کد خبر: ۱۰۸۸۹۷
تاریخ انتشار : ۰۳ مهر ۱۳۸۹ - ۰۹:۴۰
دکتر نهاوندیان، رییس اتاق بازرگانی ایران:

مبادا به خاطر نگرانی از بالا رفتن قيمت‌ها، مداخله دولت را در توليد و توزيع توجيه كنيم

شفافیت اطلاعاتی شرط اجرای قانون یارانه‌ها
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: نشست مشترک اتاق بازرگانی ‌و صنایع و معادن مشهد و اتاق بازرگانی و صنایع ‌و معادن ایران با حضور حسن غفوری‌فرد عضو هیأت ريیسه مجلس، حسین سبحانی‌نیا رييس مجمع نمایندگان استان خراسان رضوی، دکتر محمد نهاوندیان ريیس اتاق و جمعی از نمایندگان تشکل‌های اقتصادی استان و فعالان اقتصادی در اتاق بازرگانی و صنایع و معادن مشهد گشایش یافت. 

دکتر محمد نهاوندیان، رييس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران در این نشست با تاکید بر اینکه در اجرای طرح هدفمندکردن یارانه‌ها اختلاف نظری وجود ندارد و اجرای طرح لازمه توسعه کشور است، اظهار داشت: حضور بخش خصوصی در جریان اجرای طرح لازمه توفیق این طرح است. منتها برای توفیق در اجرا طبعا همفکری و نزدیک شدن نظرات یک مقدمه لازم است.
 
به گزارش دنیای اقتصاد، وی با تاکید بر اینکه باید قیمت‌ها را در اقتصاد ایران واقعی کنیم و میزان انحرافات قیمتی در کالاها و خدمات را کم کنیم تا اختصاص بهینه منابع صورت گیرد، افزود: مقدمه دوم برای توفیق در اجرای طرح در همکاری بین دولت و فعالان اقتصادی نهفته است. 

دکتر نهاوندیان گفت: شفافیت یکی از این شروط است، چرا که ارقامی که دولت اعلام می‌کند و این قرار است در بودجه سالانه دولت بیاید، نشان‌دهنده بزرگی این طرح است. به همین دلیل شفافیت یکی از لوازم موفقیت اجرای این طرح است. 

رییس اتاق بازرگانی ایران گفت: ما باید زمان کافی به واحدهای اقتصادی بدهیم تا بتوانند برنامه‌ریزی لازم را برای چگونگی مواجهه با قانون هدفمندی یارانه‌ها طراحی کنند. 

دکتر نهاوندیان افزود: در بحث هدفمندي در سال‌های گذشته هم توليدكننده و هم مصرف‌كننده حرف‌های مختلفی شنيدند اين ابهام كمكی به اجرا نمی‌كند، بلكه اين شفافيت است كه به اجرای مطلوب طرح كمک خواهد كرد. 


وی تاکید کرد: دستگاه‌ها و مسئولان اجرايی با اطلاع‌رسانی گسترده و بهنگام باید شفافیت لازم را درباره قانون هدفمندی یارانه‌ها انجام بدهند تا واحدهای تولیدی بتوانند دامنه تغییرات قیمتی را پیش‌بینی کنند. 

دکتر نهاوندیان با اشاره به اینکه تحقق اهداف قانون یارانه‌ها از طریق تخصيص بهينه منابع بهتر از مكانيزم کنترل قيمت‌ها ولو از سر دلسوزی است، تصریح کرد: ما می‌توانیم با چنین سیستمی به جای مداخله دولت در کنترل قیمت‌ها به اهداف پيش‌بينی شده برسیم. 

دکتر نهاوندیان هشدار داد: مبادا به خاطر نگرانی از بالا رفتن قيمت‌ها، مداخله دولت را در توليد و توزيع توجيه كنيم؛ چرا که این مسأله منجر به تناقض خواهد شد و هرگونه سياستي كه منجر به خروج از منطق بازار شود، نقض غرض است. 

در این میزگرد تخصصی غلامحسین شافعی رييس اتاق بازرگانی و صنایع‌ومعادن مشهد هم با اشاره به اهمیت برگزاری نشست مشترک بخش خصوصی با نمایندگان مجلس شورای اسلامی و دولت گفت: استان خراسان از معدود استان‌هایی است که با مجمع نمایندگان استان، تشکیل کمیته مشترک داده و کارهای زیادی را در حال انجام دارد. 

وی گفت: ما به دنبال آن هستیم که تجربه مدل مشترک فعالان اقتصادی با مجلس را در اکثر استان‌ها ایجاد کنیم؛ چرا که این موقعیت خاص اثرگذاری بالایی دارد. 

شافعی افزود: امیدواریم بتوانيم در تهران جلسه ای را با روسای مجمع استان‌های کشور و روسای اتاق‌های بازرگانی داشته باشیم و این کمیته مشترک را تشکیل دهیم. رييس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن مشهد ادامه داد: امیدواریم با تشکیل این کمیته مشترک دغدغه‌های بخش خصوصی در ارتباط با واحد هدفمندی یارانه‌ها برطرف شود و راه‌کارهای مناسب برای چگونه اجرا کردن این طرح فراهم شود. 

در پایان این همایش با اشاره به اینکه نكات مجهول و غيرشفاف در طرح زياد است، به دولت پیشنهاد شد: میزان آسیب پذیری صنایع از اجرای قانون یارانه‌ها اعلام شود. همچنین پیشنهاد شد كه قيمت برق و گاز صنعتي به 70 درصد قيمت گاز و برق مصرفی خانگی برسد و سپس افزايش قيمت‌ها همزمان برای هر دو بخش صورت گيرد.
 
همچنین پیشنهاداتی هم برای بهینه‌سازی ناوگان حمل و نقل به عنوان یکی از راه‌های کاهش هزینه‌ها ارائه شد؛ چرا که به گفته سخنرانان حاضر در این همایش، مصرف ناوگان حمل و نقل ایران در هر 100 کیلومتر حدود 70 لیتر است، ولی استاندارد آن حدود 35 لیتر است که اگر مصرف سوخت بهینه شود، به کاهش هزینه‌ها کمک خواهد کرد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین