کد خبر: ۱۱۱۸۳۰
تاریخ انتشار : ۰۵ آبان ۱۳۸۹ - ۱۱:۴۶
هادوی تهرانی، رئیس مؤسسه رواق حكمت و استاد حوزه علمیه قم:

اصول‌گرایان مدعی ارتباط با امام زمان، به دنبال تضعیف و انکار ولایت فقیه هستند

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: یکی از اساتید حوزه علمیه قم معتقد است جریانی از اصول‌گرایان با عنوان "حامیان ولایت" در صحنه هستند، که در راستای "اسلام منهای روحانیت" گام بر می دارند و حمایتی كه امروز از این جریان می‌شود، وابسته به حمایتی است كه مقام معظم رهبری از این جریان می‌كند. 

هادوی تهرانی رئیس مؤسسه رواق حكمت و استاد حوزه علمیه قم معتقد است جریانی از اصول‌گرایان طی سال‌های اخیر در كشور رشد كرده است که "پیروان آن مستقیما به ولایت امام زمان تمسك جسته و همواره از او مایه می گذارند و هدف‌شان نیز تضعیف جایگاه ولایت فقیه است."

هادوی تهرانی همچنین به جریانی از اصولگرایان اشاره می كند كه با عنوان حامیان ولایت در صحنه هستند ولی به‌زعم او، در راستای اسلام منهای روحانیت گام بر می‌دارند. 

وی معتقد است این جریان كه نسبت به "منع"‌های مقام معظم رهبری بی‌اعتناست، به دنبال تضعیف جایگاه ولایت فقیه و سرانجام انكار آن است.

این استاد حوزه علمیه معتقد است: حمایت مردم از این جریان به‌خاطر این است كه احساس می‌كنند نظر رهبری حمایت از آن‌هاست. 

وی تاكید می‌كند: اگر روزی خدایی ناكرده این جریان از رهبری فاصله گرفته و مردم احساس كنند در مسیر و خط رهبری و روحانیت نیستند، قطعا به آن ها پشت خواهند كرد.

وی افزود: بالاخره جریاناتی كه مخالف نقش روحانیت هستند تاثیرشان در توده مردم متفاوت است. بسیاری از این ها مانند جریانات ضد انقلاب یا جریانات ملی مذهبی یا سكولار در توده مردم كمتر اثر دارند. اما بخشی از جریانی كه زیر عنوان جبهه اصول‌گرایی و حامیان ولایت در صحنه هستند و عملا به روحانیت بی اعتنایی كرده و اظهار می‌كنند كه برای دست یابی به آرای دینی نیازی به روحانیت نیست، تاثیرشان در مردم بیشتر است. شاید یكی از نكته هایی كه رهبری در این سفر بر این مسأله تاكید كرد همین بود. افرادی كه چه در رفتارها و چه در گفتارهای خود نوعی بی اعتنایی به روحانیت را تلقین كرده و هدف شان این است كه آرای روحانیت در فهم دین یا امور سیاست دینی معیار نیست. حضور این جریان خطرناك و نباید از این مسئله غفلت شود.

هادوی ادامه داد: مثلا ما می‌بینیم مسئول برجسته‌ای به سفر می‌رود و هنگامی كه در سفر است نماز خود را كامل می‌خواند و وقتی از وی می‌پرسند كه چرا نمازتان را در سفر تمام خوانده‌اید به جای اینكه استدلال كند كه این رای فلان مجتهد است و من از وی تقلید می‌كنم در پاسخ به آن مصاحبه كننده می گوید شما به این مسایل كار نداشته باش، به چیزی عمل كن كه درست است. این نوع تلقی كه «به چیزی عمل كن كه درست است و به این مسایل كار نداشته باش»، معنایش این است كه ما به منبعی غیر از منبع شناخت متعارف دین كه كتاب و سنت است و روش‌های متعارف كه اجتهاد است و در بین روحانیت این امور شناخته شده است و آن ها متخصص آن هستند
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین