کد خبر: ۱۰۶۴۱۶
تاریخ انتشار : ۰۳ شهريور ۱۳۸۹ - ۱۴:۱۹
مصطفی كواكبیان نماینده سمنان:

تنظیم بازار به وسیله واردات هنر نیست

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: كواكبیان: با توجه به صحبت‌های آقای غضنفری، اگر در وزارت بازرگانی را تخته كنیم، با وضعیت فعلی آن تفاوتی ندارد.

مصطفی كواكبیان پاسخ وزیر بازرگانی در مورد واردات مرغ و میوه به شرط آنكه غضنفری لایحه سخت‌گیری در واردات را به مجلس بیاورد، ‌پذیرفت و آن را قانع‌كننده تشخیص داد.

در جلسه علنی امروز سوال مصطفی كواكبیان از وزیر بازرگانی در ارتباط با علت وضعیت واردات مرغ و میوه با توجه به ضرر و زیان وارد شده به مرغداری‌ها و كشاورزان در دستور كار قرار گرفت كه در پایان كواكبیان پاسخ غضنفری را منوط به اینكه لایحه سخت‌گیری واردات را هرچه زودتر دولت به مجلس ارائه كند، از پاسخ وی قانع شد.

غضنفری در ابتدای توضیحات خود تاكید كرد: كه این روزها با توجه به مصوبه ظالمانه اتحادیه اروپا، موضوع واردات از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

به گفته وی، وزارت بازرگانی این امكان را ندارد كه كالاها را سهمیه‌بندی كند. هرچند كه شاید از طریق برنامه پنجم و یا یک طرح دو فوریتی مجوز سهمیه‌بندی و منع واردات را بتوان ایجاد كرد.

وزیر بازرگانی تاكید كرد: كه از آغاز به كار دولت دهم تا به الان 200 تعرفه واردات كالا افزایش یافته است.

مصطفی كواكبیان نماینده سمنان نیز در توضیحات خود تاكید كرد: كه در شرایط فعلی كه بحث تحریم‌ها علیه ایران وجود دارد، باید دقت نظر كافی وجود داشته باشد و دلار‌های كشور به راحتی از مرزها خارج نشوند. اما متاسفانه این امر مدیریت نشده كه نتیجه آن به روز سیاه نشانده شدن بسیاری از تولید‌كنندگان در بخش صنعت، كشاورزی و خدمات به دلیل واردات بی‌رویه است.

دبیر كل حزب مردم سالاری یادآور شد: برنج كاران شمال، چای‌كاران شمال و مرغداران سمنان به دلیل واردات بی‌رویه به سختی روزگار می‌گذرانند.

این عضو كمیسیون امنیت‌ملی با ا شاره به گلایه مقام معظم رهبری از وضعیت واردات بی‌رویه به كشور، تصریح كرد: تعبیر رهبری این بوده است كه باید در واردات مدیریت صورت گیرد.

كواكبیان با اشاره به آمارهایی كه به گفته خودش مستند به بانك مركزی، گمرك و مركز پژوهش‌ها بود، گفت: تنها در سال 88 ، حدود 80 میلیارد دلار واردات كالا و خدمات داشته‌ایم.

وی افزود: روز گذشته وزارت بازرگانی اعلام كرد كه 170 كالای بی‌كیفیت چینی در كشور وجود دارد كه اسامی آنها نیز اعلام شده است. اما گفته نشد كه چه میزان ارز بابت همین كالاهای بی‌كیفیت چینی از كشور خارج شده است.

این نماینده مجلس با اشاره به اظهارات رئیس اتحادیه مرغداران كشور گفت: بنابه گفته وی 30 درصد ظرفیت تولید مرغ داخلی را از دست داده‌ایم، این درحالی است كه شنیده می‌شود مرغ گرم به كشور وارد می‌شود.

كواكبیان آمارهای دیگری را در مورد برخی كالاها همچون گندم، طلا، برنج، بنزین، ‌دانه سویا
و كنجاله قرائت كرد و پرسید: وزارت بازرگانی در هر دو مرحله ثبت سفارش و تعرفه چه عملكردی داشته است؟

مهدی غضنفری نیز در ادامه توضیحات خود تاكید كرد: در وزارت بازرگانی هنگامی كه فردی مجوز واردات گوشت و مرغ را می‌گیرد، قانون به ما اجازه نمی‌دهد كه او را ثبت سفارش نكنیم.

به گفته وی، ثبت سفارش كار آماده‌ای است كه مجوز آن از محل دیگری گرفته می‌شود.

وی با اشاره به عدم ارائه مجوز از سوی وزارت صنایع برای واردات تعدادی از خودروها، گفت: پس از آنكه ما این موضوع را ثبت سفارش نكردیم از ما شكایت شد.

وزیر بازرگانی، در ارتباط با نوع تعرفه گذاری نیز یادآور شد: طبق قانون، 9 دستگاه اجرایی با یكدیگر جمع می‌شوند و در مورد تعرفه رای می‌دهند كه 4 وزیر نیز آن را امضا می‌كنند.

وی از عدم اختیار وزارت بازرگانی برای سهمیه گذاری نیز خبر داد وگفت: وزارت بازرگانی نمی‌تواند برای واردات سهمیه‌گذاری كند. از این رو از مجلس انتظار می‌رود، قوانین سخت گیرانه‌ای را وضع كند.

مصطفی كواكبیان نیز در ادامه توضیحات خود گفت: ‌با توجه به صحبت‌های آقای غضنفری، اگر در وزارت بازرگانی را تخته كنیم، با وضعیت فعلی آن تفاوتی ندارد. درست است كه 9 دستگاه در جلسه تعرفه حضور دارند اما وزارت بازرگانی باید مدیریت داشته باشد.

وی با بیان اینكه نمی‌خواهم وارد چگونگی ارائه مجوز واردات و نوع افرادی كه مجوز به آنها داده می‌شود شوم، یادآور شد: تنظیم بازار با واردات هنر نیست.

این عضو كمیسیون امنیت ملی با اشاره به از بین رفتن مقدار زیادی میگو در انبارها، خاطرنشان كرد: با وجود این امر، ما شاهد واردات میگو به كشور بودیم.

كواكبیان خطاب به وزیر بازرگانی گفت: تنها برای یك بار به میوه فروشی بروید و ببینید كه انگور شبیه توپ پینگ‌پنگ و شلیل‌های سمی و هندوانه‌های مربع شكل در مغازه‌ها به فروش می‌رسند.

این عضو فراكسیون خط امام (ره) اظهار داشت: ‌ای كاش پیش از فرمایشات رهبری، وزارت بازرگانی به دنبال لایحه بود آیا همیشه رهبری باید به ما نهیب بزند كه ما به فكر باشیم.

در این لحظه محمدحسن ابوترابی‌فرد كه ریاست جلسه علنی را برعهده داشت، از كواكبیان در مورد قانع شدن و یا قانع نشدن وی پرسید كه كواكبیان با اشاره به جمعیتی از نمایندگان كه به دور وی حلقه زده بودند و خواستار قانع شدن وی شده بودند، به شوخی گفت: همانطور كه می‌بینید از انواع و اقسام نیروها پشت سر من ‌ایستاده‌اند.

وی ادامه داد: چنانچه وزیر بازرگانی قول بدهد كه هر چه سریعتر لایحه سخت‌گیری در واردات را به مجلس بیاورد، من قانع می‌شوم. چرا كه داعیه‌ای ندارم كه كسی را اذیت كنم.

ابوترابی فرد نیز در پاسخ به كواكبیان گفت: وزیر بازرگانی صراحتا در صحبت خود اعلام كرد كه در اسرع وقت این لایحه را به مجلس خواهد آورد. به همین دلیل كواكبیان از پاسخ وزیر بازرگانی قانع شد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین