کد خبر: ۱۰۲۹۳۸۳
تاریخ انتشار : ۲۷ آذر ۱۴۰۴ - ۰۹:۴۸

وزیر آموزش و پرورش: حضور و غیاب و ارزشیابی دانش آموزان باید هوشمند شود

وزیر آموزش و پرورش نبود نرم‌افزار‌های جامع مدیریت مدرسه را یکی از خلأ‌های جدی دانست و گفت: مدیریت مدرسه، ارتباط با اولیا، حضور و غیاب، ارزشیابی دانش‌آموزان و معلمان و کیفیت کلاس درس باید از طریق سامانه‌های هوشمند و یکپارچه انجام شود.
وزیر آموزش و پرورش: حضور و غیاب و ارزشیابی دانش آموزان باید هوشمند شود
آفتاب‌‌نیوز :

علیرضا کاظمی وزیر آموزش و پرورش در گردهمایی رؤسای ادارات فناوری اطلاعات استان‌های کشور که به‌صورت وبیناری برگزار شد، با تأکید بر نقش محوری فناوری در نظام تعلیم و تربیت، گفت: امروز فناوری اطلاعات ستون فقرات حکمرانی یک کشور است و حکمرانی کارآمد؛ داده‌محور، یکپارچه و فناور پایه است. 

وی با اشاره به استفاده از ابزار‌های فناورانه در برگزاری جلسات، اظهار کرد: استفاده از فناوری موجب صرفه‌جویی قابل توجه در زمان و هزینه می‌شود و این رویکرد باید به یک رویه دائمی تبدیل شود تا از وقت، که سرمایه‌ای عمومی است، حداکثر بهره‌برداری صورت گیرد.

وزیر آموزش و پرورش با بیان این‌که توسعه عدالت آموزشی و ارتقای کیفیت آموزش صرفاً با رویکرد فناورانه قابل تحقق است، افزود: امروز وقتی از عدالت سخن می‌گوییم، نخستین ابزار آن فناوری است و وقتی از ارتقای کیفیت آموزش صحبت می‌کنیم، مهم‌ترین و بدیع‌ترین ابزار، فناوری‌های نوین هستند.

کاظمی با تأکید بر ضرورت حرکت به سمت آموزش و پرورش هوشمند، تصریح کرد: برای تحقق این هدف، باید سازمانی تمام‌هوشمند با خدمات کاملاً هوشمند، یکپارچه، داده‌محور و فناورپایه ایجاد شود. مسئولان حوزه فناوری باید دارای نگاه کلان و راهبردی باشند و پس از ترسیم چشم‌انداز، موانع اجرایی تحقق آن را در میدان عمل شناسایی و برطرف کنند.

وی تدوین سند راهبردی فناوری مبتنی بر نظام مسائل را ضروری دانست و گفت: بدون سند راهبردی، مسیر حرکت روشن نخواهد بود. این سند باید چشم‌انداز آینده فناوری آموزش و پرورش را ترسیم کند و مبنای ارزیابی پیشرفت‌ها قرار گیرد.

وزیر آموزش و پرورش با دسته‌بندی مسائل حوزه فناوری، هفت محور اصلی را شامل زیرساخت‌ها و تجهیزات، منابع انسانی، سامانه‌های یکپارچه، محتوا‌های فناورانه، فناوری‌های نوین آموزشی، نرم‌افزار‌های مدیریت مدرسه و ایجاد فضای رقابتی در فعالیت‌های آموزشی و تربیتی برشمرد.

کاظمی در بخش زیرساخت‌ها با اشاره به ضرورت استانداردسازی شبکه، اتصالات، امنیت، سرور‌ها و سکو‌های آموزشی، گفت: وجود اتاق سرور استاندارد در استان‌ها یک ضرورت است و کوتاهی در این زمینه پذیرفتنی نیست. استاندارد‌ها باید مشخص و نیاز‌ها دقیق، واقعی و قابل راستی‌آزمایی اعلام شوند.

وی با اشاره به تأمین ۴۸۰ سرور برای تقویت زیرساخت شبکه شاد با همکاری دولت و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، افزود: باید از همه ظرفیت‌ها استفاده شود و مدیریت استان‌ها موظفند با برنامه‌ریزی مشخص، این بخش حیاتی را تقویت کنند.

وزیر آموزش و پرورش حوزه منابع انسانی فناوری را یکی از مهم‌ترین بخش‌ها دانست و گفت: در این حوزه نه راهبرد مشخصی برای به‌کارگیری، نه برنامه‌ای برای توانمندسازی و نه سیاستی برای افزایش انگیزه وجود داشته است. باید ردیف‌های استخدامی تخصصی، مشوق‌های انگیزشی، فوق‌العاده‌های ویژه و حمایت‌های حقوقی برای نیرو‌های فناوری پیش‌بینی شود.

کاظمی با انتقاد از جزیره‌ای بودن سامانه‌ها، تأکید کرد: آموزش و پرورش نیازمند سامانه‌ای یکپارچه است که داده‌ها در آن به‌راحتی تبادل شوند. یکپارچگی به معنای پوسته ظاهری نیست، بلکه به معنای اتصال واقعی داده‌ها و فرآیندهاست.

وی در ادامه به اهمیت محتوا‌های فناورانه و فناوری‌های نوین آموزشی اشاره کرد و گفت: هوشمندسازی کلاس درس صرفاً به ویدئوپروژکتور و تبلت محدود نمی‌شود، بلکه باید نرم‌افزار‌ها و سخت‌افزار‌های هوشمند مبتنی بر آینده‌پژوهی و هوش مصنوعی در اختیار معلمان قرار گیرد.

وزیر آموزش و پرورش نبود نرم‌افزار‌های جامع مدیریت مدرسه را یکی از خلأ‌های جدی دانست و گفت: مدیریت مدرسه، ارتباط با اولیا، حضور و غیاب، ارزشیابی دانش‌آموزان و معلمان و کیفیت کلاس درس باید از طریق سامانه‌های هوشمند و یکپارچه انجام شود.

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، وی در پایان با قدردانی از تلاش‌های مدیران و کارکنان حوزه فناوری، عملکرد این حوزه را در میان دستگاه‌های اجرایی کشور موفق ارزیابی کرد و گفت: آموزش و پرورش در حوزه دولت الکترونیک و جشنواره شهید رجایی جایگاه مطلوبی کسب کرده است. قدردانی و حمایت از همکاران فناوری اطلاعات باید به‌صورت جدی در دستور کار قرار گیرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین