کد خبر: ۱۱۵۷۹۴
تاریخ انتشار : ۱۶ آذر ۱۳۸۹ - ۱۳:۰۶

پیکر شمس آل‌احمد تشییع شد

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: مراسم تشییع پیکر شمس آل‌احمد صبح امروز سه شنبه با حضور جمعی از اهالی قلم و مسئولان حوزه فرهنگ در مقابل خانه هنرمندان ایران برگزار شد تا در قطعه هنرمندان بهشت زهرا (س) به خاک سپرده شود. 

ابوالقاسم امامی نویسنده و مترجم و از دوستان خانوادگی شمس آل‌احمد نخستین سخنران این برنامه بود که شمس را "برادر 50 ساله" خود خواند و گفت: نام شمس همچون صفتش مثل خورشید بزرگ و تابان بر همه می‌تابد و در مسلک او دوست، غریبه و بیگانه جایی ندارد. 

وی افزود: شمس در مشکلات فردی و اجتماعی، همه را یاری می‌داد؛ یا قلمی یا درمی. مردی که اینجا آرمیده است، به عُسرت اما به عزت زندگی کرد. او همچون سرو ایستاد و سروسان به خاک سپرده می‌شود. 

امامی این نویسنده فقید را قصه‌گویی توانا و منقدی که ایده‌هایش راه‌گشای مسائل و مصائب اجتماعی بود، توصیف کرد و با اشاره به فرازهایی از زندگی او، گفت: او پس از فارغ‌التحصیلی از رشته فلسفه و علوم تربیتی از دانشسرای عالی، در کنار برادرش وارد مبارزات شد. 

وی ادامه داد: شمس ابتدا به "نیروی سوم" به رهبری خلیل ملکی پیوست و پس از کودتای 28 مرداد 32 و سقوط دولت مصدق، در کنار مردم به نهضت مقاومت ملی پا گذاشت. پیش از انقلاب در کنار مردم ایستاد و همپای آنها به جد برای ارتقای کشور کوشید و پس زا انقلاب هم در کار فرهنگ و مطبوعات جوینده و کوشنده بود. 

این مترجم با اشاره به تنهایی شمس آل‌احمد در روزهای اخیر و در بستر بیماری، گفت: بسیار کسان از او یاد نکردند. در خانه کوچکش در کوی مهر، گاه تنها بود. اما شمس به زندگی عشق می‌ورزید و زندگی را دوست داشت. شمس رفت به آخرین سفر، می‌رود به دیدار جلال. شمس! سلام ما را به جلال برسان و روزگار ما را برای او بازگو کن. 

امامی با اشاره به آثار زنده‌یاد شمس آل‌احمد، گفت: زیباترین کتاب شمس، کتاب زندگی‌اش بود؛ زندگی شرافتمندانه‌اش. 

وی با ابراز تسلیت به همسر، سه پسر (احمد، محمود و جلال) و تنها دختر (آهو) شمس آل‌احمد، یادی هم از سیمین دانشور نویسنده پیشکسوت و همسر جلال آل‌احمد کرد که این روزها در بستر بیماری است. 

امامی گفت: در این جامعه بزرگراه‌ها و مدرسه‌هایی است به نام جلال آل‌احمد اما چه خوش بود چیزی هم از منش او و سیمین می‌آموختیم. من از مقامات فرهنگ و ادب می‌خواهم به زندگی نویسندگان و هنرمندان در روزگار پیری هم کمی بیندیشند و آن مقدار از عمرشان را که در راه خدمت به ادبیات و هنر این مملکت گذرانده‌اند، ارج بنهند و مبادا در روزگار پیری در عسرت بزیند. 

این مترجم در پایان گفت: روزی بر مزار شمس درختانی برخواهند کشید و آن روز فرزندان ما از قول سیمین دانشور می‌گویند "در راه که آمدی سحر را ندیدی". 

پیشنهاد مسجدجامعی برای ثبت خانه مشترک سیمین دانشور و جلال آل‌احمد 

در ادامه این مراسم احمد مسجدجامعی عضو شورای شهر تهران نیز در سخنانی با اشاره به نیاکان شمس آل‌احمد، گفت: خاندان مرحوم طالقانی از تهرانی‌های اصیل و قدیمی‌اند؛ حاج سید احمد طالقانی (پدر شمس آل‌احمد) در یکی از محلات قدیمی شهر تهران پاچنار و در کنار امامزاده نصرالدین آرمیده است. فضای این محلات در آثار جلال آل‌احمد هم روایت شده است. 

وی با اشاره به دیدار اخیرش با سیمین دانشور که به اتفاق ابوالقاسم امامی و در منزل مشترک او (دانشور) با جلال آل‌احمد صورت گرفته است، افزود: خانم دانشور تعریف می‌کرد که شخصیت‌های زیادی به آن خانه آمده‌اند؛ از سهراب سپهری گرفته تا معاصرانی مانند آیدین آغداشلو؛ بزرگانی مانند آیت‌الله طالقانی، مهندس مهدی بازرگان، غلامرضا تختی و نیما یوشیج.
 
عضو کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران سپس با بیان اینکه "شمس آل‌احمد در چنین فضایی رشد کرد" گفت: این خانه بخشی از تاریخ معاصر ما را می‌تواند روایت کند و خوب است سازمان میراث فرهنگی آن را ثبت ملی کند. در این خانه فضای تهران قدیم هم روایت شده است و شمس آل‌احمد هم در طول این سال‌ها و در همین خانه حوزه‌های مختلفی را در عرصه فرهنگ و سیاست تجربه کرد. 

مسجدجامعی با اشاره به اهمیت آثار شمس آل‌احمد، از اعضای خانواده او خواست که مسئله انتشار مجدد این آثار را پیگیری کنند و در ادامه از وجود مجموعه عکس‌هایی خبر داد که شمس آل‌احمد از چهره‌های مختلف گرفته است و اضافه کرد: این مجموعه جای کار دارد و باید تکمیل شود و همگان از آن استفاده کنند. 

مسجدجامعی در پایان یاد شهدای 16 آذر را گرامی داشت و ابراز امیدواری کرد راه چهره‌هایی مانند شمس آل‌احمد همچنان پررهرو باشد. 

اسدزاده: امام (ره) کسی را که گفت "شمس مارکسیست است" از اتاق بیرون کرد 

در این مراسم همچنین محمدرضا اسدزاده از شاگردان زنده‌یاد شمس آل‌احمد در سخنانی گفت: شمس ناشناخته ماند؛ آنچنان که مغضوب جریان نسل اول انقلاب بود و امروز هم برای نسل سوم ناشناخته است. او به تسویه استادان از دانشگاه‌ها در انقلاب فرهنگی اعتراض کرد. عده‌ای به امام (ره) می‌گفتند این مرد (شمس) مارکسیست است اما امام (ره) گوینده این جمله را از اتاق بیرون کرد و گفت "چرا تهمت می‌زنید، من او را می‌شناسم، شما نمی‌دانید او و برادش چه زحمت‌ها برای انقلاب کشیده‌اند". 

وی ادامه داد: حضور شمس در عرصه فرهنگ پیش از آنکه کتبی باشد، شفاهی بود. هر چند هیچکدام از آثارش امروز در بازار وجود ندارد. طنین صدای او در نقد سیاست و فرهنگ امروز خاموش شده است. 

در مراسم تشییع پیکر شمس آل‌احمد همچنین پیام‌های تسلیت رئیس مجلس، وزیر ارشاد، رئیس حوزه هنری و معاون اجتماعی، فرهنگی شهرداری تهران هم قرائت شد. 

در این مراسم ،علی‌اکبر اشعری مشاور فرهنگی رئیس جمهور و رئیس کتابخانه ملی، یحیی طالبیان قائم‌مقام وزیر ارشاد در امور شعر و ادب، محسن مومنی رئیس حوزه هنری، علی شجاعی صائین مدیرعامل موسسه خانه کتاب و چهره‌هایی مانند ضیاءالدین شفیعی (شاعر)، سهراب هادی (پژوهشگر عرصه هنر)، حجت الاسلام زم و نعمت احمدی (حقوقدان) هم حضور داشتند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین