کد خبر: ۱۰۹۳۵۳
تاریخ انتشار : ۰۸ مهر ۱۳۸۹ - ۰۹:۲۲
از سوی مجلس شورای اسلامی

اجرای قانون پذیرش دانشجو در آموزشكده‌های فنی‌و حرفه‌ای لغو شد

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: گزارش كمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس پیرامون عدم اجرای قانون پذیرش دانشجو در آموزشكده‌های فنی‌و حرفه‌ای، مراكز تربیت معلم و دانشگاه شهید رجایی در مجلس قرائت و با ‌١٤٨ رای موافق، ‌١٧ رای مخالف و ‌١٣ رای ممتنع به تصویب رسید. 

شرح این گزارش درذیل می‌آید: 

جناب آقای دكتر لاریجانی
رییس مجلس شورای اسلامی
سلام علیكم 

پیرو دستور جنابعالی در هامش‌ نامه‌ی جمعی از نمایندگان در رابطه با مغایرت مصوبه شورای عالی اداری به شماره ‌٦٦١٩٦ مورخ ‌٦/٤/١٣٨٩ (پیوست شماره‌ی ‌٢) با قانون پذیرش دانشجو در آموزشكده‌های فنی‌و حرفه‌ای، مراكز تربیت معلم و دانشگاه شهید رجایی و عدم پذیرش دانشجو در آموزشكده‌های فنی‌و حرفه‌ای (پیوست شماره ‌٢)، بر اساس ماده ‌٢٣٣ آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی گزارش كمیسیون آموزش و تحقیقات در دو بخش به شرح زیر ارائه می‌گردد: 

الف - توضیحات وزرای علوم، تحقیقات و فناوری، آموزش و پرورش در جلسه مورخ یكشنبه ‌٢٧/٤/١٣٨٩ كمیسیون آموزش و تحقیقات پیرامون دلایل عدم اجرای قانون پذیرش دانشجو در آموزشكده‌های فنی‌و حرفه‌ای، مراكز تربیت معلم و دانشگاه شهید رجایی. 

ب- نظرات كمیسیون، پیرامون دلایل مغایرت مصوبه شورای عالی اداری با مصوبات مجلس 
دكتر علی عباسپور تهرانی‌فرد
رییس كمیسیون آموزش و تحقیقات 

الف - توضیحات وزرای علوم، تحقیقات و فناوری و آموزش و پرورش در جلسه مورخ یكشنبه ‌٢٧/٤/١٣٨٩ كمیسیون آموزش و تحقیقات پیرامون دلایل عدم پذیرش دانشجو برای آموزشكده‌های فنی‌و حرفه‌ای و عدم اجرای قانون پذیرش دانشجو در آموزشكده‌های فنی‌و حرفه‌ای مراكز تربیت معلم و دانشگاه شهید رجایی
‌١-با توجه به این‌كه قانون پذیرش دانشجو در آموزشكده‌های فنی‌و حرفه‌ای و مراكز تربیت معلم و دانشگاه شهید رجایی به وزارتخانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری و آموزش و پرورش ابلاغ نگردیده، لذا اقدامی بر اساس این قانون انجام نداده‌اند. در مقابل، مصوبه شورای عالی اداری به وزارتخانه‌های مذكور ابلاغ گردید كه بر اساس بند (‌٥) تبصره (‌٣) همین مصوبه خواسته شده بود كه پذیرش برای آموزشكده‌های فنی‌و حرفه‌ای صورت نگیرد لذا دستور ثبت نام در آموزشكده‌های فنی‌و حرفه‌ای صادر شد. 

‌٢-وزیر آموزش و پرورش عنوان نمود اگر چه پذیرش دانشجو در مقاطع آموزش عالی را در چارچوب شرح وظایف وزارت آموزش و پرورش نمی‌داند اما موافق واگذاری فضاهای آموزشكده‌های فنی و حرفه‌ای نیست. 

‌٣-وزیر علوم، تحقیقات و فناوری عنوان نمود كه قائل به تفكیک رشته‌های جامع علمی - كاربردی به دو بخش آكادمیك و غیر آكادمیک هست و رشته‌های علمی كاربردی آكادمیک باید به دانشگاه‌ها داده شود. 

‌٤- وزیر آموزش و پرورش عنوان نمود با رایزنی‌های صورت گرفته، پذیرش دانشجو برای آموزشكده‌های فنی و حرفه‌ای برای سال ‌١٣٨٩ موافقت شده است و در سال جاری پذیرش برای آموزشكده‌های فنی‌و حرفه‌ای انجام خواهد شد. در مورد پذیرش در دانشگاه جامع علمی - كاربردی هم وزیر علوم عنوان كرد در اسفند ماه ‌٨٨ برای سال تحصیلی ‌٩٠-89 برای مراكز آموزش عالی علمی - كاربردی دانشجو پذیرفته شده و این مراكز برای سال تحصیلی ‌٩٠-89 دانشجو خواهند داشت. 

‌٥-هم‌چنین وزرای آموزش و پرورش و علوم عنوان نمودند بر اساس مصوبه شورای عالی اداری هشت ماه فرصت داده شده كه نسبت به اجرایی شدن مصوبه شورای عالی اداری اقدام شود، لذا در این فرصت موضوع را می‌توانند بررسی نمایند. 

ب- نظرات كمیسیون پیرامون دلایل مغایرت مصوبه‌ی شورای عالی اداری با مصوبات مجلس 

‌١- با توجه به ابلاغ قانون پذیرش دانشجو در آموزشكده‌های فنی‌و حرفه‌ای، مراكز تربیت معلم و دانشگاه شهید رجایی این قانون در موارد زیر، مصوبه شورا را لغو نموده و دولت نباید به مصوبه شورا ترتیب اثر دهد: 

الف – بند (‌١) مصوبه شورای عالی اداری در مورد انتزاع آموزشكده‌های فنی و حرفه‌ای از وزارت آموزش و پرورش و انتزاع دانشگاه جامع علمی - كاربردی از وزارت علوم با تبصره (‌٣) ماده واحده‌ی قانون مصوب مجلس شورای اسلامی مغایرت دارد. 

ب – تبصره (‌٣) بند (‌٥) مصوبه شورای عالی اداری در مورد عدم پذیرش دانشجو برای آموزشكده‌های فنی‌و حرفه‌ای و دانشگاه جامع علمی و كاربردی مغایر با متن ماده واحده و تبصره (‌٢) قانون مصوب مجلس شورای اسلامی است. (البته مغایرت با متن ماده واحده به موجب مصوبه مورخ ‌٢٧/٤/٨٩ شورای عالی اداری برای سال ‌١٣٨٩ رفع گردیده است) 

ج – انتزاع آموزشكده‌های فنی‌و حرفه‌ای و عدم پذیرش در این آموزشكده‌ها از وزارت آموزش و پرورش مغایر با تبصره‌های (‌٢) و (‌٣) قانون پذیرش دانشجو در آموزشكده‌های فنی‌و حرفه‌ای، مراكز تربیت معلم و دانشگاه شهید رجایی و هم‌چنین بندهای (‌١١) و (‌١٨) ماده (‌١٠) قانون شرح وظایف وزارت آموزش و پرورش مصوب مجلس شورای اسلامی می‌باشد. 

‌٢ - مطابق بند (‌٢٤) قانون جایگاه، اهداف و وظایف شورای عالی انقلاب فرهنگی یكی از وظایف این شورا عبارت است از «تصویب ضوابط تاسیس و موسسات و مراكز علمی - فرهنگی - تحقیقاتی، فرهنگستان‌ها، دانشگاه‌ها و مراكز آموزش عالی و تصویب اساسنامه هر یک و تجدید نظر در اساسنامه‌های موسسات مشابه عنداللزوم» بر این اساس اساسنامه دانشگاه علمی - كاربردی به تصویب شورای گسترش آموزش عالی كه از جمله شوراهای زیر مجموعه شورای عالی انقلاب فرهنگی است رسیده است. با توجه به این‌كه مصوبه شورای عالی اداری به منزله تغییر اساسنامه مزبور محسوب می‌گردد انجام این تغییر در صلاحیت شورای عالی انقلاب فرهنگی بوده و مصوبه شورای عالی اداری خارج از حدود اختیارات این شورا و مغایر با مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی است.
‌٣- علاوه بر موارد فوق هیات بررسی و تطبیق مصوبات دولت با قوانین نیز طی نامه شماره ‌٥٦٤٢/پ مورخ ‌٢٩/٤/١٣٨٩ مصوبه شورای عالی اداری را در موارد متعدد مغایر قوانین اعلام نموده است( پیوست شماره ‌٣) 

‌٤- اگر چه از سوی وزرا توضیح داده شده كه با پذیرش دانشجو در آموزشكده‌ای فنی‌و حرفه‌ای موافقت گردیده است ولی طبق بخش‌نامه شماره ‌٩٠٦١١/١٥٠ مورخ ‌٢٧/٤/٨٩ شورای عالی اداری (پیوست ‌٤) این موافقت منحصر به سال تحصیلی ‌٩٠-89 است و از سال ‌١٣٩٠ متوقف می‌گردد و این محدودیت علاوه بر خلاف قانون بودن، لطمه بزرگی به تمایل دانش آموزان به انتخاب رشته‌های هنرستان و فنی‌و حرفه‌ای در دوره‌ی دبیرستان وارد می‌نماید و به تبع آن صدمات جبران ناپذیری را به آموزش‌های فنی‌و حرفه‌ای در كشور به دنبال خواهد داشت.
 
‌٥- با وجود توضیح وزیر علوم در مورد پذیرش دانشجو در اسفند سال ‌٨٨ برای مراكز آموزش عالی علمی - كاربردی برای سال تحصیلی ‌٩٠-89 با مراجعه تعداد بسیاری از مسئولین این مراكز به كمیسیون (پیوست ‌٥) عنوان شد كه همه ساله در مرداد ماه برای این مراكز نیز پذیرش دانشجو شده است كه تابستان امسال متوقف گردیده است. 

در نهایت با توجه به مطالب فوق، مصوبه شورای عالی اداری به شماره ‌٦٦١٩٦ مورخ ‌٦/٤/١٣٨٩، مغایر با مصوبات مجلس بوده و لذا باید لغو گردد. ضمن این‌كه چنین حركتی می‌تواند لطمه جبران ناپذیری به آموزش‌های فنی‌و حرفه‌ای در كشور وارد نماید.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین