آفتابنیوز : آفتاب: مسؤلان مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س) – نمایندگی قم – به دیدار آیت الله جوادی آملی رفتند.
آیت الله جوادی آملی در این دیدار گفت: «اگر غرب لیاقت داشت امام برای او هم نامه می نوشت ولی او دون لیاقت بود.»
به گزارش سایت جماران، آیتالله عبدالله جواد آملی ابراز داشت: «جریان امام و انقلاب اسلامی امری ماندگار است. چون خداوند وعده داده است هر آنچه صبغه الهی دارد بماند و اگر چیزی را خداوند وعده داده که می ماند، معلوم می شود که حتما می ماند.»
آیتالله جوادی آملی که در جمع مسؤلان مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام در قم سخن میگفت، تأکید کرد: «استحقاق نعمتها به ما نیست. منت خاص خداوند تنها شامل عدهای خاص میشود و حالا که خداوند به کسی این عنایت ویژه را دارد باید راز و رمزش را جست و جو کرد.»
جوادی آملی درباره شخصیت امام خمینی گفت: «امیرالمومنین اگر فرمود العلماء باقون البته وظیفه علما را هم مشخص نمود. وظیفه علما این است که «اخذ الله علی العلماء ان لا یقاروا علی کظه ظالم و لا سقب مظلوم (در مقابل ظلم ستمکاران سکوت نکنند و به یاری گرسنگان ستمدیده بشتابند.) امام شامل هر دو بود. هم عالم بود و هم در مقابل ظلم ظالم سکوت نکرد و امام یک عالم واقعی و به تمام معنی بود.»
این استاد فلسفه و عرفان گفت: «گاهی انسان خودش تشخیص می دهد که باید جلوی ظلم را بگیرد و این کار را بدون توجه به خدا میکند. ولی گاهی طرف مقابلش خدا است. کسانی که با خدا معامله نکردند رفتند و دیگر نامی از آنها نیست. کسانی مثل مارکس و انگلس و دیگران. ولی امام با خدا معامله کرد و با خدا عهد کرد و این مسأله را در سخنرانیهایش هم میگفت. و خداوند هم تعهد گرفته است که بر در مقابل ظلم ظالم و در مقابل گرسنگی مظلوم صبر نکنید. وقتی اینگونه شد، خدا هم به او پاداش میدهد.»
وی تأکید کرد: «مرحوم کاشف الغطا در کتاب شریف کشفالغطا در بیان لطیفی میگوید: بحول الله وقوته اقوم و اقعد، صرفا ذکر نماز نیست بلکه یک مکتب است. یعنی حتی در کارهای کوچک و ضعیف ما هم مثل نشستن و ایستادن انسان به حول اوست. وقتی این شد، یعنی معامله با خداوند.»
آیتالله جوادی آملی با اشاره به فرارسیدن ایام بیست و یکمین سالگرد ارتحال امام خمینی (س) گفت: «الحمدلله آثار امام که چاپ شده کتابهای پر برکتی است. امام عملا ثابت کرده این مکتب که میگوید عالم بشوید یعنی چه؟ این مکتب میگوید طلبالعلم فریضة و هیچ محدودیتی هم قائل نشده است. نه به لحاظ زمانی و نه به لحاظ مکانی.»
ایشان افزودند: «البته در حدیث هم آمده که این علم یعنی چه؟ همان دین گفته است: انما العلم ثلاثة: آیة محکمة، فریضة عادلة او سنة قائمة. پیش از انقلاب می گفتند هر سه ضلع طلب العلم یعنی فقه و اصول ولی امام این ساختار را شکست. به نظر امام این سه بخش یعنی عقاید و جهان بینی، اخلاق و فقه و اصول.» آیتالله جوادی آملی گفت: «تلاش دیگران این بود که چه واجب است و چه حرام ولی این سوال مطرح نبود که چه کسی این احکام را باید اجرا کند؟ امام وارد بازار اجرا شد و سختی و هزینه اش را هم داد.»
آیتالله جوادی آملی که حامل نامه امام خمینی به گورباچف بود درباره آن نامه گفت: « آن نامه ایشان درست است که ۵ صفحه است ولی ۵۰۰ صفحه شرح میخواهد. البته شاید بعضی متنها، ۵ صفحه اش را بشود ۵۰ صفحه شرح کرد مثل کاری که شهید مطهری درباره اصول فلسفه کرد ولی ۵ صفحه این نامه لااقل ۵۰۰ صفحه شرح دارد. گورباچوف وقتی این نامه را دید سرخ شد و حرفی برای گفتن نداشت. امام باور کرده بود که به جای پیغمبر نشسته است و بعد از حل مشکلات داخلی به سران کشورهای دیگر نامه نوشت. البته اگر غرب لیاقت داشت برای او هم نامه مینوشت ولی او دون لیاقت بود.»
ایشان درباره جایگاه امام گفت: «امام از بارزترین مصادیق آن حدیث امیرالمومنین(ع) است که می فرماید: العلماء باقون مابقی الدهر. و هم آنچه که صبغه وجه اللهی دارد میماند. ولی ما باید تلاش کنیم که به دست ما بماند.»
در این دیدار حجتالاسلام سید حبیب موسوی، رییس مؤسسه قم گزارشی از روند شکل گیری مؤسسه و فعالیت های جاری آن به آیتالله صافی ارائه نمود. حجت الاسلام موسوی درباره روند شکل گیری مؤسسه گفت: «در سال ۶۷ امام خمینی با حکمی، بنا بر پیشنهاد مرحوم حاج احمد آقا، دستور دادند تمام آثار ایشان جمع آوری و دسته بندی شود و آثار قابل چاپ، منتشر شود.» موسوی با اشاره به عملکرد مؤسسه در قم افزود: «کلیه آثار امام قرار است در یک مجموعه ۶۰ جلدی به چاپ برسد. تقریرات دروس امام خمینی نیز که توسط شاگردان ایشان نوشته شده است، جمع آوری، و تنظیم شده است و بخشی از این آثار منتشر شده است.»
رییس مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام در قم ادامه داد: «در حال حاضر دانشنامه امام خمینی با یک هزار مدخل و مقاله در حال تدوین است که ظرف یکی دو سال آینده انشاالله به اتمام خواهد رسید.»
وی افزود: « در بخش آموزش دو کار اساسی صورت گرفته است. با هماهنگی های صورت گرفته، وزارت علوم از امسال رشته شناخت اندیشه های حضرت امام را در دوره کارشناسی ارشد تصویب کرده است. در حوزه علمیه هم با تصویب اولیه شورای عالی حوزه، مدرسه تخصصی مطالعه اندیشه امام در حال برنامه ریزی است.»