آفتاب: سردار محمد رویانیان در گفتوگو با ایسنا، افزود: برای تحقق اصلاح مدیریت، ساختار حمل و نقل كشور، جلوگیری از تورم و توسعه و بهینه سازی كامل حمل و نقل در ایران یكسری برنامه در قالب كوتاه، میان و دراز مدت تدوین كردهایم.
وی ادامه داد: به عنوان مثال در بخش دراز مدت باید به نقطه ای رسیده باشیم كه متوسط مصرف سوخت خودرو به پنج لیتر در یكصد كیلومتر كاهش یابد، حال آن كه این رقم در حال حاضر به طور متوسط 9/8 لیتر است، بنابراین در صنعت خودروسازی باید تحولات اساسی رخ دهد.
رییس ستاد حمل و نقل و مدیریت مصرف سوخت كشور با تاكید بر این كه در بخش درونشهری (مترو) نیز باید پنج برابر ظرفیت موجود در سراسر كشور مسافران با مترو جابجا شوند، افزود: بر اساس سیاستگذاری انجام شده در سال 90 باید 13 سهم جابجایی مسافر در شهرها با سیستم ریلی، اتوبوس و تاكسی به ترتیب 40 ، 10 و 25 درصد باید باشد.
رویانیان با این گفته كه سالانه بدون احتساب یارانههای پرداختی ، حدود 300 هزار میلیارد ریال سوخت مصرف میشود ، عنوان كرد: سال گذشته به طور میانگین روزانه 65 میلیون لیتر بنزین، بیش از 45 میلیون لیتر گازوئیل و حدود 10 میلیون مترمكعب گاز مایع مصرف شده است.
وی خاطرنشان كرد: این در حالیست كه از مجموع یارانههای انرژی كه در حال حاضر توسط دولت پرداخت میشود ، بیش از 42 درصد مربوط به حوزه حمل و نقل است.
رییس ستاد حمل و نقل و مدیریت مصرف سوخت كشور تصریح كرد: بتدریج طی یك دوره زمانی پنج ساله یارانه پرداختی به سبد انرژی حذف شده و قیمت حاملها واقعی خواهد شد كه به طور مستمر در این حوزه پیامدهایی را در پی خواهد داشت.
وی اضافه كرد: به طور مثال هر لیتر بنزین یكهزار ریال و روزانه 48 میلیون لیتر بنزین سهمیهای و 16 میلیون لیتر بنزین آزاد به كل مصرف كنندگان اعم از اشخاص، سازمانها و نهادهای دولتی و نیروهای مسلح عرضه میشود .
رویانیان با تاكید بر این كه در حال حاضر 600 هزار تاكسی ، آژانس و مسافربر شخصی وجود دارد كه كار جابجایی مسافر را انجام میدهند ، تصریح كرد: افزایش قیمت بنزین و واقعی شدن آن آثاری را بر جای خواهد گذاشت كه برای كنترل افزایش قیمتها ، طرحها و برنامههایی پیشبینی شده است.
آقای رویانیان لطفا کمی فکر کنین