره کرد)، اما سوال اینجاست که این جابجایی در چه فضایی رخ می­دهد؟

این جابجایی در فضای متاورس رخ می‌دهد، ولی این تنها یک جابجایی ساده نیست، این تکنولوژی آنقدر سریع است که مانند جستجو کردن درموتورجستجوی گوگل میتوانید به هدف مورد نظر خود در کسری از ثانیه دست پیدا کرد. کافی است مکان مورد نظر خود را جستجو کرده به آن مکان منتقل شوید.

تله پورت این امکان را به شما می‌دهد که در فضای متاورس تنها با جست و جوی یک آدرس یا یک کد خاص در لحظه به همان مکان بروید.

برای درک درست پلاک متاورسی به این مثال دقت کنید: فرض کنید وارد یک فضای شهری بسیار بزرگ شده قصد رفتن به مکان خاصی دارید، اما زمان برای شما بسیار ارزشمند بوده و پیاده روی در راهرو و خیابان‌های شلوغ برای شما آزاردهنده است؛ اینجا تله پورت به کمک شما می‌آید و فقط با وارد کردن شناسه منحصر به فرد یا آدرس مکان مورد نظر فوراً به آن مکان منتقل شوید.

آدرس یا شناسه چیست؟

تا اینجا متوجه شدیم که تله پورت چطور کار میکند و مزیت هایآن چیست، حال به بررسی آدرس یا شناسه (Address) تله­پورت می­پردازیم.

برای رسیدن به یک مکان مشخص نیاز به یک شناسه یا آدرس منحصر بفرد است. ترجمه دقیق (Address) در اینجا خیلی مهم است، چراکه این شناسه نقش آدرس را برای یک فضای خاص ایفا می‌کند.

تکنولوژی TPA چیست؟

این آدرس‌ها با طول ۶ بوده و ترکیبی از ۳ حرف انگلیسی و ۳ عدد می­باشد. طبق قوانین ریاضی تعداد حالت‌های ممکن برای این آدرس‌ها ۱۷۵۷۶۰۰۰ میباشد!

۲۶*۲۶*۲۶*۱۰*۱۰*۱۰=۱۷۵۷۶۰۰۰

مشخص است که با تعداد بسیار زیادی آدرس مواجه هستیم. تعدادی از آن‌ها خیلی منحصر به فرد و معنی دار هستند؛ اما بسیاری از آن‌ها هم از حروف و اعداد کاملا بی معنی تشکیل شده اند. به عنوان مثال آدرس­های زیر را مشاهده کنید. برخی از آن­ها منحصر به فرد و معنی دار با نظم و ترتیب هستند، یکی از آن‌ها دارای معنی خاص، یکی مخفف واحد پول کشور کانادا و یکی از آن‌ها کاملا بی ربط است:

ABC-۱۲۳
AAA-۰۰۰
ALL-۹۹۹
CAD-۰۰۰
QXZ-۷۴۹

پلاک چیست؟

واژه پلاک همانطور که از اسمش پیداست به معنی یک نشان برای مکانی مشخص است و این موضوع در مورد پلاک‌های متاورسی نیز صدق می‌کند. در ادامه به بررسی کامل تری از پلاک‌ها می‌پردازیم.

تله پورت پلاک آدرس‌ها TPA در حقیقت قابلیت جابجایی آنی را در تمام متاورس امکان پذیر می‌کنند. به طور مثال یک کتابخانه مجازی را تصور کنید، شما با داشتن آدرس پلاک کتابخانه می­توانید به راحتی به آنجا رفته و به مطالعه بپردازید. یا فرض کنید قصد خرید از فروشگاه یا مزون لباس دارید، شما می‌توانید به راحتی برای خرید به آنجا رفته و با استفاده از تکنولوژی واقعیت ترکیبی به خرید خود بپردازید، یا حتی به مطب یک روانپزشک در متاورس رفته و به جلسه مشاوره خود بپردازید.

این پروتکل توسط شرکت کانادایی Stage Meta ساخته شده است و توجه بسیاری از سرمایه گذاران دنیای تکنولوژی به رو به خود جلب کرده است. بزرگترین سرمایه گذاری انجام شده توسط یکی از سرمایه گذاران Silicon Valley سانفرانسیسکو بوده است، این موضوع خود نشان دنده جذابیت و استقبال بسیار وسیع افراد از تله پورت پلاک آدرس‌ها می‌باشد.

حال که معنی و ماهیت کلی این تکنولوژی نوین آشنا شدیم وقت آن است که کمی عمیق‌تر و فنی‌تر به بررسی آن‌ها بپردازیم. پلاک‌های متاورسی توکن‌هایی هستند که روی شبکه اتریوم MINT می­شوند. مینت شدن دراین بلاک چین باعث به حداکثر رسیدن امنیت و سرعت آن‌ها می­باشد.

TPA در Stage Meta

در وبسایت رسمی Stage Meta یک سیستم خودکار هوشمند مینت وجود دارد که تنها با جست و جو کردن یک آدرس میتوان به تمام مشخصات آن دسترسی پیدا کرد و برای پرداخت میتوان از ۲ روش کریپتو و یا Credit Card استفاده کرد.

افرادی دارای تله پورت آدرس TPA می­توانند از آن استفاده کرده و کسب و کار خودشان را راه اندازی کنند و از فضای متاورس درامد داشته باشند. تله پورت پلاک آدرس را میتوان به فرد دیگری که قصد راه اندازی بیزینسی را دارد واگذار کرد.

علاوه بر این افرادی که هنگام خرید نام معرف خود را وارد می­کنند، معرف آن‌ها به میزان ۲۵% مبلغ خریدشان پاداش دریافت خواهد کرد.

چرا TPA مهم است؟

یکی از بحث برانگیز‌ترین موضوعاتی که همیشه دغدغه افراد زیادی بوده این است که متاورس‌های مختلف از هم مجزا هستند و هرکدام ساز و کار و سیستم آدرس دهی خودش را دارد. پس فقط میتواند موقعیت شما را مشخص کند و نمی­توان با یک کلیک ساده یک مسیر طولانی را طی کرده و به مقصد دیگری رسید. اما با این تکنولوژی جدید می‌توانید با یک کلیک ساده بین متاورس‌های مختلف حرکت کنید؛ به عنوان مثال از decentraland وارد sandbox شوید و از آنجا به متاورس Stage Meta بروید.

متاورس Stage Meta چیست؟

Stage Meta در حال طراحی متاورسی که متشکل از جهان‌های مختلف است که هر کدام از این جهان‌ها دقیقا مدل سه بعدی گرانترین مناطق تجاری در جهان واقعی هستند. بعنوان مثال خیابان Rodeo Drive منطقه Beverly hills واقع در شهر Los Angeles یکی از گرانترین و لوکس‌ترین مناطق تجاری در کل دنیا است که بیشتر برند‌های لوکس در آنجا نمایندگی دارند. این فقط یک بخش کوچک از متاورس Stage Meta است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین