آفتابنیوز : آفتاب: عضو جامعه مديران و متخصصان صنعت كفش ايران اظهار كرد: سهم كفش در سبد خانوادههاي ايراني از سه درصد به 1.4 درصد رسيده است.
به گزارش ايسنا، مرتضي لشگري گفت: اقتصاد ايران ركود همراه با كاهش قيمت را در سال گذشته تجربه كرد كه عدد رشد شاخص بهاي كفش مصرفي از 25 درصد در فروردين به هفت درصد در پايان اسفند رسيد.
وي با بيان اينكه رشد شاخص قيمت توليدكننده در پايان سال 1387 حدود 26 درصد و در پايان سال گذشته هفت درصد بود، اظهار كرد: اگر هر خانواده ايراني در سال گذشته حدود 103 هزار تومان هزينه مصرف كفش كرده باشد، نسبت به شش سال گذشته 12 درصد افزايش يافته است.
لشگري ادامه داد: اگر در سال جاري اقتصاد كشور برخلاف سال گذشته ركود همراه با افزايش قيمتها را تجربه كند و توليدكنندگان افزايش تورم و هزينههاي توليد را از مصرف كننده بگيرند، اين امر باعث تشديد ركود خواهد شد.
عضو جامعه مديران و متخصصان صنعت كفش ايران با بيان اينكه اقتصاد ايران در سال گذشته فرصت طلايي را در اختيار توليدكنندگان كفش قرار داد، تصريح كرد: متاسفانه توليد كنندگان از اين فرصت بهرهبرداري نكردند و هر زمان قيمتهاي كفش نزولي ميشود ضريب اهميت آن بالا ميرود كه بايد از اين فرصت استفاده كرد.
او اظهار كرد: خروج از بنبست كفش در ايران با اصلاح توأمان ساختار توليد و ساختار توزيع ميسر ميشود كه برخي توليدكنندگان به اين سمت حركت كردند، اما به علت فشار بازار، شكست خوردهاند.
وي گفت: حاصل استفاده نكردن توليدكنندگان از فرصت به وجود آمده، ورود موج دوم واردات با كفشهاي گرانتر و بالاي 10 دلار و زير چتر برندهاي خارجي بود كه از طريق شبكههاي فروشگاهي مدرن و شيك در مراكز استانها عرضه شد.
وي افزود: اگر توليدكنندههاي ايراني در نيمه سال گذشته شرايط را متوجه ميشدند، ميتوانستند مسير بازار را به نفع توليد داخلي تغيير دهند و از ورود كفشهاي چيني با مارك اروپايي جلوگيري كنند.
لشگري ادامه داد: برندهاي خارجي سه يا چهار برابر گرانتر به فروش ميرسند، زيرا توليدكننده ايراني گرفتار شبكه توزيع سنتي است.
عضو جامعه مديران و متخصصان صنعت كفش ايران اظهار كرد: از اول سال 2010 با افزايش مواد اوليه روبرو هستيم و اين در حالي است كه هنوز قانون هدفمند كردن يارانه ها خود را به صورت واقعي نشان نداده است.
وي خاطرنشان كرد: موضوع بهرهوري در كنار مسايل به وجود آمده ميتواند كمك بزرگي براي عبور از اين گرفتاري باشد.
لشگري خاطرنشان كرد: رشته طراحي توليد كفش نيز در راستاي رونق بازار چرم و كفش در دانشگاه ايجاد شده است كه توسط اساتيد و متخصصان فعال اين حوزه تدريس ميشود.