کد خبر: ۱۱۲۳۹۳
تاریخ انتشار : ۱۱ آبان ۱۳۸۹ - ۱۴:۱۶

استفاده گزینشی از نتایج نظرسنجی‌های مرکز تحقیقات صداوسیما

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: رییس مرکز تحقیقات سازمان صدا‌و‌سیما با انتقاد از شیوه‌ استفاده از آمارهای این مرکز در رسانه‌ها، گفت: «هر رسانه‌ای از این داده‌ها به شیوه‌ای خاص استفاده می‌کند که موجب انحراف در داده‌ها می‌شود.»

دکتر علیرضا پویا در پاسخ به این پرسش که چرا نتایج نظرسنجی‌ مرکز تحقیقات صدا و سیما همانند گذشته رسانه‌ای نمی‌شود؟ گفت: «یک مرکز علمی و پژوهشی نباید درگیر کارهای حاشیه‌ای شود، چون این امر مخل کار علمی است.»

وی ادامه داد: «یک مرکز علمی باید فارغ از این حاشیه‌ها کارش را به طور دقیق انجام دهد. به این دلیل ما مستقیما اطلاعات و آمار را در اختیار سازمان‌های دیگر قرار نمی‌دهیم، بلکه آن را به مدیران سازمان ارائه می‌دهیم، زیرا ما به رسانه‌ی ملی وابسته هستیم.»

علیرضا پویا افزود: «در جامعه‌ی ما از داده‌ها استفاده‌ گزینشی می‌شود؛ برداشت‌های سلیقه‌ای و گروهی یا حتی سیاسی از این داده‌ها انجام می‌شود؛ به عنوان مثال اگر مرکز تحقیقات صدا و سیما درباره‌ی یک موضوع که در جامعه رصد کرده، اطلاعاتی را منتشر کند، شاهد این خواهیم بود که هر رسانه‌ای از این اطلاعات استفاده‌ای خاصی می‌کند.»

وی در این زمینه به ذکر مثالی پرداخت و گفت: «در معدود اطلاعاتی که سازمان‌ ما منتشر کرده، بارها اتفاق افتاده از میان آمارهای مختلف، فقط یکی از موارد منتقل شده که باعث انحراف داده‌ها می‌شود، چون این داده‌ها با یکدیگر معنا پیدا می‌کنند.»

رییس مرکز تحقیقات صدا وسیما تاکید کرد: «اگر یک مرکز تحقیقاتی علمی خود را درگیر این مسائل کند از کار خودش باز می‌ماند. وقتی ما از جامعه نظرسنجی می‌کنیم این امر به صورت یکپارچه قابل بررسی است، در غیر این صورت نتیجه‌ اصلی را نخواهد داشت.»

علیرضا پویا با اشاره به افتتاح سامانه‌ی تلفنی مرکز نظرسنجی صدا و سیما و برنامه‌های جدید این سازمان گفت: «این نظرسنجی سومین نوع نظرسنجی ما از نظر متد و روش است. در روش پیمایشی، پرسشگران ما به نمونه‌های معرف جامعه مراجعه می‌کنند و در زمینه‌ بازخوردهای برنامه‌های مختلف و افکارسنجی با مردم گفت‌وگو می‌کنند؛ این روش معمول و سنتی است که قبلا هم معمول بوده است.»

وی ادامه داد: «در روش دیگر که اینترنتی است، نظرسنجی به صورت اینترنتی انجام می‌شود. روش جدید که روش نظرسنجی تلفنی است، طی روزهای آغاز به کار کرد. گرچه این روش در گذشته نیز وجود داشته، اما نیازمند زیرساخت‌هایی بود که هم‌اینک مهیا شده است؛ این سامانه هم سرعت و هم دقت نظرسنجی را بالا می‌برد چون همه‌ی کارها با یارانه انجام می‌شود، در نتیجه خطای انسانی به صفر می‌رسد.»
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین