کد خبر: ۱۱۷۴۲۶
تاریخ انتشار : ۰۵ دی ۱۳۸۹ - ۱۰:۱۷

باج به مسکو برای رسمیت شناختن نتایج انتخابات

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: «دیمیتری مدودف رئیس جمهور روسیه، در شرایطی در مورد این امر سکوت کرده که ناظران جامعه کشورهای مشترک‌المنافع و از جمله نمایندگان روسیه در انتخابات تخلفی مشاهده نکرده‌اند، اما مدودف برخلاف سلف خود پوتین که به لوکاشنکو تبریک می‌گفت، به بیان این موضوع اکتفا کرد که انتخابات "امر داخلی بلاروس" است و "نتایج آن باید اراده ملت را منعکس کند".

به گزارش دویچه‌وله، به نظر سوزدالتسف، معاون کرسی اقتصاد و سیاست جهانی مدرسه عالی اقتصاد (دانشگاه دولتی روسیه)، مسکو فعلاً آماده نیست ارزیابی خود از این انتخابات را بیان نماید. وی معتقد است روسیه در موقعیت خیلی بغرنجی قرار گرفته است. از یک طرف مسکو و مینسک متعهد شدند همکاری اقتصادی را توسعه دهند، اما از طرف دیگر کرملین به خود شخص رهبر همیشگی بلاروس اعتماد ندارد. در عین حال تاکنون جایگزین واقعی برای لوکاشنکو پیدا نشده است.

سوزدالتسف معتقد است، واکنش فوق العاده قطعی رئیس جمهور بلاروس به تظاهرات مخالفان باعث شد اوضاع بیش از پیش پیچیده شود.

وی می‌گوید،‌ اگر کرملین اینک انتخابات را قانونی اعلام کند، این امر به معنی مشروع دانستن رژیم سرکوبگر خواهد بود و این مسئله بغرنجی است و فکر می‌کنم مسکو در حال حاضر مشغول بررسی همین مسئله میباشد.

یوگنی مینچنکو، کارشناس روس، معتقد است مسکو از بلاروس درخواست می‌کند در ازای به رسمیت شناختن نتیجه انتخابات، به آن امتیاز دهد. رئیس انستیتوی بین‌المللی کارشناسی سیاسی در مصاحبه با صدای آلمان گفت، امکان دارد در ازای این امر از لوکاشنکو درخواست شود مدارکی را امضا کند، ولی فکر می‌کنم در نهایت امر نتایج انتخابات به رسمیت شناخته می‌شود.

یاشین، نماینده مخالفین روسیه، احتمال می‌دهد که در این رابطه مسئله جمهوری‌های قفقاز به لوکاشنکو گوشزد شده و از وی درخواست شود استقلال آبخازیا و استیای جنوبی را به رسمیت شناسد، اما وی در عین حال معتقد است که در این رابطه علاوه بر اقتصاد و مسائل ژئوپلیتیک، عامل شخصی هم مؤثر واقع می‌شود.

به‌نظر وی، کرملین از سرکوب تظاهرات مخالفان در بلاروس خوشحال شده زیرا در صورت موفقیت ناراضیان بلاروس، این امر می‌توانست به الگویی در روسیه تبدیل شود.»
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین