آفتابنیوز : آفتاب: فرمول قیمتگذاری CNG بر مبنای قیمت بنزین در سال اول اجرای قانون هدفمندی یارانهها در کارگروههای تخصصی دولت نهایی شده است.
از ابتدای سالجاری با کاهش سهمیه ماهانه خودروهای شخصی به 60 لیتر و احتمال آزادسازی یارانه این فرآورده نفتی، استقبال عمومی برای استفاده از CNG به عنوان سوخت جایگزین بنزین در سطح کشور افزایش یافته است.
بر این اساس در این مدت بهطور متوسط روزانه 15 میلیون متر مکعب گاز طبیعی (معادل 12 تا 13 میلیون لیتر بنزین) در ناوگان حمل و نقل مصرف شده که منجر به افزایش سهم CNG در سبد سوخت خودروها به حدود 20 درصد شده است.
به دنبال تصمیمات گرفته شده در سطح کلان دولت، قیمت تمامی حاملهای انرژی همچون بنزین و گازوئیل با اجرای قانون هدفمندی یارانهها به طور همزمان افزایش مییابد که این تغییر نرخ CNG را هم در بر میگیرد.
تاکنون فرمول قیمتگذاری CNG در کارگروههایی تخصصی دولت با مشارکت وزارت نفت و برخی از دستگاههای مرتبط نهایی شده است که به زودی این فرمول جدید نرخ گذاری CNG در هیأت دولت تصویب و ابلاغ میشود.
بر این اساس، قیمت این حامل انرژی باید معادل 60 تا 65 درصد قیمت تمام شده بنزین در سال اول اجرای قانون هدفمندی یارانهها افزایش مییابد که این فرمول مورد تایید همزمان دستگاههای مرتبط هم قرار گرفته است.
در حال حاضر هر متر مکعب CNG در جایگاههای کشور با قیمت 80 ریال توسط شرکت ملی گاز به جایگاه داران فروخته میشود که در نهایت هر متر مکعب گاز با قیمت 400 ریال به خودروهای دوگانه سوز عرضه میشود.
در این صورت اگر 400 تومان را قیمت نهایی بنزین در سال اول آزاد سازی یارانهها در نظر بگیریم قیمت CNG با افزایشی حدود 5 برابری به بیش از 200 تومان به ازای هر متر مکعب افزایش مییابد.
در همین حال، محمد رویانیان رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت در روزهای اخیر با اشاره به افزایش بیش از 2 برابری قیمت CNG همزمان با اجرای قانون هدفمندی یارانهها در جمع خبرنگاران گفته است: با آزاد سازی یارانه گاز هر متر مکعب CNG بیش از 80 تومان به خودروهای دوگانه سوز عرضه میشود.
وی تعیین فرمول قیمتگذاری CNG معادل 60 تا 65 درصد قیمت تمام شده بنزین در سال اول اجرای قانون هدفمندی یارانهها مطلوب ارزیابی کرد.
علیرضا ضیغمی معاون وزیر نفت هم پیشتر یکی از عوامل حوادث خودروهای غیرمجاز دوگانه سوز را ارزان بودن قیمت هر متر مکعب CNG عنوان کرده و گفته بود: با توجه به پایین بودن قیمت گاز نسبت به بنزین، میزان تبدیل غیر مجاز و خارج از استاندارد خودروهای بنزینی به گازسوز افزایش یافته است.
مدیر عامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی یکی از راهکارهای مقابه با پدیده توسعه تبدیل غیرمجاز خودروهای دوگانه سوز را را متعادلسازی قیمت بنزین و CNG عنوان کرده و اظهار کرده بود: در کنار ایجاد تعادل قیمتی، باید سبد سوخت خودروهای ایرانی متنوعتر شود.
اردشیر دادرس رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی CNG هم اخیرا با اشاره به احتمال افزایش 5 برابری قیمت هر متر مکعب سی.ان.جی، از مبنا قراردادن بنزین برای افزایش قیمت این حامل انرژی خبر داده و گفته بود: تاکنون هیچکدام از سناریوهای افزایش قیمت CNG نهایی نشده است.
وی با اعلام اینکه پیشبینی میشود افزایش قیمت این حامل انرژی به صورت شناور و متناسب با قیمت بنزین افزایش یابد، بیان کرده است: در یکی از سناریوهای ارائه شده برای افزایش بهای گاز طبیعی تمامی هزینههای جایگاه داری شامل بهرهبرداری، تعمیر، نگهداری، بیمه و مسئولیت بازرسی دورهای تمامی چرخه CNG دیده شده است.
به گفته دادرس اگر قیمت فوب خلیج فارس مبنای افزایش قیمت بنزین قرار گیرد با قیمتهای فعلی بهای CNG تا سقف 225 تا 250 تومان افزایش یابد.