کد خبر: ۱۰۹۹۵۰
تاریخ انتشار : ۱۵ مهر ۱۳۸۹ - ۰۹:۰۱

موسوی لاری: برای مقابله با جریان اصلاحات منافع ملی مطرح نبود

بدون اصلاحات تثبیت نظام جمهوری اسلامی معنا پیدا نمی‌کند
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: موسوی لاری در حالی که آینده اصلاحات را روشن پیش‌بینی می‌کند و انتقادش را متوجه اصول‌گرایان منتقد دولت می‌کند و با لحنی کنایه‌آمیز آنان را به کاروانیانی تشبیه می‌کند که قافله‌سالار کاروان به آنها بی‌اعتناست. صورت‌شان را با سیلی سرخ نگاه می‌دارند و دل‌شان تنها به این خوش است که در گردوغبار کاروان خودی نشان بدهند. 

موسوی لاری در پاسخ به این سوال که هم اکنون در حال انجام چه کارهایی هستید؟ اظهار داشت: دردوران بازنشستگی به کارهای طلبگی خود می‌پردازیم. از جمله اداره موسسه فرهنگی هنری اشراق، انتشار مجله حقوق عمومی و مسئولیت هیأت امناء واداره موسسه آموزش عالی به نام موسسه آموزش عالی ارشاد دماوند که بخشی از وقت خود را در این موسسه سپری می‌کنم و نیز مقداری از وقتم هم به یادداشت و مطالعه سپری می‌شود. 

وزیر‌کشور دوران اصلاحات درباره احساسش از دوران بازنشستگی گفت: طبعا به لحاظ شخصی در این دوران راحت‌تر هستم، اما شرایط جاری کشورم و مسائل عمومی جامعه ذهن مرا به خود مشغول می‌کند. 

وی درباره تلقی خود از دورانی که در آن بسر می‌برد و اینکه آیا تصور می‌کند زمانی به عرصه سیاست بازگردد یا خیر، تصریح کرد: به‌عنوان تمایل شخصی باید بگویم در طول این 30 سالی که در سمت‌های مختلف حضور داشته‌ام از جمله نمایندگی مجلس وزارتخانه‌ها، کتابخانه ملی، ریاست‌جمهوری و وزارت کشور، باید بگویم که حضور در این سمت‌ها برایم اصالت نداشته است، بلکه مسئولیت‌هایی که برعهده گرفتم را اینگونه تلقی کرده‌ام که در حد وسع خود بتوانم اهداف و آرمان‌هایی که داشته‌ام را دنبال کنم و تلاش‌کنم تا آن اهداف محقق شود. 

وی با یادآوری دوران مبارزات با رژیم طاغوت ادامه داد: قبل از پیروزی انقلاب فشار استبداد و اختناق زیاد بود اما همه مبارزان به آینده امیدوار بودند. 

موسوی ‌لاری ادامه داد: همه امید ما این بود نظامی داشته باشیم که مردم درآن عزیز باشند و از احترام برخوردار باشند. می‌خواستیم مردم از رفاه بهرمند شوند و اخلاق معنویت درمیان‌شان حاکم باشد. 

وی تصریح کرد: تلقی ما از جامعه‌ای که در آن روزگار در آن زندگی می‌کردیم بسیار منفی بود و فکر می‌کردیم این جامعه طاغوتی اگر برود و جامعه‌ای بر مبنای شریعت اسلامی شکل بگیرد و اخلاقیات حاکم شود، هم دین و هم دنیای مردم بهتر می‌شود. در تمام مدت بعد از انقلاب تلاش‌مان این بود که همان هدف‌ها را دنبال ‌کنیم و اینکه موفقیت‌ها و ناکامی‌های‌مان چه اندازه بود بحث دیگری است. 

وی افزود: امروز هم فکر نمی‌کنیم که مسئولیت‌های‌مان تمام شده است. ما زمانی که در سیستم اداری بودیم و اکنون که دیگر مسئولینی نداریم پس دیگر دغدغه‌ای هم نداشته باشیم این طور نیست، بنده هر روز صبح که بیدار می‌شوم به این فکر می‌کنم که آیا کاری از دست من برای بهبود وضعیت جامعه بر می‌آید یا نه و این چنین نیست که احساس کنم دوران بازنشستگی یعنی دوران بی‌تفاوتی به سرنوشت جامعه و به همین دلیل هم در این 5سالی که از دوران بازنشستگی‌ام گذشته است، سعی‌ام بر این بوده بتوانم گوشه‌ای از کار را بگیرم و قدمی در جهت اصلاح امور جامعه چه در حوزه‌های سیاسی، فرهنگی و یا اجتماعی بردارم. 

موسوی لاری تاکید کرد: از این به بعد هم تا زنده هستم دوست دارم در جهت همان اهدافی که قبل از انقلاب داشته‌ایم قدم بردارم و بازنشستگی مانعی در این راه محسوب نمی‌شود. 

موسوی‌لاری در رابطه با تحلیل خود از وضعیت جریان اصلاح‌طلبی در حال‌حاضر و آینده اصلاحات، با بیان اینکه در شرایط فعلی کشور، نمی‌توان داوری کرد چه جریان سیاسی دارای آینده است و چه جریانی آینده ندارد، اضافه کرد: ‌در فضایی که روزنامه‌های منتقد تعطیل شده‌اند و اکثر سایت‌هایی که وضعیت موجود را بر نمی‌تابند فیلتر می‌شوند و محدودیت‌های زیادی برای فعالیت چهره‌های سیاسی وجود دارد حتی مجلس شورای اسلامی مورد هجمه قرار می‌گیرد، به طور رسمی و علنی گفته می‌شود «اینکه امام فرموده مجلس در راس امور است مربوط به گذشته است»، در چنین فضایی سخن گفتن از آینده قدری مشکل است. 

عضو مجمع روحانیون مبارز معتقد است: امروز قوانین موضوعه کشور مورد عمل قرار نمی‌گیرد و مصوبات دولت که باید به مجلس ارسال شوند و آنجا با قوانین کشور تطبیق داده شوند، به مجلس نمی‌رود. در چنین فضایی داوری کردن درباره امروز و فردای جریان‌های سیاسی به اعتقاد من داوری واقع بینانه‌ای نخواهد بود. 

وزیر‌کشور دولت اصلاحات تاکید کرد: باید فضا تغییر تا جریان‌های مختلف سیاسی بتوانند حرف خود را آزادانه بیان کنند و مردم نیز بتوانند آزادانه داوری کنند آن وقت می‌توان گفت که آینده متعلق به چه گروهی است و یا چه تفکری مورد اقبال جامعه است. 

موسوی‌لاری با اشاره به اظهارنظر برخی که می‌گویند دوره اصلاح‌طلبی تمام شده است، تصریح کرد: به اعتقاد من کسی که این اعتقاد را داشته باشد ممکن است در دلش معتقد به پایان دوره انقلاب اسلامی هم باشد. 

وزیر کشور اصلاحات، اصلاح‌طلبی را روز آمد شدن مسائل انقلاب و آن ‌را جریانی دانست که می‌کوشد متناسب با وضعیت روز جامعه و دوستان و دشمنانی که دارد، شرایط را رصد و بهترین وضعیت را برای مردم و جامعه خواستار باشد. 

وی تاکید کرد: مگر می‌شود بگوییم دورانی می‌آید که اصلاح‌طلبی به معنای حرکت به سمت بهتر شدن به کلی از بین برود، این سخن یعنی آینده تاریکی پیش روی ماست و یعنی اینکه ما داریم به سمت ناکجاآباد پیش می‌رویم. 

موسوی لاری درباره پیش‌بینی آینده اصلاحات نیز گفت: تلقی من همیشه این بوده است که اصلاحات چیزی جز روز آمد شدن شرایط جامعه مبتنی‌بر جمهوری اسلامی نیست و اگر روزی گوشه‌ای از جریان اصلاحات دچار مشکل شود به این معناست که انحرافی در مسیر ما رخ داده است، یعنی ما به جای اصلاح امور در جا زده‌ایم. 

عضو مجمع روحانیون مبارز با بیان اینکه مردم ما اصلاح‌طلب‌اند و انقلاب ما نیز انقلابی اصلاح‌طلبانه بود که در جهت اصلاح امور ایران و ایرانی شکل گرفت، ادامه داد: مگر می‌شود ادعا کرد آینده اصلاحات بد است اما انقلاب اسلامی وضعیت خیلی خوبی دارد؟ 

وی تصریح کرد : بدون اصلاحات تثبیت نظام جمهوری اسلامی معنا پیدا نمی‌کند بنابراین من آینده اصلاحات را خیلی خوب می‌بینم چون به آینده جمهوری اسلامی امیدوارم. 

موسوی لاری در پاسخ به این سوال که اگر فضا عوض ‌شود چهره‌ها و مهره‌های اصلاحات همان مهره‌های پیشین خواهند بود و یا مهره‌های جدیدی وارد عرصه خواهند شد؟ اظهار داشت: در هر جامعه‌ای عده‌ای نقش‌آفرینی می‌کنند و این نقش‌آفرینی‌ها دائمی نیست و اصلا ویژگی نگاه اصلاح‌طلبانه به مسال جامعه زمان‌دار بودن مدیریت‌هاست که یکی از ویژگی‌های جمهوری بودن نظام همین است که 4 سال این آقا رئیس‌جمهور است و 4 سال فرد دیگری همینطور در مجلس و ریاست قوه قضاییه هم به همین صورت و این گردش نخبگان و مدیریت است که به نوسازی جامعه کمک می‌کند و آن چیزی که به پویا بودن و استوار بودن اصول جامعه ما کمک می‌کند، همین است. 

وزیر‌کشور دولت اصلاحات خاطر‌نشان کرد: البته نسل اولی که دوران مسئولیت اجرایی‌اش تمام می‌شود دوران نقش آفرینی‌اش تمام نمی‌شود و آن کسی که انرژی جوانی‌اش را در جبهه‌های دفاع مقدس گذاشته یا زمانی در صحنه‌ اجرایی مسوولیت داشته اگر روزی این شخص به لحاظ گذشت زمان نتواند مسوولیت اجرایی برعهده بگیرد نیروهای تازه نفس که پابه عرصه می‌گذارند باید بتوانند از تجربه او استفاده کنند. 

وی ادامه داد: در جریان اصلاحات هم کسانی که در پست‌های اجرایی و سمت‌های مدیریتی نقش‌آفرین بوده‌اند، اگر قرار باشد دوباره با تغییر فضا همین جریان با همین افراد وارد عرصه اجرایی شوند به این معناست که این جریان نتوانسته نوسازی و نیروهای تازه نفس را وارد عرصه کند که این مخالف اصل اصلاحات است. 

وی افزود: اصل اصلاحات می‌گوید متناسب با حرکت جامعه نیروها هم باید نوسازی شوند، منتهی این نیروی جوانی که پشت میز می‌نشیند اولا نباید خود را بی‌نیاز ازتجربه نیروی گذشته ببیند. 

موسوی لاری در عین‌حال گفت: همچنین این واقعیت را هم نمی‌توان نادیده گرفت که هر جریان سیاسی ـ اجتماعی یک سلسله چهره‌های کلیدی دارد و این چهره‌های کلیدی که قطب نمای حرکت هستند و مسیر را نشان می‌دهند نمی‌توانند از صحنه خارج شوند و در سمت ‌هایی که حتما به مدیرهای پیشکسوت و با تجربه نیاز هست تا از تجربه آنها استفاده شود، قطعا عناصری که دیروز بودند برای فردا هم می‌توانند نقش‌آفرین باشند و اگر فضای بازی بوجود بیاید باید از این نیروها که سرشار از تجربه هستند و توانایی کار دارند استفاده کنیم. بنابراین هر جریانی وقتی درمتن مسئولیت جامعه قرار می‌گیرد باید تلفیقی از دیروز و امروز باشد تا بتواند کار را خوب به پیش ببرد. 

احساسی تلخ همراه با دلسوزی نسبت به سرنوشت اصولگرایان منتقد دارم

موسوی‌لاری درباره اصولگرایان منتقد و نظر خود درباره این طیف از اصولگرایان تصریح کرد: در عین‌حال که آنها منتقد و به نوعی رقیب ما هستند، اگر نگوییم مخالف ما هستند من احساسی تلخ همراه با دلسوزی نسبت به سرنوشت اصول‌گرایان منتقد دارم.
و احساس می‌کنم سرنوشت عبرت‌آموزی درانتظار آنهاست که به نوعی می‌توان گفت از اینجا رانده و از آنجا مانده شده‌اند. 

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب ادامه داد: این افراد با به‌کارگیری روش‌های غیر صحیح نردبان ترقی جریانی بودند که امروز پشت پا به آن نردبان زده، خودش از نردبان بالا رفته و دیگر هم کاری به نردبان ندارد. 

وی با اشاره به اظهارات رسانه‌ای اصول‌گرایان منتقد اضافه کرد: این اظهارات آنها اظهارات کسانی است که باسیلی صورت خود را سرخ نگه می‌دارند و باید گفت اینها کاملاً از رده خارج شده‌اند. 

موسوی لاری متذکر شد: اگر اصول‌گرایانی که امروز مجلس در اختیار آنهاست قدرتی داشتند این جمله که ((دوران مجلس در راس امور است گذشت)) آنها را به واکنش جدی وا می‌داشت. 

عضو مجمع روحانیون مبارز تصریح کرد: قبل از اینکه اصلاح‌طلبان و جراید واکنش نشان دهند و رسانه‌های بیگانه سود جوبی‌کنند، باید اصولگرایان محکم با این حرف برخورد می‌کردند. 

وی با اشاره به اظهارات ابراز شده در این مدت که به اعتقاد وی با مبانی فکری اصول‌گرایان در تعارض بود، متذکر شد: قاعدتا اصولگرایان اگر قدرت و توان داشتند باید با این مسائل برخورد می‌کردند. 

وزیر‌کشور دولت سید محمد خاتمی اظهار داشت: شخصا دلم برای این جریان منتقد اصول‌گرا می‌سوزد و احساس می‌کنم که اینها مثل افرادی هستند که پشت سرکاروانی به راه افتاده‌اند اما پیش قراول کاروان اصلا به آنها اعتنا نمی‌کند و آنها هم چیزی بیشتر از این نیستندکه بخواهند در گردوغبار کاروان خودی نشان بدهند. 

وزیر‌کشور دولت اصلاحات درباره آسیب‌هایی که جریان اصلاح طلبی از اصلاح‌طلبان رادیکال خورده است، نیز اظهار داشت: جریان اصلاح‌طلبی هم مثل جریان اصول‌گرایی یک طیف است و از همان ابتدای شکل‌گیری حرکت دوم خرداد که بعد‌ها به نام جریان اصلاحات نام‌گذاری شد وفادار به مبانی اصلاحات و عبور‌کننده از این مبانی در این طیف وجود داشت. منتهی اگر دقت کرده باشید جریان رادیکال و تندروجریان اصلاحات که در دوره دوم آقای خاتمی خود را نشان دادند و مباحثی چون عبور از خاتمی توسط برخی عناصر رادیکال به این دلیل مطرح شد که معتقد بودند نگاه آقای خاتمی به اصلاحات با نگاه افراط‌گرایانه آنها همراه نیست. 

موسوی لاری تشریح کرد: آنان باورهایی داشتند و فکر می‌کردند آقای خاتمی آنگونه که آنها می‌خواهند حرکت نمی‌کند و لذا می‌گفتند باید سراغ کسی برویم که از آقای خاتمی تندتر حرکت ‌کند. 

وی خاطر نشان‌کرد: طبیعی است که آن نوع نگاه‌ها به اضافه جنجال‌آفرینی‌ها و دسیسه‌چینی‌های طرف مقابل مشکلاتی برای جریان اصلاحات به‌وجود می‌آورد، منتهی باید دانست که حداکثر تاثیر آن حرف‌های تند بهانه دادن به طرف مقابل بود نه بیشتر و آن انداره‌ای که اصلاحات را بتواند تحت تاثیر قرار دهد نبود. 

وزیر کشور اصلاحات متذکر شد: برای جریان مقابل اصلاحات منافع ملی مطرح نبود. 

وی با یادآوری جریان کفن‌پوشان قم در دوران اصلاحات ادامه داد: کفن‌پوشانی که هر روز در قم و جاه‌های دیگر به راه می‌افتادند بدون توجه به مصالح ملی همه همت خود را صرف این کرده بودند، که این دولتی که قبول نداشتند به نحوی زیر سوال برود. مثلاً یک دانشجویی در بولتنی در یکی از دانشگاه‌های کشور مطلبی می‌نوشت که تیراژ آن بولتن شاید به 50 عدد هم نمی‌رسید اما یک مرتبه متوجه می‌شدید یک جریانی در سطح کشور کفن می‌پوشیدند و به راه می‌افتادند که؛ آقا فلان دانشجوی منتصب به جریان اصلاحات فلان حرف را زده است. 

وی ادامه داد : اما امروز می‌بینیم که برخی‌ها حرف‌هایی به مراتب هنجارشکنانه‌تر از حرف آن دانشجو می‌زنند، اما هیچ کس اعتراضی نمی‌کند. 

موسوی لاری در جمع‌بندی نگاه به گذشته خاطرنشان کرد: بعضی از جریان‌های درون طیف اصلاحات که در حاشیه و نه متن مدیریت اصلاحات بودند، یعنی نه وزیر بودند نه نماینده و نه سمتی داشتند، اما بالاخره آزادی بیان داشتند و می‌توانستند حرف بزنند. 

از فضای باز دوران اصلاحات استفاده می‌کرند و حرفه‌های رادیکالی زدند واین سوژه‌ای می‌شد برای جریان رقیبی که هر 9 روز یک بحران برای دولت به‌وجود بیاوردو جریان رقیب هم منتظر این حرفها نبود و از هر مسأله‌ای استفاده می‌کرد. 

وزیر کشور دولت اصلاحات در این باره ادامه داد: جریان رقیب از سیل و زلزله گرفته تا انتشار مقاله‌ای در یک نشریه علیه دولت استفاده می‌کرد، همانطور که امروز هم از همین حربه‌ها علیه اصلاح‌طلبان استفاده می‌کنند. 

وی تاکید کرد: مشکلی که اصلاحات داشت مشکل مقابله با جریانی بود که مسائل ملی را قربانی سلیقه‌های تنگ‌نظرانه خود می‌کرد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین