کد خبر: ۱۰۳۶۱۵
تاریخ انتشار : ۳۰ تير ۱۳۸۹ - ۰۰:۴۳
در نشست خبری

لاریجانی: کاری که آمریکا و شورای امنیت در مورد پرونده هسته‌ای ایران کردند، توهین به ایران است

آمریکا دچار پرستیژهای سیاسی توخالی شده است
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: رئیس‌مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: دولت آمریکا دچار پرستیژهای سیاسی توخالی شده است. 

علی لاریجانی در دومین روز از کنفرانس جهانی روسای مجلس عضو اتحادیه بین‌المجالس با گروهی از خبرنگاران رسانه‌های خارجی دیدار کرد. 

وی در این کنفرانس مطبوعاتی در پاسخ به پرسش خبرنگاری درباره تحریم‌های جدیدی که امروز در جلسه وزرای خارجه اتحادیه اروپا مورد بررسی قرار گرفت، گفت: در این کنفرانس زمان زیادی نداشتم، ولی با نمایندگانی از مجالس اروپا درباره روند حل بحران هسته‌ای دیدار کردم، این روند به مرحله‌ای رسیده که می‌توان آن را حل کرد. 

وی تاکید کرد: سه قطعنامه پیشین نتوانست جلوی برنامه ایران را بگیرد و این قطعنامه هم نمی‌تواند کاری را به پیش ببرد، مشکل تنها مساله برنامه هسته‌ای ایران نیست مشکل رفتار دوگانه است که آمریکا اتخاذ می‌کند. کاخ سفید به رژیم صهیونیستی که 300 کلاهک دارد و ان‌پی‌تی را هم نپذیرفته است، اعتراضی نمی‌کند. 

رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: این در حالی است که منابع اطلاعاتی آمریکا نیز اعلام کردند ایران به دنبال برنامه‌های غیرصلح‌آمیز هسته‌ای نیست. آنها رفتار دوگانه‌ای دارند از یک‌طرف ادعا می‌کنند در حال مبارزه با تروریسم هستند، ولی در پشت صحنه با تروریست‌ها مذاکره می‌کنند همچون حوادثی که در زاهدان روی داد و اکنون این سوال مطرح است چه کسی این کار را انجام داده است. عبدالمالک ریگی خود اعتراف کرد که ناتو و آمریکا از من حمایت می‌کنند. 

علی لاریجانی در پاسخ به پرسش خبرنگاری مبنی بر اینکه آیا توافقنامه بین ترکیه و برزیل به خاک سپرده شده است، گفت: در جریان هستید که رئیس‌جمهوری آمریکا نامه‌های خصوصی به ترکیه و برزیل فرستاد و رئیس‌جمهوری برزیل و نخست‌وزیر ترکیه در دیدار با من بحث نامه‌ها را مطرح کردند به آنها گفتم ما اعتقادی به آمریکا نداریم، ولی آنها مطمئن بودند و ما به احترام آنها پذیرفتیم، ولی کاری که آمریکا و شورای امنیت کردند توهین به شورای ایران، بزریل و ترکیه است. 

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی ادامه داد : مجلس ایران امروز به این توافقنامه جواب داد و چارچوب‌هایی را مطرح کرد. ما قبول کردیم تحت چارچوب‌های ان‌پی‌تی عمل کنیم و چیزی را اضافه‌تر از آنها نمی‌پذیریم، اگر آنها برخی از حقوق ما را نادیده بگیرند ما نیز برخی از حقوق آنها را نادیده می‌گیریم. دولت ایران وظیفه دارد اورانیوم 20 درصد مورد نیاز خود را برای رآکتور تحقیقاتی تامین کند، اگر آنها نیز کشتی‌های ما را بازرسی کنند ما نیز به این اقدام عکس‌العمل نشان می‌دهیم. 

رئیس مجلس هشتم در پاسخ به پرسش خبرنگار رویترز مبنی بر اینکه آیا خبر انتشار پیام کنگره به دولت ایران از طریق دفتر حافظ منافع ایران در سوئیس صحت دارد یا خیر گفت: من در سفر بودم و از این موضوع اطلاعی ندارم، البته این اولین‌بار نیست و تاکنون آمریکا چندین‌بار پیام فرستاده و نمی‌خواهیم در صحنه سیاسی دچار سردرگمی بشویم. آنها از طرفی می‌گویند دنبال مذاکره هستند و از طرف دیگر تهران را تحریم می‌کنند بهتر بود قبل از تحریم مذاکره می‌کردند دولت آمریکا دچار پرستیژهای سیاسی توخالی شده است. 

علی لاریجانی در پاسخ به پرسش خبرنگار خبرگزاری فرانسه درخصوص صحبت‌های اخیر رئیس‌جمهوری روسیه گفت: روابط ما با مسکو معمولی است، ما به خاطر همسایگی با مسکو رابطه‌ای را تعریف کرده‌ایم، در برخی زمینه‌های اختلاف‌نظر داریم و در برخی دیگر مشکلی نداریم، آنها در مذاکرات خصوصی به ما گفته‌اند که نگران روابط با آمریکا هستند و این تهمت‌ها به خاطر منافع مشترک آنهاست، من با سخنان مدودوف موافق نیستم ما با پوتین مسیر پرحرکتی را تعریف کردیم و در دنیای تخیلات سیاسی زندگی نمی‌کنیم. 

وی در پاسخ به پرسش خبرنگاری درباره اعتصاب‌ها در بازار تهران گفت: در ایران آزادی وجود دارد و هر‌کسی می‌تواند اعتراض کند این اعتصاب مربوط به کل اقتصاد نبود و در اعتراض به شیوه‌های مالیاتی صورت گرفت.دولت رقمی را در نظر گرفته بود و آنها اعتراض داشتند و پس از مذاکره دولت با آنها موضوع در حال حل شدن است. 

علی لاریجانی در پاسخ پرسش خبرنگاری درباره وجود کودتا در ایران، گفت: این تصور واقع‌بینانه نیست،کسی به دنبال حذف دولت اسلامی نبوده و ظرفیتی برای این کار نیز وجود ندارد، تفاوتی مابین دولت اسلامی و دولت اسلامی ایران وجود ندارد. در تفکر اسلامی باید عدالت برقرار شود و مشارکت اقتصادی و سیاسی جزو برجسته عدالت است. بعد از انتخابات غربی‌ها مسائل مختلفی را مطرح کردند که تعبیر کودتا غیرواقع‌بینانه است، هم مجلس و هم رهبر ایران تلاش کردند تا از طرق قانونی مسائل برطرف شود و این نکته ممتازی است. 

لاریجانی ادامه داد : کسانی که در این انتخابات توفیق پیدا نکردند، نباید اینگونه اعتراض می‌کردند و باید از مسیر قانونی و از طریق ساختار قانون اساسی اعتراض‌ها مطرح می‌شد. شورای نگهبان این موضوع را بررسی کرد من در آن زمان به آقای موسوی گفتم به شورای نگهبان بروید ایشان نسبت به شورای نگهبان هم اعتراض داشتند گروهی تشکیل شد اما آقای موسوی بعدها با این گروه نیز مخالفت کردند. 

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار دیگری درباره اینکه شنیده می‌شود که جنبش سبز خواهان حذف ولایت فقیه است یا خیر،گفت: این اولین‌باری است که این سخنان را می‌شنوم معترضان به انتخابات چنین خواسته‌ای نداشتند و اگر هم چنین تصوری بوده اشتباه استراتژیک بزرگی است. در چارچوب قانون اساسی ما همه مسائل مشخص است. انتخابات، انتخابات ریاست‌جمهوری نه انتخاب تغییر قانون اساسی، ولایت فقیه در کشور ما تعریف مشخصی دارد نقش ولایت فقیه کنترل و صیانت از آرای مردم است و اینکه نگذارد کشور دچار دیکتاتوری بشود. 

رئیس مجلس هشتم در خصوص همبستگی ایران با کوبا گفت: ایران و کوبا از متحدان قدیمی هستند، ما با کوبا روابط نزدیکی داریم و اگر زندانی‌های سیاسی کوبا آزاد بشوند تلاش می‌کنیم تا این مشکل هرچه سریع‌تر حل شود. 

وی درباره روابط ایران و برزیل بعد از انتخابات دو ماه آینده این کشور، گفت: ایران و برزیل روابط تاریخی‌ای دارند و سطح روابط تجاری ما بسیار بالاست. این روابط در زمان ریاست‌جمهوری لولا داسیلوا شتاب گرفت و این مسیر ادامه پیدا می‌کند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین