کد خبر: ۱۱۳۳۲۵
تاریخ انتشار : ۲۱ آبان ۱۳۸۹ - ۱۰:۱۷

نشست سران گروه 20 امروز به پایان می‌رسد

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: رهبران گروه 20 اقتصاد عمده جهان درحال برگزاری دومین روز از گفت‌وگوهای خود در سئول هستند. 

به گزارش بی‌بی‌سی، دومین و آخرین روز نشست گروه بیست (G20) در حالی برگزار می‌شود که تنش‌هایی میان بعضی از هیئت‌های نمایندگی در مورد چگونگی تصحیح سیاست‌های ارزی و تجاری بالا گزارش شده است. 

بعضی نگرانند که این مناقشه ‌ـ‌عمدتا میان آمریکا و چین ـ‌ ممکن است رشد اقتصاد جهانی را مختل کند. 

با این حال «لی میونگ باک»، رئیس‌جمهوری کره‌جنوبی گفت که «پیشرفت‌های بزرگی» در جریان دیدارهای مقدماتی میان مذاکره‌کنندگان به دست آمده است. 
اما لی جزئیات بیشتری ارائه نکرد. 

آمریکا به دلیل تزریق 600 میلیارد دلار به اقتصاد این کشور در راستای احیای رشد اقتصادی مورد انتقاد بعضی از کشورها قرار گرفته است. 

همچنین اختلافاتی در مورد یوان، واحد پول چین وجود دارد. واشنگتن می‌گوید که یوان به طور مصنوعی ضعیف نگه داشته می‌شود و صادرکنندگان چینی از مزیت غیرمنصفانه‌ای برخوردارند و این مسأله به علاوه باعث شده است که دولت چین ذخایر خارجی عظیمی انباشت کند. 

با این حال مقام‌های چینی استدلال کرده‌اند که پکن تعهدی «غیرقابل تزلزل» به اصلاح سیاست‌های مربوط به واحد پولی خود دارد اما تحقق آن نیازمند ثبات اقتصادی در جهان است. 

در تحولی جداگانه، انتظار می‌رود «بان کی مون»، دبیر کل سازمان ملل جمعه‌ـامروزـ از رهبران گروه 20 بخواهد به‌رغم شرایط دشوار اقتصادی به تعهدات مالی نسبت به کشورهای فقیر عمل کنند. 

مقام‌های سازمان ملل می‌گویند که بان که در گذشته در دولت کره‌جنوبی وزیر خارجه بوده است، به این نشست خواهد گفت که کشور میزبان نشان داده است که می‌توان فقر را از میان برد. 

یکی از سخنگوییان این اجلاس گفت که رهبران گروه 20 احتمالا به نوعی توافق در مورد حل مناقشه مربوط به تجارت و ارز دست خواهند یافت. 

پیش از این «باراک اوباما»، رئیس‌جمهوری آمریکا در کنفرانس مشترک خبری با رهبر کره‌جنوبی تاکید کرد که بیانیه پایانی گروه 20 شامل مکانیسم‌هایی برای تشویق رشد اقتصادی متوازن و پایدار در جهان باشد. 

«دیوید کامرون»، نخست‌وزیر انگلیس ظاهرا در اعترافی به این‌که این اجلاس به اندازه برخی از نشست‌های قبلی موفق نخواهد بود گفت که گروه 20 در «مرحله حماسی خود» قرار ندارد که ظاهرا اشاره‌ای به واکنش آن به بحران اقتصادی در سال 2008 میلادی بود. 

بعضی از اقتصاددانان نگران هستند که اگر گام‌های لازم برای حل به اصطلاح «جنگ ارزی» برداشته نشود، این اختلاف می‌تواند مانعی در راه تجارت باشد و به رکود مجدد در اقتصاد جهان دامن زند. 

اوباما از کشورهای دیگر خواسته است بر سر مقرراتی روشن برای کاهش کسر و همچنین مازاد کلان تجاری توافق کنند و گفته است که دنیا باید بر سر این موضوع به اتفاق نظر برسد که رشد قوی اقتصاد آمریکا به نفع همه است. 

وی همچنین از چین خواست تعهدی جدی‌تر نسبت به افزایش ارزش واحد پولی‌اش داشته باشد، نه این‌که فقط وعده انجام چنین کاری در آینده را بدهد. 

این اقدام باعث پرهزینه‌تر شدن صادرات چین و ارزان‌تر شدن واردات کالا از آمریکا خواهد شد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین