آفتابنیوز : آفتاب: رئیس کمیسیون رسیدگی کننده به برنامه پنجم از پایان کار بررسی این برنامه در کمیسیون تلفیق و طرح آن در جلسات علنی مجلس شورای اسلامی از دوم آبان خبر داد.
محمدرضا باهنر معاون نظارت مجلس شورای اسلامی و دبیر کل جامعه اسلامی مهندسین در یک کنفرانس خبری با اشاره به اتمام کار کمیسیون تلفیق در رسیدگی به برنامه پنجم توسعه اظهار داشت: هم اکنون برنامه در حال ویرایش نهایی است و اواسط هفته آینده مصوبات کمیسیون تلفیق منتشر میشود و تمام کسانی که نقد یا اظهار نظری در این خصوص دارند میتوانند دیدگاههای خود را مطرح کنند.
باهنر با اعلام این خبر که بر اساس تصمیم هیأترئیسه مجلس این برنامه از دوم آبان در دستور کار جلسات علنی مجلس قرار میگیرد، خاطرنشان کرد: برنامه پنجم توسعه در سه نوبت کاری مورد رسیدگی نمایندگان مجلس قرار میگیرد که با این حساب احتمالا تا پایان آبان ماه کار رسیدگی به اتمام میرسد.
وی در بخش دیگری از اظهارات خود سفر احمدینژاد به لبنان را نیز در حد یک سفر معمولی ندانست و با اشاره به همسویی استراتژیک جمهوری اسلامی ایران با مقاومت مردم فلسطین و اختلاف استراتژیک و مبنایی با اسرائیل، گفت: این دو مسأله همزاد نهضت حضرت امام(ره) در مبارزه با رژیم طاغوت است و به همین دلیل است که ما در کشور دو روز رسمی برای راهپیمایی داریم که یکی از آنها 22 بهمن و دیگری روز قدس است. در این مقطع تاریخی نیز سفر رئیسجمهور برای ما بسیار مهم و استراتژیک است که شاهد استقبال گسترده تودههای مردم لبنان و حمایت بسیاری از احزاب و سیاسیون این کشور بود.
باهنر این سفر را دارای پیامی روشن و مشخص برای نظام بینالملل توصیف کرد و گفت: قاعدتا رژیم صهیونیستی نیز پیام لازم را از استقبال مردم لبنان و نیز همدلی و همسویی نظام اسلامی با مردم لبنان گرفته است و همراهی حزبالله لبنان نیز در این سفر عمق همسویی و همراهی استراتژیک نظام و مقاومت لبنان را به همگان نشان داد.
باهنر در ادامه در مورد بحث اجرای قانون هدفمند کردن یارانه نیز با تاکید بر این که مقوله تحولات اقتصادی به طور اعم و هدفمند کردن یارانهها بهطور اخص مسیر غیرقابل اجتنابی برای کشور و مسئولان است، خاطرنشان کرد: تحقق این مسأله خیلی هم دیر شده است اما چون وارد فاز عملیاتی و اجراییآن میشویم ممکن است بحثها، گفتو شنودها و نقدها بیشتر شود که در این زمینه رسانهها باید ضمن انعکاس انتقادات عالمانه به حمایت از این مقوله بپردازند.
باهنر با بیان اینکه تلاش کردیم با تعامل خوب و مثبت و در حداکثر توقعات معقول دولت فضا را برای اجرای این مصوبه فراهم کنیم، ادامه داد: مجلس تلاش نمود فضا را آماده کند و مصوبه را به صورت کلی تحویل دولت دهد و دست دولت را در روشهای اجرایی و شیب حرکت باز نگه دارد.
وی اظهار امیدواری کرد که این پروژه در پایان برنامه پنجم توسعه به نقطه نهایی خود برسد اما طبیعی است که در هر مرحله و برهه اجرای آن اعم از تامین منابع و افزایش قیمتها و اصلاح آنها بحثهایی مطرح شود.
وی اضافه کرد: بر اساس قانون هدفمندی یارانه 50 درصد منابع برای تقویت اقتصاد خانوار صرف میشود که الزاما نقدی نیست و به صورت خدماتی نیز ارائه میگردد و 30 درصد نیز باید برای یارانه بنگاههای اقتصادی و 20 درصد نیز برای جبران ضرر و زیان شرکتهای دولتی از محل اصلاح قیمتها اختصاص یابد.
این نماینده مجلس با یادآوری این نکته که مسیر هدفمندی یارانهها مسیر غیر قابل اجتنابی است و باید به پیش برود، اختیارات دولت در جهت اجرای سیاستهای تنظیمیاش را در حد مطلوبی توصیف کرد و افزود: رسانهها باید بخش مثبت را حمایت و نقد عالمانه و عادلانه داشته باشند. در مجالس هفتم و هشتم علیرغم حضور اصولگرایان و اصلاحطلبان، مسأله بهگونهای مدیریت شد که همه فراکسیونهای سیاسی مجلس از این قانون حمایت کنند. اما برخی دوستان افراطی ما تلاش داشتند که موضوع را سیاسی نمایند.
وی ادامه داد: تقریبا نظر واحد وجود دارد که باید از این مقوله حمایت جدی و عالمانه در اجرا صورت گیرد و مجلس نیز در طول مسیر اجرا آماده برگزاری کمیتههای مشترک با دولت در طول حرکت در جهت سیاستهای اجرایی و راهبردی را دارد.
باهنر در ادامه کنفرانس خبری در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در مورد بحث فراکسیون اصولگرایان مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این که از ابتدا نیز این محل اختلاف در بین اصولگرایان مجلس بود که به مصلحت نیست که رئیس مجلس و رئیس فراکسیون اصولگرایان یک نفر باشد، گفت: من خودم یکی از این افراد بودم که در مجلس هشتم این احساس در من بهوجود آمد که به جز ریاست مجلس در مورد شخص دیگری که بتواند اجماع را در مورد ریاست فراکسیون جلب کند وجود ندارد.
وی افزود: در این زمینه اختلاف نظر سلیقهای به مصلحت نیست و ما جایگزینی نداشتیم که به جای آقای لاریجانی بتواند موفق باشد. بر این اساس پیشبینیام این است که سال آینده نیز همین اتفاق روی میدهد و آقای لاریجانی با اکثریت قریب به اتفاق آرا رای لازم را کسب میکنند.
باهنر در پاسخ به سوالی در مورد حضور فرد دیگری به عنوان رقیب لاریجانی گفت: شانسی برای افراد دیگر در این زمینه نیست.
وی هم چنین بحث کاندیداتوری خود برای ریاست فراکسیون را رد کرد اما از کاندیداتوری خود برای عضویت در هیأت رئیسه فراکسیون خبر داد.
خبرنگاری از دبیر کل جامعه مهندسین در مورد بحث سوال از احمدینژاد که توسط تعدادی از نمایندگان طرح شده است پرسید که وی در پاسخ با اشاره به اینکه این مسأله فرایند روشنی دارد و باید یک چهارم نمایندگان این موضوع را مورد تایید قرار دهند، اضافه کرد: من این خبر را ندارم که 8 نفر از نمایندگان چنین اقدامی را کردهاند در صورتی که این مسأله صحت داشته باشند راه زیادی برای به رسمیت رسیدن آن وجود دارد.
باهنر خاطرنشان کرد: برخی نقدها در زمینه برخی اظهارات رئیسجمهور وجود دارد که از جمله آنها اظهارات ایشان قبل از سفر به نیویورک بود. اما حیفمان آمد که مقولهای مانند سفر به نیویورک که تا این حد دارای اهمیت است با مسألهای نظیر در راس امور بودن یا نبودن مجلس منحرف شود و تبدیل به دعوای دیگری شود.
خبرنگاری از باهنر در مورد برخی اظهارات نزدیکان احمدینژاد مبنیبر این که احمدینژاد اصولگرا نیست پرسید که وی با تاکید بر این که اصولگرایی به صورت طیفی است و سیاه و سفید آن را نمیبینیم، اظهار داشت: این دیدگاه سبب شده است که در برخی محافل رقابتهای درون جبههای شکل بگیرد که اگر درست مدیریت شود اشکالی ندارد.
وی تصریح کرد: اینکه بگوییم احمدینژاد در جرگه اصولگرایی قرار ندارد درست نیست البته ممکن است به برخی اطرافیان یا مواضع و نظرات او انتقاداتی وارد باشد. اما باید در جای خود مورد بحث قرار گیریم.
باهنر بار دیگر با تاکید بر اینکه اگر بگوییم احمدینژاد اصولگرا نیست درست نیست، ادامه داد: چون ما اصرار به حقیقتگویی داریم این مسأله را مطرح میکنیم طرح بحثهایی نظیر این که احمدینژاد اصولگرا نیست ساخته و پرداخته ذهن برخی افراد است. حتی اگر احمدینژاد بگوید که من اصولگرا نیستم من میگویم که شما اصولگرا هستید.
خبرنگاری از معاون نظارت مجلس شورای اسلامی در مورد عدم استفاده مجلس از ابزارهای نظارتی پرسید که وی در پاسخ با بیان این که نظارتها در جریان مجلس هفتم و هشتم تحول جدی و تدریجی داشته است، خاطرنشان کرد: در اوایل مجلس هفتم به این نتیجه رسیدیم که مجلس بر روی بحث نظارت کار سامان یافتهای صورت نداده است و تمام هم و غم خود را بر روی بحث قانونگذاری گذاشته در حالی که نمایندگان مجلس باید این مسأله را نیز مدنظر داشته باشد.
وی ادامه داد: بر این اساس در مجلس هشتم آئیننامه اصلاح شد و رئیس مجلس علاوهبر نواب رئیس دو معاون امور قوانین و نظارت نیز برای خود انتخاب نمود که مسئولیت آن سازماندهی به نظارتهاست.
باهنر با اعلام این مطلب که حدود 200 نفر از نمایندگان در مجامع ملی و استانی نظارت قانونی دارند، اظهار داشت: در کنار آن کمیسیونهای مجلس نیز نظارت خاص خود را اعمال میکنند و کمیسیون تخصصی نظیر اصل 90 نیز به این مساله میپردازد.
وی ادامه داد: در کنار آن در بحث اصل 138 قانون اساسی نیز یکسری اختیارات برای مجلس وجود دارد که نمایندگان بر اساس آن میتوانند تحقیق و تفحص کنند و در مجموع معاون نظارت در حال ساماندهی بحث نظارت است که طرح نمایندگان در روز گذشته به این مسأله اشاره داشت.
نماینده کرمان در مجلس شورای اسلامی در خصوص بحث استیضاحها نیز با یادآوری این نکته که بر اساس تجارب حاصله هیچ وزیر و هیچ دولتی وجود ندارد که حداق 10 مخالف نداشته باشد، گفت: اگر قرار باشد فضا فضای استیضاح باشد هر 10 نماینده میتوانند وزیری را استیضاح کنند اما هیات رئیسه همواره تلاش میکند استیضاحها را تا جایی که امکان دارد با جلساتی حل نماید اما جایی که جو عمومی مجلس بخواهد که بحث استیضاح مطرح شود این مساله مورد پیگیری قرار میگیرد.
خبرنگار دیگری از باهنر این سوال را پرسید که شما پس از انتخابات هیأترئیسه چرا منزویتر شدهاید که باهنر با بیان این که ما خودمان را مکلف نمیدانیم که همواره حرف بزنیم، ادامه داد: باید اظهارنظرها در حد ضرورت باشد. پس از پایان ماموریتم در هیات رئیسه مجلس کار کمیسیون رسیدگی به برنامه پنجم آغاز شد که مسئولیتهایم را به من واگذار کردند و چون اعتقاد دارم که یکی از کارهای اقتصادی مهم مجلس هشتم این قانون است باید تلاشهای کارشناسی زیادی میکردیم که این مساله باعث شد کمتر در صحنه حاضر شوم اما در مجموع اتفاق مهمی برای باهنر نیفتاده که منزوی شده باشد.
به گفته وی در جریان رسیدگی به برنامه پنجم توسعه ضمن حضور و اظهارنظرهای بخش خصوصی، بخش دانشگاهی و دولتمردان و مجریان دولتی بیش از 150 ساعت جلسه تشکیل شده تا این موضوع به صورت کارشناسی مورد بحث و بررسی قرار گیرد.
وی در پایان در پاسخ به سوال دیگری در بحث مبارزه با مفاسد اقتصادی نیز گفت: این مسأله امری نسبی است اما اگر بخواهیم به طور دقیق در این خصوص اظهارنظر کنیم باید کاری میدانی صورت گیرد. در این مقوله باید مباحثی نظیر انضباط اقتصادی دولت، حاکمیت و مردم مدنظر قرار گیرد که در برنامه پنجم مورد تاکید قرار گرفته و باید زمینه سوء استفاده در کشور به حداقل برسد.