کد خبر: ۱۰۸۰۵۷
تاریخ انتشار : ۲۳ شهريور ۱۳۸۹ - ۱۵:۰۳

برنج خارجی و میوه گران شد

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: روزهای پایانی تابستان را در حالی سپری می‌کنیم که قیمت برنج‌های خارجی و انواع میوه در بازار داخلی گران شده‌اند؛ اما بازار گوشت سرانجام پس از کش‌و قوس‌های فراوان گویا به ثبات رسیده است. 

روزها با سرعت سپری شد و ماه مبارک رمضان به پایان و نوبت به بازگشایی مدارس رسید. 

اگرچه دولت‌ها همه‌ساله برنامه‌های متعددی را برای تنظیم بازار این ماه مبارک هدفگذاری می‌کنند، اما باید به این نکته توجه کرد که تنظیم بازار باید پایدار باشد. 

در این میان، چند روزی است که ماه مبارک رمضان به پایان رسیده و به نظر می‌رسد زمان مناسبی باشد تا بازار را رصد و بررسی کرد که آیا کالاها همچنان از حمایت‌های دولت برای تنظیم بازار برخوردار هستند یا کنترل قیمت‌ها طرحی موقتی برای ماه مبارک رمضان بوده است؛ گشت و‌گذاری در بازار به خوبی این موضوع را نشان می‌دهد. 

در این میان، تنظیم بازار محصولات پروتئینی به پاشنه آشیل تنظیم بازار ماه رمضان امسال تبدیل شده بود و اگرچه وزارت بازرگانی تلاشهایی را برای تنظیم بازار این مقطع از سال انجام داد، اما عوامل متعددی دست به دست هم دادند تا این وزارتخانه را در تنظیم بازار محصولات پروتئینی با مشکل مواجه کنند. 

البته شاید یکی از دلایل عمده این موضوع، بحث جدا بودن تولید و سیستم توزیع از هم باشد. تولید و صدور مجوزهای واردات گوشت و دام زنده در اختیار وزارت جهادکشاورزی و تنظیم بازار آن در اختیار وزارت بازرگانی است، بنابراین تا زمانی که سیاستهای تولید و واردات به خوبی با سیاستهای توزیع و تنظیم بازار همپوشانی نداشته باشند، خلل بزرگی بروز خواهد کرد که خود به یکی از نقاط ضعف تبدیل خواهد شد. 

به هرحال بعد از کش‌و قوس‌های فراوان و در حالی که چند روزی از اتمام ماه رمضان می گذرد، ثبات به بازار اقلام پروتئینی و گوشت بازگشته، این درحالی است که مردم در ایام ماه مبارک رمضان حتی در مقاطعی مجبور شدند که گوشت 19 هزار تومانی هم بخرند. 

هم اکنون قیمت هر کیلوگرم ران گوسفند 16500 تومان، سردست گوسفند 13650 تومان، ران گوساله 11550 تومان، مخلوط گوساله 9950 تومان، قلوه گاه 7200 تومان و چرخ کرده 8000 تومان در بازار وجود دارد. 

عباس قبادی، رئیس سازمان بازرگانی استان تهران با اشاره به ثابت بودن قیمت گوشت در روزهای اخیر گفت: قیمت گوشت گوسفندی در ماه رمضان نوسان زیادی داشت، این در حالی است که کشور در تولید گوشت گوسفند نیزفقیر شده است و نیاز بازار با واردات تامین می‌شود.
 
وی از عرضه گوشت گرم گوسفندی در تمامی فروشگاه‌های زنجیره ای با 15 درصد تخفیف خبر داد و گفت: بر اساس مذاکرات انجام شده با فروشگاه‌های زنجیره ای، هر کیلوگرم لاشه گرم گوسفندی به قیمت 12 هزار تومان در درب فروشگاه تحویل داده می‌شود تا آنها با ارایه خدمات بسته بندی، گوشت را با قیمت مناسب در اختیار مشتریان قرار دهند. 

در نهایت هر کیلوگرم ران پاک کرده بدون چربی به عنوان مرغوب ترین نوع گوشت با قیمت 17 هزار تومان عرضه خواهد شد. 

بازار برنج نیز به دلیل اینکه در فصل برداشت محصول کشاورزان قرار گرفته است، ثبات و در مواردی کاهش را تجربه می کند، چراکه افزایش عرضه محصولات به بازار خود سبب شده است تا عرضه از تقاضا پیشی گیرد و طبق مکانیزم تنظیم بازار، قیمتها در سطح بازار کاهش یابد. 

هم اکنون قیمت هر کیلوگرم برنج خزر 1650 تومان، دودی 1700 تومان، طارم 2400 تومان، صدری 2250 تومان و هاشمی 2400 در سطح بازار به چشم می خورد. 

از سوی دیگر، به دلیل ممنوعیت واردات برنج‌های خارجی، بازار این کالا با تلاطم مواجه است و هم‌اکنون قیمت برنج‌های وارداتی هندی و پاکستانی تا حدودی افزایش قیمت را تجربه می‌کند. به گفته برخی فروشندگان، قیمت هر کیلوگرم از برنجهای هندی حداقل 200 تا 300 تومان افزایش یافته است. 

در این میان سایر اقلام از جمله مواد لبنی، روغن و قند و شکر نیز با ثبات مواجه بوده است و حتی نسبت به قبل از ماه مبارک رمضان نیز کاهش داشته است. بر این اساس، قیمت هر کیلوگرم شکر بسته بندی 1050 تومان، کره 50 گرمی 350 تومان، شیر غیریارانه ای 850 تومان، شیر یارانه ای 350 تومان، روغن 5 کیلویی 5900 تومان، پنیر 1250 تومان و تن ماهی 1570 تومان در سطح بازار وجود دارد. 

میو‌های تابستانی گران شد 

فصل میوه‌های تابستانی رو به اتمام است و کم کم با نزدیک شدن به فصل پاییز، برخی از میوه‌ها به دلیل کمبود عرضه، گران شده‌اند، البته برخی نیز با ثبات مواجه بوده‌اند اما بخش عمده‌ای از میوه‌های تابستانی که فصل مصرف و تولید آنها رو به اتمام است، به دلیل کم شدن عرضه، افزایش یافته است. 

هم اکنون به طور متوسط هر کیلوگرم شلیل 1300 تومان، گلابی 1250 تومان، هلو 1050 تومان، سیب گلاب 1500 تومان، سیب 800 تومان، انگور 900 تومان، طالبی 320 تومان، هندوانه 200 تومان و خربزه 390 تومان عرضه می‌شود. 

دانش‌آموزان در تب‌و تاب خرید لوازم‌التحریر 

حال که بازار ماه مبارک رمضان از تب و تاب برخی محصولات مخصوص این ماه افتاده، نوبت به لوازم التحریر رسیده است که در بازار خودنمایی کند. اگرچه سیل عظیم دفترچه های تحصیلی وارداتی با تصاویر جذاب در سطح بازار به چشم می خورد، اما وزارت بازرگانی خود در قالب طرح تنظیم بازار اقدام به عرضه دفاتر تحصیلی کرده است. 

بر این اساس، قیمت هر دفتر 40 برگ 230 تومان، دفتر 60 برگ 330 تومان، دفتر 80 برگ 450 تومان و دفتر 100 برگ 540 تومان در سطح بازار است. 

اگرچه وزارت بازرگانی مدعی است که نمایشگاه‌های پاییزه محلی برای خرید ارزان مردم به شمار می‌رود، اما کیفیت کالاهای عرضه شده نیز باید متناسب با خواست مردم باشد. بازار ایران این را بر نمی تابد که قیمت پایین باشد اما کیفیت به میزان قابل قبول مشتریان نباشد. 

هم اکنون در 4 نقطه تهران نمایشگاه‌های پاییزه دایر شده که قرار است کالاها را با قیمت مناسب و کیفیت مطلوب در اختیار مشتریان قرار دهد. براساس گفته های مسئولان وزارت بازرگانی، کالاهای مورد نیاز مردم در این نمایشگاه با 15 درصد تخفیف ارایه می‌شود. 

در این نمایشگاه‌ها، هر کیلو گرم گوشت ران گوسفندی به قیمت 15500 تومان، سردست 14200 تومان، راسته 12 هزار تومان، گردن 10500 تومان، قلوه گاه 8900 تومان و گوشت منجمد گوساله هر کیلو گرم 5950 تومان عرضه می‌شود، ضمن اینکه هر کیلو گرم مرغ منجمد نیز به قیمت 2600 تومان در اختیار متقاضیان قرار می گیرد. در این نمایشگاه حلب روغن 4.5 کیلویی 5850 تومان عرضه می‌شود. 

به هرحال، به نظر می‌رسد دولت باید برای تنظیم بازار دست از برنامه‌ریزی‌های مقطعی برداشته و کار را به سمت تنظیم بازار پایدار هدایت کند، این در حالی است که وزارتخانه‌های تولیدی و توزیعی نیز نباید خود را در تنظیم بازار جدا از هم بدانند و احساس کنند که این همکاری و تعامل، منفعت را به جیب مصرف کننده، تولیدکننده و توزیع کننده هدایت می کند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین