کد خبر: ۱۰۷۹۰۴
تاریخ انتشار : ۲۲ شهريور ۱۳۸۹ - ۰۸:۵۹

مدیرعامل خانه سینما: در مدیریت فرهنگ و هنر، نباید نگاه امنیتی باشد

دولت امکان ساماندهی صنف سینماگران را ندارد
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: محمد مهدی عسگرپور، مدیر عامل خانه سینما یکی از معضلات امروز در عرصه مدیریت فرهنگی در ایران را مربوط به غلبه نگاه امنیتی بر نگاه فرهنگی در میان مسئولان حوزه فرهنگ و هنر در ایران دانست. 

عسگرپور ضمن انتقاد از چنین نگاهی گفت: کسی که فرهنگ و هنر را مدیریت می‌کند باید بخش قابل توجهی از نگاهش فرهنگی باشد، و البته از مشاورین امنیتی استفاده کند. اما نه اینکه دارای نگاهی امنیتی باشد و از مشاور فرهنگی استفاده کند.

گفتنی است که چندی پیش جواد شمقدری، معاون امور سینمایی و سمعی بصری وزارت ارشاد، پیداکردن نقاط تاریک و بزرگ کردن آنها در فیلم‌های ایرانی به قصد جایزه گرفتن از دیگران را از "جاسوسی" بدتر دانسته بود. 

مدیر عامل خانه سینما در پاسخ به سئوالی در مورد اعمال سلیقه دولت در سیاست‌های سینمایی کشور گفت: در حوزه فرهنگ و هنر دولت دوست دارد سیاست‌گذار، هدایت کننده و هم مجری باشد و خودش تشخیص بدهد به چه کسی کمک کند و به چه کسی خیر.

عسگرپور می‌گوید: در حالت ایده‌آل سینماگران مشکلات خود را به دولت ارجا می‌دهند و امیدوارند این مشکلات در آنجا حل و فصل شود. 

او در ادامه با انتقاد از برهم خوردن تعادل در این زمینه گفت: اینکه فردی که هیبت پدر را ندارد به جای پدر بنشیند و کسی که هیبت یک پدر را دارد جای بچه بنشیند دعوا و بکش بکش به وجود می‌آید. 

مدیر عامل خانه سینما در بخش دیگری از سخنان خود به مسایل و مشکلات صنف سینمایی ایران اشاره کرد و دولت را در حل این مشکلات ناتوان دانست. 

او در این مورد گفت: امروز نه دولت امکان و بضاعت حل مشکلات را دارد و نه صنوف. هر دو نیز به ناتوانی هم کمک می‌کنند و البته هیچ‌کدام به توانا شدن هم کمک نمی‌کنند. دلیل آن هم به این باز می‌گردد که دولت به دنبال آن است تا همه نقش‌های یک جامعه را خودش داشته باشد. شعار حمایت از بخش خصوصی را می‌دهد اما در عمل به آن متعهد نیست. 

مهدی عسگرپور تلاش‌هایی که به عقیده او از دو سال پیش توسط مسئولان دولتی برای اعمال سلیقه در خانه سینما صورت گرفته است را "خطایی بزرگ" دانست که به عقیده او در کوتاه مدت محکوم به شکست است زیرا مشروعیت این صنف "از پایین به بالا" تعیین شده است. 

جامعه ایرانی جامعه کمونیستی نیست که همه در آن یک شکل فکر کنند
 
عسگرپور در پاسخ به سئوال دیگری در خصوص تلاش‌های اخیر جواد شمقدری، معاون امور سینمایی و سمعی بصری وزارت ارشاد برای وارد کردن افرادی که به لحاظ فکری و اعتقادی نزدیکی بیشتری با سلایق فرهنگی دولت دارند گفت: رمز پویایی ما ارکستراسیون و رنگ‌آمیزی است. جامعه ایران جامعه کمونیستی نیست که همه در آ یک شکل فکر کنند. یک فرمان از یک جا بیاید و همه همان را بگویند و انجام دهند. این تفکر باعث انحطاط ما در حوزه فرهنگ می‌شود. 

مدیر عامل خانه سینما همچنین رسیدگی به اتهاماتی که اخیرا علیه نهاد تحت نظارت او مطرح شده بود را بی‌فایده دانست و گفت: آقایان هرچه دوست دارند می‌گویند. می‌گویند خانه سینما پایگاه دشمن شده است. خوب این یک ادعاست که باید سند و مدرک داشته باشد... من هم می‌توانم بگویم که آنها پایگاه دشمن هستند زیرا با تندروی قصد دارند به جهان بگویند فرهنگ کشور وضعیت درهم و برهمی دارد. 

چندی پیش عده ای از منتقدان خانه سینما قرار گرفتن نام گلشیفته فرهانی در میان نامزدهای دریافت جایزه بهترین هنرپیشه زن جشن خانه سینما را با توجه به حضور او در سینمای هالیوود مصداق رخنه کردن دشمن در ساختار خانه سینما دانسته بودند. 

خانه سینما مجموعه ای از نهادهای صنفی سینما مانند کارگردانان، تهیه کنندگان، بازیگران و فیلمنامه نویسان است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین