کد خبر: ۱۱۴۱۱۸
تاریخ انتشار : ۲۸ آبان ۱۳۸۹ - ۲۲:۴۳

تغییر نیمی از روئسای دانشگاه‌های تهران

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: با تغییر روسای 6 دانشگاه از سوی وزیر علوم، نیمی از دانشگاه‌های تهرانی فعالیت‌های خود را با مدیریت جدید ادامه می‌دهند که همگی در انتظار تایید حکم خود از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی هستند. 

کامران دانشجو وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با توجه به اختیارات قانونی خود، روسای برخی دانشگاه‌های کشور را تغییر داد که از میان 12 دانشگاه مطرح تهران،‌ 4 رئیس ابقاء شده، 6 رئیس تغییر کردند و روسای 2 دانشگاه نیز بر اساس احکام قبلی هم‌چنان به فعالیت‌های خود ادامه می‌دهند.

بر اساس آئین‌نامه مدیریت دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی، رئیس هر دانشگاه یا موسسه آموزش عالی، بر حسب مورد از جانب وزیر علوم یا وزیر بهداشت به شورای عالی انقلاب فرهنگی پیشنهاد خواهد شد و پس از تائید شورا با حکم وزیر به مدت 4 سال به اجرای وظایف خود خواهد پرداخت که تمدید این مدت نیز بلامانع است.

بر پایه این گزارش، از میان 12 دانشگاه تهران، تنها حکم انتصاب فرهاد رهبر رئیس دانشگا‌ه‌ تهران و احمد شعبانی رئیس دانشگاه شهید بهشتی به ترتیب در سال‌های 86 و 87 به تایید شورای عالی انقلاب فرهنگی رسیده است و روسای دیگر همچنان در انتظار تایید حکم ریاست خود از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی هستند. 

تغییر "شیخ‌الرئیس" پس از 13 سال 

بی‌شک مهم‌ترین تغییر روسای دانشگاه‌ها در تهران به دانشگاه صنعتی شریف اختصاص داشت که طی آن سعید سهراب‌پور که سال‌ها به عنوان مدیری باسابقه و تحت عنوان "شیخ الرئیس" دانشگاه‌های دولتی ایران شناخته می‌شد، جای خود را به معاون پژوهشی این دانشگاه داد.

سهراب‌پور که برای اولین بار حکم ریاستش بر دانشگاه صنعتی شریف در آخرین روزهای سال 76 از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی مورد تأیید قرار گرفته بود با تمدیدهای دوباره این شورا 13 سال به کار خود در این دانشگاه ادامه داد تا سرانجام کرسی ریاست را در 26 مرداد 89 به رضا روستا آزاد سپرد.

سوم خرداد؛ آزادی "فرهاد" با حکم برادر 

در حالی که از ابتدای وزارت کامران دانشجو زمزمه استعفای فرهاد دانشجو برادر وزیر علوم از ریاست دانشگاه تربیت‌مدرس به گوش می‌رسید، سوم خردادماه با قبول استعفای فرهاد دانشجو از سوی وزیر علوم، وی جای خود را به بیژن رنجبر داد.

کامران دانشجو در مراسم تودیع و معارفه برادرش، درباره استعفای فرهاد دانشجو از سمت ریاست دانشگاه تربیت مدرس گفت: از قبل از وزارت بنده، فرهاد دانشجو استعفا داده بودند و طی صحبتی که با یکدیگر داشتیم قرار بود به مراقبت بیشتر پدر و مادرمان بپردازند.

وی افزود: پس از وزارت بنده از ایشان خواستم بماند، چرا که رفتن وی در آن زمان برداشت‌های غلطی را ممکن بود به جا بگذارد، ایشان ماندند تا یکی 2ماه پیش که مجدد درخواست خود را با توجه به وضعیت پدر و مادرمان مطرح کردند. پدر و مادرمان نیازمند مراقبت بیشتری هستند و این مسئولیت را ایشان پذیرفته‌اند.

براساس این گزارش، رنجبر رئیس جدید دانشگاه تربیت‌مدرس که جایگزین برادر وزیر علوم در دانشگاه تربیت مدرس شده است، کارشناسی شیمی خود را در شهریور 1367در اصفهان و کارشناسی ارشد تهران بیوشیمی (I.B.B.) را در شهریور 1370 کسب کرد. وی دکتری تخصصی انستیتو فیزیک و تکنولوژی مسکو را در شهریور 1376 از انستیتو بیولوژی ملکولی انگلهارت-مسکو بیوفیزیک دریافت کرد. 

تغییر رئیس 6 دانشگاه تهرانی در 8 ماه 

در کنار تغییر روسای 2 دانشگاه‌ تربیت مدرس و صنعتی شریف، نیمه مرداد 89 سید محمدتقی بطحایی رئیس سابق دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی نیز کرسی ریاست این دانشگاه را به مجید قاسمی واگذار کرد، قاسمی دانشیار دانشکده مکانیک همین دانشگاه بود و پیش از این به عنوان مشاور عالی سازمان فضایی کشور مشغول به فعالیت بود که اکنون با حکم وزیر علوم به عنوان سرپرست جدید دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی معرفی شده است.

بر اساس این گزارش، ششمین روز از ششمین ماه سال نیز با برگزاری مراسم معارفه سرپرست جدید و تودیع رئیس سابق دانشگاه هنر با حضور معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم همراه بود تا سعید کشن‌فلاح نیز با حکم وزیر علوم جایگزین عباسعلی ایزدی در ریاست دانشگاه هنر تهران شود.

یکی دیگر از این تغییرات به دانشگاه تربیت معلم اختصاص داشت تا زهرا حجازی‌زاده در بهمن ماه 88 به عنوان رئیس جدید این دانشگاه جایگزین عبدالجواد طاهری‌زاده شود که مراسم معارفه وی نیز با حضور حسین نادری‌منش معاون آموزشی وزیر علوم، فرهادی معاون استاندار تهران و فرماندار کرج و شریعتمداری عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در محل دانشگاه تربیت معلم در کرج برگزار شد.

همچنین علی‌اکبر افضلیان هم که پیش از این مشاور معاونت تحقیقات و منابع انسانی وزارت نیرو، مدیر گروه برنامه‌ریزی صنعت، رئیس موسسه آموزش عالی علمی-کاربردی صنعت آب و برق، رئیس گروه مهندسی کامپیوتر و کنترل دانشگاه صنعت آب‌وبرق، عضو کمیته هماهنگی و اجرائی فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات وزارت نیرو، معاون آموزشی دانشکده صنعت آب‌وبرق، مدیر امور آموزشی دانشکده صنعت آب‌وبرق بود، به عنوان رئیس جدید دانشگاه شهید عباسپور (صنعت آب و برق) معرفی شد تا اردیبهشت ماه 89 پایان رسمی ریاست نیک‌روش در این دانشگاه باشد.

بدین ترتیب بازه زمان 8 ماهه بهمن 88 تا شهریور 89 با تغییر روسای 6 دانشگاه‌ تربیت مدرس، صنعتی شریف، صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، هنر، تربیت معلم و شهید عباسپور (صنعت آب و برق) در تهران همراه شد.

تمدید حکم 4 رئیس در دانشگاه‌های تهران 

در این بین که روسای برخی دانشگاه‌های تهرانی بعد از یک یا چندین دوره ریاست بر دانشگاه‌های مختلف، کرسی ریاست خود را به گزینه‌های جدید و تازه‌ نفس دادند، 4 دانشگاه تهرانی هم با تمدید دوره و ابقای روسای خود به فعالیت ادامه دادند.

در همین زمینه محبوبه مباشری رئیس دانشگاه الزهرا(س)، علیرضا رهایی رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر، صدرالدین شریعتی رئیس دانشگاه علامه طباطبایی و محمدسعید جبل‌عاملی رئیس دانشگاه علم و صنعت ایران با حکم وزیر علوم، تحقیقات و فناوری برای یک دوره جدید به عنوان رئیس دانشگاه‌های مذکور منصوب شدند.

یادآور می‌شود که حکم پیشین رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر در اردیبهشت 84، رئیس دانشگاه علامه طباطبایی در اسفند 84، رئیس دانشگاه علم و صنعت ایران در شهریور 85 و رئیس دانشگاه الزهرا(س) نیز در دی ماه 85 به تائید شورای عالی انقلاب فرهنگی رسیده بود. 

تداوم ریاست دانشگاه‌های تهران و شهید بهشتی 

بر اساس این گزارش، فرصت 4 ساله مندرج در احکام روسای دانشگاه شهید بهشتی و دانشگاه تهران هنوز به انتهای خود نرسیده و فرهاد رهبر که از بهمن 86 و احمد شعبانی که از تیر 87 به عنوان روسای دانشگاه‌های تهران و شهید بهشتی منصوب شده‌اند، همچنان در سمت خود مشغول به فعالیت هستند.

بنابر تاریخ صدور تایید ریاست روسای دانشگاه‌های تهران و شهید بهشتی توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی، اکنون یک سال از دوره ریاست فرهاد رهبر در دانشگاه‌ تهران و 2 سال از زمان ریاست احمد شعبانی در دانشگاه شهید بهشتی باقی مانده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین