کد خبر: ۱۰۲۵۷۲
تاریخ انتشار : ۱۳ تير ۱۳۸۹ - ۱۳:۲۴
رابط پارلمانی مرکز مطالعات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام:

جریان افراطی چند نفری بیشتر نیستند و حتی می‌توان آنها را با یک مینی‌بوس جابه‌جا کرد

طیف افراطی اصولگرا همچون کاتولیک‌تر از پاپ هستند
آفتاب‌‌نیوز :

آفتاب: رابط پارلمانی مرکز مطالعات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: طیف افراطی اصولگرا همچون کاتولیک‌تر از پاپ هستند. 

علی عسگری، در خصوص انتقاد برخی از چهره‌های اصول‌گرا نسبت به عملکرد طیفی افراطی در این جریان گفت: افراط‌گرایی یک جریان مرموز در کشور است، که از اوایل انقلاب تحت عناوین مختلف ادامه داشته و فقط شکل، قالب، کار و تاکتیک‌های آن به ظاهر تغییر کرده است. 

وی با اشاره به گروه‌های افراطی اوایل انقلاب و نیز گروهی که آنان را افراط‌گرایان جریان اصلاح‌طلب می‌نامید؛ ادامه داد: در کنار اینها عوامل افراطی دیگری از اصول‌گرایی وجود دارند که دقیقا راه همان عوامل افراطی اصلاح‌طلب را ادامه می‌دهند و برای منافع سیاسی خود به تخریب برخی از چهره‌های ارزشمند پرداخته و دست نویسندگان عالی‌جانب سرخ‌پوش را از پشت بسته‌اند. 

نماینده سابق مشهد در مجلس شورای اسلامی افزود: خصیصه بارز هر دو جریان افراطی اصلاح‌طلب و اصولگرا، شعارگرایی مردم‌مدارانه، انحصار‌طلبی، دوگانگی در رفتار و عمل‌شان است. 

وی قانون‌شکنی و عدم التزام به قانون، غرور، تکبر را از دیگر ویژگی‌های آن دو طیف دانست و گفت: به نظر می‌رسد نوعی لجاجت نیز در رفتار هر دو جریان به حدی مشهود است. 

رابط پارلمانی مرکز مطالعات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: این دو جریان رهنمودهای مقام معظم رهبری در گذشته و حال بر نتابیدند و می‌توان گفت همان‌طور که رفتار افراطی از روی عدم التزام به قانون و رهبری در طیف اصلاح‌طلبان وجود داشت، افراطیان اصولگرایی نیز همان راه را ادامه می‌دهند. 

وی ادامه داد: افراط‌گرایان اصول‌گرا در مسیر خود از تخریب چهره‌های ارزشمندی همچون هاشمی‌رفسنجانی، تخریب مراجع عظام تقلید و بیت امام که در چهاردهم خرداد در حضور ملت شیفته امام(ره)، میهمانان و خبرنگاران خارجی، رهبر معظم انقلاب که حرمت نماز جمعه ایشان را پاس نداشتند، ابایی ندارند. 

عسگری خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد افراط یک رویه مرموز در انقلاب بوده که اگر به پیشینه و گذشته سه دهه انقلاب رجوع کنیم، نمونه‌های رفتارهای زشت و ناپسند عوامل و جریانات فتنه را به اشکال مختلف مشاهده خواهیم کرد. 

وی افراط‌گرایی در شرایط فعلی را قدری پیچیده‌تر از گذشته دانست و گفت: جریان افراطی فعلی با سوء استفاده از فرهنگ عوامی و توده‌گرایی و استفاده از پوشش شعارهای مربوط به نظام، بیشتر از عوامل افراطی گذشته عمل می‌کند. 

رابط پارلمانی مرکز مطالعات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام اضافه کرد: عوامل افراطی اصلاح‌طلب مسائلی همچون آزادی، گرایشات غربی و اومانیستی را در ذهن داشتند که حرکت آنها را به ولنگاری می‌برد. اما اصولگرایان افراطی که همچون کاتولیک‌تر از پاپ هستند گاهی برای مراجع تقلید هم خط و نشان می‌کشند. 

وی ادامه داد: به عنوان نمونه در دلجوئی‌های مراجع از اهانت به بیت‌ امام در 14 خرداد موضع‌گیری‌های افراطی را داشتند و می‌خواستند بگویند که مراجع تقلید دارای بصیرت نبودند و خود اینها بصیرتی از نوع امداد غیبی امام‌زمانی دارند که به آن دلیل برای مراجع نیز تعیین و تکلیف می‌کنند. 

عسگری با تاکید بر موضع‌گیری شفاف دلسوزان و معتدلین در اصولگرایی گفت: همچنین لازم است مراجع عظام در برخورد با این جریان روشن‌گری داشته باشند. 

وی گفت: این جریان افراطی علاوه بر اینکه حریم و حرمت چهره مرجعیت را نگه نداشته تلاش می‌کند تا نهادهای دیگری مثل مجلس شورای اسلامی را از مقام در راس امور بودن که امام (ره) فرمودند؛ کاهش دهد. 

نماینده سابق مشهد در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: همچنین فرمایشات اخیر مقام معظم رهبری که هر نوع افراط‌گرایی را محکوم کردند باید مد نظر قرار گرفته و انسجام‌بخش کارهای سیاسی باشد. 

وی افزود: عوامل افراطی عمدتا از خلاءهای سیاسی و نبود احزاب کارآمد سوء‌استفاده می‌کنند. 

عسگری تصریح کرد: گسترش فضای تهمت و رفتارهای ناگوار که از سوی برخی شاهد آن هستیم، نوعی ظلم و ستم‌گری است و روشی دیکتاتورمآبانه را از سوی اقلیت و جمع معدودی در کشور را تصویر می‌کند. 

وی گفت: چنانچه بخواهیم به این افراط‌گرایی پایان داده شود، همه مسئولین و چهره‌ها از صدر تا ذیل باید به عنوان یک استراتژی نسبت به آن موضع‌گیری کنند. 

رابط پارلمانی مرکز مطالعات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: این جریان افراطی چند نفری بیشتر نیستند به نحوی که شناخته شده‌اند و حتی می‌توان آنها را با یک مینی‌بوس جابجا کرد. 

وی خاطرنشان کرد: این جریان افراطی از ولایت‌خواهی و ذوب در ولایت بودن دانشجویان و بسیجیان در موارد متعدد سوءاستفاده می‌کنند. 

نماینده سابق مشهد در مجلس شورای اسلامی گفت: عقلای اصولگرا باید خود را در برابر این جریان از حالت انفعال خارج کرده و میدان را همچون ماه‌های اخیر برای آنها باز نگذارند. 

وی اضافه کرد: زیرا در برخی از موارد حتی نظام هیچ‌گونه توجیهی نمی‌تواند نسبت به کارهای آنها داشته باشد و اقدامات آنها به ضرر اصل نظام است. هر چند که اصولگرایان نیز از ناحیه عملکرد ایشان ضربه و زیان‌های زیادی را تحمل کرده‌اند. 

وی معتقد است : آقای حداد عادل در ریاستش در مجلس از تبدیل ایران به ژاپن اسلامی در روند اصولگرایی صحبت کرد که امروز برخی از شعارها و رفتارهای این جریان افراطی در اصولگرایی ، حتی از طرف حدادعادل نیز قابل توجیه نیست.
عسگری تاکید کرد: اصولگرایان باید روش اصلاح‌طلبانه را با توجه به تدبیر مقام معظم رهبری دنبال کنند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین