آفتابنیوز : آفتاب: شاید برای اولین بار است که شبح گرانی مفلوک شده و نمیتواند در برابر موج استقبال مردم با وجود افزایش 30 درصدی قیمت وسایل مربوط به عزاداری سالار شهیدان مقاومت کند و خریداران را از بازار خارج کند.
مردم این روزها از عمق وجود عاشق میشوند و مانند مردم کویر نشین چشم به آسمان میدوزند. اما افزایش 30 درصدی قیمت اقلام مربوط به عزاداری محرم آن هم نسبت به سال گذشته بر غریبانه بودن این روزها افزوده است.
در بحبوحه تنظیم بازار اقلام اساسی، اقلام مربوط به عزاداری حسینی با جهش قیمتی بالا به فروش میرسند.
شاید هم متولیان برنامهریز اقتصاد ایران توجهای به بازار اقلام این ایام نداشتهاند که این چنین قیمتها با افزایش مواجه شده است.
اما به عقیده فعالان بازار، تنظیم بازار تنها در پشت میزهای کنفرانس باقی مانده است و هیچگاه این تئوریها به بیرون درز پیدا نکرده است.
فعالان بازار بر این عقیدهاند: افزایش قیمت اقلام مربوط به عزاداری حسینی تافتهای جدا بافته از سایر اقلام موجود در بازار ایران نیست و علت گرانی این اقلام ناشی از گرانی اقلام دیگری است که در بازار عرضه میشود.
گویا محرم نیز از ترکشهای گرانی بازار بیامان نبوده است اما آنچه که باعث شده است تا بر غریبانه بودن این ایام افزوده شود سلیقهگرایی در تعیین قیمت اقلام مربوط به این روزها است.
سلیقهگرایی و بیسامانی در تعیین قیمت این اقلام بیسابقه است و فعالان عقیده دارند: نبود متولی عامل اصلی بیسامانی قیمتها است.
یکی از مشتریان نیز در این باره میگوید: قداست این ایام و این که مردم حاضر هستند به هر عنوان سهمی در مراسمهای این روزها داشته باشند مورد سؤ استفاده مغازهداران قرار گرفته و همین امر موجب شده تا قیمت اقلام به صورت سر سام آور و در هنگامه هدفمند سازی یارانهها افزایش یابد.
در انتهای خیابان ناصر خسرو و در قلب بازار تهران، این روزها که مغازهداران به دلیل رکود در افکار خود غوطهور هستند، مغازههای مربوط به اجناس عزاداری محرم در میان ازدحام مردم گم شدهاند.
شاید صاحبان این مغازهها در حال حاضر خوشحالترین مغازهدارانی باشند که این روزها با فراغ بال و بدون ضابطه اجناس خود را به مردم شیفته حسین میفروشند.
از مغازهداری میپرسم: امسال بازار اقلام حسینی چگونه است؟ و او میگوید: تقاضا بسیار زیاد است اما عرضه کم است آن هم به دلیل این که تولید کنندگان به نسبت سال گذشته تولید نکردند.
علت عدم تولید بیشتر را از سوی تولید کنندهای سئوال کردم: واقعا علت اصلی را نمیدانم اما به خاطر آنکه من خود یکی از تولیدکنندگان هستم، میدانم که افزایش هزینههای تولید، نا امنی اقتصادی و عدم اطمینان از فروش اقلام حتی اقلام حسینی یکی از عوامل تأثیر گذار در این زمینه بوده است.
برخی دیگر از فعالان بازار معتقد بودند: از آنجا که بر پایی مراسم علم و کوتل ممنوع شده بود تولید کنندگان از تولید بیشتر اقلام در این زمینه خودداری کرده بودند.
آنچه که مشهود است عدم عرضه و افزایش تقاضا بر گرانی اقلام افزوده است.
درحال حاضر در بازار اقلام عزاداری حسینی: هر پرچم بین یک هزار و 500 تا 2 هزار تومان به فروش میرسد که نسبت به سال گذشته در حدود 15درصد افزایش نشان میدهد.
هر طاقه کتیبه نیز 35 هزار تومان به فروش میرسد که نسبت به سال گذشته حدود 20درصد افزایش نشان میدهد.
در بازار پلاکاردهای محرم، قیمتها تا حدود 30 درصد افزایش یافته است.
پلاکاردها در انواع مختلف از 4 هزار تا 35 هزار تومان به مشتریان بازار محرم فروخته میشود.
نکته قابل تأمل این که همه پارچهها ایرانی هستند و بسیار محدود تولید کنندکان از پارچههای خارجی استفاده کردهاند؛ علت را پرسیدم: ارزانی پارچه ایرانی به عنوان دلیل این اتفاق معرفی شد.
بنرها نیز بین 4 تا 30 هزار تومان نیز به همین گونه به فروش میرسند.
اما در بازار طبل نیز قیمت از 110 هزار شروع خواهد شد و تا 300 هزار تومان ادامه دارد.
محرم برای مردم ایران قداست ویژهای دارد و همین قداست باعث شده است که هیچ موضوعی باعث نشود که اجرای آن متوقف شود حتی گرانی که دندانهای خود را مانند یک شبهه به عزاداران حسینی نشان میدهد. عزادارانی که سودای عشق حسین آنها را زنده نگه داشته است و تازیانه گرانی را به جان میخرند.