کد خبر: ۱۰۹۱۵۵
تاریخ انتشار : ۰۶ مهر ۱۳۸۹ - ۰۹:۱۷
کواکبیان، عضو فراکسیون خط امام(ره) مجلس شورای اسلامی:

برخوردهای انطباطی و سلیقه‌ای با دانشجویان باعث انفعال فضای عمومی دانشگاه‌ها می‌شود

دانشگاه مطالبات جامعه را بازتاب می‌دهد
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: مصطفی کواکبیان، عضو فراکسیون خط امام(ره)مجلس معتقد است: دانشجوی منتقد اما دلسوز جامعه، به مراتب ارزشمندتر از دانشجوی بی‌تفاوت نسبت به وضعیت اجتماع است، که البته فراهم کردن چنین فضایی برای دانشجویان، نیاز به تدابیر ویژه‌ای از جمله افزایش سطح تحمل مسئولان دارد.

مصطفی کواکبیان، با اشاره به تجارب دوره‌های مختلف دانشگاه‌ها در طول 30 سال پس از پیروزی انقلاب، در عین حال بر لزوم طراحی بهتر آینده با توجه به تجارب گذشته تاکید کرد.

نماینده سمنان در مجلس اظهار داشت: دانشگاه ساکت و بی‌رمق و منفعل به همان میزان خطرناک است که دانشگاه بخواهد خارج از چارچوب‌های قانونی و در فضای جنجالی، متشنج و شلوغ به فعالیت خود ادامه دهد. البته بعضی‌ها تصور می‌کنند که دانشگاه مطلوب این است که دانشجویان اساسا در مسائل اجتماعی و مباحث حساس سیاسی مربوط به خودشان بی‌تفاوت باشند که این به نظر من اندیشه ناصواب و نادرستی است.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، با اشاره به این فرمایش مقام معظم رهبری مبنی‌بر این‌که "خدا لعنت کند دست‌هایی که می‌خواهد دانشجویان ما را از سیاست جدا کند"، افزود: مشارکت جدی دانشجویان در مباحث مربوط به تعیین سرنوشت و موضوعات اجتماعی را باید همواره به عنوان یک اصل مهم بپذیریم.

این استاد دانشگاه با تاکید به این‌که البته این فعالیت‌ها و مشارکت‌ها باید در چارچوب قوانین و مقررات حاکم بر اجتماع صورت گیرد و به‌گونه‌ای طراحی شود که لطمه‌ای به علم‌آموزی و تحصیل نزند، گفت: باید هم مشارکت فعالانه وجود داشته باشد و هم این مشارکت جنبه‌ی ساختارشکنی و براندازانه نداشته باشد و در چارچوب قانون باشد و در عین حال به نظام آموزشی و علمی دانشجویان هم آسیبی نزند، پس مطلوب است که مشارکت را با این 3 مشخصه داشته باشیم.

کواکبیان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مطالبات دانشجویان، ادامه داد: دانشجویان باید همواره علاوه‌بر مطالبات عمومی مردم در مباحث معیشتی و اقتصادی، مطالبات آرمان‌گرایانه و مربوط به نخبگان را هم مورد توجه قرار دهند.

رییس فراکسیون دانشگاهیان مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که تاریخ جنبش دانشجویی نشان داده که دانشجویان همیشه یک گام جلوتر از سایر طبقات اجتماع هستند، افزود: البته جنبش دانشجویی هیچ‌گاه بریده از مطالبات اجتماعی نبوده‌ است، یعنی دانشگاه در حقیقت مطالبات جامعه را بازتاب می‌دهد، اما متوقف در مطالبات جامعه نمی‌ماند و برتر از آن هم مطالباتی دارد.

نماینده‌ی مردم سمنان در خانه ملت حل مشکل تورم و بیکاری را مهم‌ترین مطالبه‌ی مردم از مجلس، دولت و دستگاه‌های مختلف حکومت دانست و گفت: دانشجویان هم قطعا باید دنبال این مطالبات باشند اما نمی‌توانند خود را متوقف به این مطالبات کنند، بلکه تاکید بر حاکمیت قانون و قانون‌پذیر کردن همه‌ی دست‌اندرکاران، مسئولان و متصدیان امور هم باید از مطالبات مهم دانشجویان باشد.

کواکبیان، تحقق عدالت سیاسی و مفهوم واقعی شایسته‌سالاری بدون شعار، تاکید بر آزادی‌های مصرح در قانون اساسی، حقوق اساسی مردم و نهادهای مربوط به مراکز مردم‌نهاد را از دیگر مطالبات دانشجویان برشمرد و ادامه داد: به‌طور مثال مردم در جامعه به دنبال امنیت هستند اما دانشجویان علاوه‌بر بحث برقراری امنیت باید به دنبال ساز‌و کارهایی برای تثبیت دائمی آرامش اجتماع، امنیت اجتماعی و توسعه‌ی امنیت هم باشند.

دبیرکل حزب مردم‌سالاری با تاکید به این‌که دانشجویان نه باید جدای از مردم حرکت کنند و نه صرفا به دنبال مردم باشند افزود: این قشر باید خودشان هدایت‌گری و پیشتازی خود را در مطالبات اجتماعی بروز دهند.

کواکبیان با اشاره به لزوم داشتن سعه‌ی صدر و تحمل و مدارای بالای دست‌اندرکاران مراکز دانشگاهی و وزارت علوم و نهادهای مرتبط در برخورد و تعامل مثبت با خواسته‌های دانشجویان گفت: من معتقدم دانشجویی که اهل نقد مسایل نباشد و منتقد اموری که جای سوال دارد نباشد اساسا دانشجوی مطلوب ما نیست. قطعا دانشجویان نقطه‌نظراتی دارند که ممکن است تند باشد یا هم سنخ نظر مسئولان نباشد؛ اما چه اشکالی دارد فضایی برای طرح مطالبات‌شان البته در چارچوب مقررات فراهم کرد.

این عضو فراکسیون خط امام(ره) مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: متاسفانه گاهی برخوردهای انضباطی و سلیقه‌ای خارج از چارچوب‌های قانونی صورت می‌گیرد که باعث بی‌تفاوتی و انفعال فضای عمومی برخی دانشگاه‌ها می‌شود. نباید بعضی از دست‌اندرکاران آسوده‌خاطر باشند که فلان دانشگاه هیچ تجمع دانشجویی برای طرح بحث‌های خود نداشته‌اند، اتفاقا نگرانی ما باید بیشتر باشد که چرا دانشجویان حرف‌های‌شان را نتوانسته‌اند بیان کنند.

نماینده‌ی مردم سمنان در خانه‌ی ملت با تاکید بر این‌که مدیریت فضای دانشگاه باید قائل به تحمل نقد دانشجویان باشد، افزود: من قبول دارم که بعضی ضوابط قانونی باید برای دانشجویان اعمال شود اما اگر این ضوابط جنبه‌ی تحمیلی برای دانشجویان داشته باشد باید در موفقیت آن‌ها تردید داشته باشیم.

دبیرکل حزب مردم‌سالاری در ادامه با بیان این‌که هیچ یک از احزاب سیاسی حق ندارد دانشگاه‌ را شعبه‌ خودش قرار ‌دهد، ادامه داد: البته اشکالی ندارد که دانشجویان خارج از محیط دانشگاهی عضو احزاب دل‌خواه خود باشند، اما نمی‌شود نمایندگی احزاب در دانشگاه‌ها شکل بگیرد. این مسأله از این جهت حائز اهمیت است که تا بحث از فعالیت‌های سیاسی دانشجویان می‌شود عده‌ای به فکر فعالیت احزاب می‌افتند و می‌گویند هرگز نباید اجازه دهیم احزاب در دانشگاه شعبه داشته باشند.

نماینده‌ی مردم سمنان در خانه‌ی ملت، با استقبال از برگزاری مناظره‌های ضیافت اندیشه در ماه مبارک رمضان در دانشگاه‌ها خاطرنشان کرد: من معتقدم نهضت نرم‌افزاری و بحث کرسی‌های آزاد و تریبون‌های آزاد دانشجویی و دعوت از متفکران و شخصیت‌های مختلف برای برگزاری مناظره‌های علمی و سیاسی در دانشگاه‌ها بسیار با محدودیت پیش می‌رود در حالی که چندین سال است این بحث توسط رهبری هم مطرح شده و باید آثار و ثمراتش را در دانشگاه‌ها ببینیم.

رییس فراکسیون دانشگاهیان مجلس شورای اسلامی، با اشاره به طرح این مبحث در فراکسیون دانشگاهیان با دست‌اندرکاران وزارت علوم گفت: آقایان منکر این بحث نیستند و می‌گویند به دنبال آن هستیم، اما باید دستاوردهای محسوس آن در دانشگاه را شاهد باشیم.

کواکبیان در پایان خاطرنشان کرد: مطمئنا هیچ اشکالی ندارد که منتقدان و حامیان دولت کنونی بارها و بارها در عموم دانشگاه‌ها به مناظره بنشینند یا در بحث‌های مربوط به رشته‌های دانشگاهی و مباحث علمی مثل بحث جایگاه علوم انسانی در اندیشه‌های اسلامی نشست‌ها وکرسی‌های آزاد برگزار شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین