کد خبر: ۱۱۲۳۴۷
تاریخ انتشار : ۱۱ آبان ۱۳۸۹ - ۰۹:۰۹

گردشگری سلامت و الزامات آن

حميد مومن
آفتاب‌‌نیوز :

آفتاب - حمید مومن: همایش بین‌المللی گردشگری سلامت کشورهای اسلامی از امروز به مدت 3 روز در بیمارستان رضوی مشهد و با مشارکت نهادهای بخش خصوصی و دولتی، برگزار می‏شود. در این همایش به جز شرکت کنندگان ایرانی، 80 مهمان از کشورهای مختلف اسلامی حضور دارند و به بررسی راه‏های همکاری در این موضوع خواهند پرداخت.

ایران با داشتن کادر پزشکی قوی و نسبتا همراه با پییشرفت‏های پزشکی دنیا و به عنوان کشوری که فهرست 63 کشور مقصد اصلی گردشگران سلامت در دنیا قرار دارد، در این صنعت از پتانسیل زیادی برای رشد برخوردار است؛ صنعتی که سالانه حدود یک 100 میلیارد دلار در دنیا گردش مالی دارد.

بدیهی است که افزایش سهم از این بازار پردرآمد، به جز پتانسیل پزشکی، چه از نظر نیروی انسانی و چه از نظر سخت افزاری، که کشور ما از آن تا حد زیادی برخوردار است، الزامات دیگری می‏طلبد.

مرزهای مشترک با کشورهای مختلف، و حضور روزانه ده‌ها نفر از افراد این کشورها برای استفاده از خدمات درمانی ایران، نشان از ظرفیت‏های بالای این صنعت حتی در حال حاضر دارد.

با این حال، توجه به افزایش کمی بیمارستان های تخصصی در مناطق مختلف کشور که هدف این نوع گردشگران هستند، به ویژه در استان‏های مرزی، و توجه به کیفیت سخت افزاری و خدمات بهداشتی که الزام مهم حضور و تدام در عرصه رقابت است، یکی از مهم‌ترین الزامات این صنعت است.

در کنار این موضوع، به این نکته نیز باید توجه کرد که خدمات پرستاری و مراقبت‌های بهداشتی، نیز از مهم ترین موضوعاتی است که می‏تواند به گسترش و درآمد زایی این صنعت کمک نماید. لذا خدمات پرستاری و مراقبت‏های بهداشتی باید نیز متناسب با پیشرفت پزشکی در کشور پیشرفت نماید.

نکته دیگری که اساسا در کشور ما کمتر بدان توجه شده است، بحث بیمه افراد است. در کنار بحث گردشگری سلامت، توسعه بیمه‌های بین‌المللی که هزینه‌های درمان در ایران را برای متقاضیان خارجی این نوع خدمات پوشش دهد، در دنیای رقابتی، بسیار حائز اهمیت است. به هر حال باید توجه داشت که بازار هدف این صنعت، فقط سرمایه داران نیستند و می‌توان با توسعه بیمه، افراد خارجی با درآمدهای بیشتری را به سمت درمان در ایران جذب کرد؛ موضوعی که نه تنها از نظر درآمد اقتصادی حائز اهمیت است، بلکه چنانچه با رویکرد فرهنگی نیز بدان بنگریم، یکی از راه‌کارهای مهم نفوذ فرهنگی در دنیای اسلام می‌تواند باشد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین