کد خبر: ۱۰۴۸۳۸
تاریخ انتشار : ۱۵ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۳:۰۸

سهمیه اضافی در حج ملغی شد

مسائل سیاسی را نباید با مسائل حج گره زد
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: نماینده ولی فقیه در سازمان حج و زیارت گفت: برخی مسائل متاسفانه موجب از دست رفتن فرصت سهمیه اضافی در حج شد.

حجت‌الاسلام سیدعلی قاضی عسگر عصر پنجشنبه در گردهمایی منطقه‌ای روحانیون حج که در سالن قدس مجتمع آموزش عالی فقه برگزار شد با اشاره به اقدامات انجام شده برای گرفتن سهمیه اضافی در حج امسال اظهار داشت: سفیر ایران در عربستان با رایزنی‌هایی که انجام داده بود توانست سهمیه قابل توجهی را از مسئولان عربستانی بگیرد و حتی اعلام کرده بود که کارهای مربوط به سهمیه اضافی را انجام دهیم ولی متأسفانه به دلایلی این فرصت از دست رفت.

وی اضافه کرد: ما سه ماه تلاش کردیم تا با توجه به مشکلات حج سال گذشته، امسال سهمیه بیشتری دریافت کنیم ولی این برنامه‌ریزی متاسفانه از بین رفت.

نماینده ولی فقیه در سازمان حج و زیارت با بیان اینکه باید از فرصت حج برای تقویت روابط میان ایران و عربستان استفاده کنیم گفت: زائران باید از بیان مسائل سیاسی در حج خودداری کرده و از این فرصت برای تحکیم روابط استفاده کنند.

وی با بیان اینکه متأسفانه بدون توجه به اینکه مسائل سیاسی را نمی‌توان با مسائل حج گره زد تصریح کرد: برنامه جمهوری اسلامی ایران در حج تمتع امسال اعتمادسازی نسبت به عربستان سعودی است.

قاضی عسگر اظهار داشت: مسئولان عربستان اجرای برنامه‌های زیارت کمیل و دعای عرفات را آن‌گونه که مورد نظر ماست، پذیرفته‌اند.

اجازه نمی‌دهیم برخی‌ها شخصیت روحانیون را زیرسئوال ببرند

وی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر ارتقای جایگاه و شأن روحانیون در کاروان‌های حج گفت: با توجه به توطئه‌های زیادی که علیه روحانیون و توقع بی‌جای برخی افراد نسبت به این قشر جامعه، روحانیون باید بیش از گذشته مراقب باشند.

قاضی عسگر اضافه کرد: افرادی که نسبت به روحانیون شکایت دارند باید بدانند که با شکایت از این اقشار، موقعیت روحانی کاروان را متزلزل می‌کنند و این کار بسیار اشتباهی است، به خاطر این هر کسی که شکایتی از یک روحانی دارد، باید در حضور آن روحانی شکایت خود را طرح کند.

نماینده ولی فقیه در سازمان حج و زیارت با بیان اینکه از روحانیون کاروان‌ها دفاع منطقی و همه‌جانبه‌ای خواهد کرد، اظهار داشت: به هیچ وجه اجازه نمی‌دهیم برخی افراد شخصیت روحانیون کاروان‌ها را زیر سئوال ببرند و جایگاه روحانیت را تضعیف کنند.

30 هزار نفر از حجاج بالای 65 سال سن دارند

نماینده ولی فقیه در سازمان حج و زیارت گفت: در سال گذشته حدود 30 هزار نفر از افراد بالای 65 سال به حج مشرف نشدند و این افراد امسال به این سفر معنوی تشرف پیدا می‌کنند.

وی با بیان اینکه این افراد تقریبا نیمی از شرکت‌کنندگان را تشکیل می‌دهند افزود: روحانیون حج باید اهتمام بیشتری نسبت به آگاه سازی افراد مسن داشته باشند.

تبدیل مرکز تحقیقات حج به پژوهشکده

وی از تبدیل مرکز تحقیقات حج به پژوهشکده حج در آینده‌ای نزدیک خبر داد و اظهار داشت: معیارهایی برای جذب و گزینش روحانیون کاروان‌های حج در نظر گرفته شد که هر روحانی بتواند 200 نفر از زائران را به بهترین شکل هدایت کرده و برنامه‌های فرهنگی را به درستی اجرا کند.

قاضی عسگر جلوگیری از موازی‌کاری را مهم‌ترین دلیل تغییر ساختار بعثه مقام معظم رهبری برشمرد و گفت: برای چابک‌سازی تشکیلات بعثه مقام معظم رهبری، معاونت‌هایی که امکان ادغام با یکدیگر را داشت،‌ ادغام و برخی مدیریت‌ها را حذف کردیم.

وی ادامه داد: در این راستا معاونت آموزشی و پژوهش و امور روحانیون و معاونت اجرایی و معاونت مبنای سابق در هم ادغام و از پنج معاونت سه معاونت مدیریت، توسعه و منابع، معاونت فرهنگی و معاونت بین‌الملل تشکیل شد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین