کد خبر: ۱۱۸۲۵۸
تاریخ انتشار : ۱۵ دی ۱۳۸۹ - ۰۹:۳۰
برای تحقق ورزش حرفه‌ای به معنای واقعی

مركز پژوهش‌ها بر خصوصی‌سازی باشگاه‌های دولتی تاكید كرد

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: مركز پژوهش‌های مجلس شورایاسلامی نظر كارشناسی خود درباره طرح الزام سازمان تربیت‌بدنی و فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی ایران به ایجاد رویه‌ها و اتخاذ ترتیبات جدید در ورزش فوتبال را اعلام كرد. 

به گزارش روابط عمومی مركز پژوهش‌ها،‌ متن این اظهار نظر تخصصی به شرح زیر است:

مقدمه
مشكلات موجود در ورزش قهرمانی و حرفه‌ای به‌ویژه ورزش فوتبال و نتایج تیم‌های ملی آن در سال‌های اخیر و نیز حاشیه‌های فراوان ناشی از برگزاری لیگ‌های فوتبال از یك‌سو و برخوردهای انضباطی مختلف و اخذ جرائم از بازیكنان، مربیان، مسئولان، تیم‌ها و همچنین برخی اشتباهات داوری كه بعضاً عدم رعایت عدالت و بی‌طرفی در مدیریت بخش‌های مختلف سازمان تربیت‌بدنی و فدراسیون فوتبال ازسوی دیگر، باعث گردیده برخی نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی به‌منظور اعمال اصلاحات و رفع زمینه‌های بی‌عدالتی طرح فوق‌الاشاره را پیشنهاد نمایند.
لذا در گزارشی مستقل و تفصیلی سعی شده است تا در انطباق با ضوابط و مقررات حاكم داخلی و بین‌المللی، پیشنهادها مورد بررسی و اعلام نظر قرار گیرد و خلاصه‌ای از آن در این گزارش تقدیم شود.

كلیات طرح
طرح مذكور شامل 15 ماده و 10 تبصره است كه برخی از موارد آن مرتبط با كمیته انضباطی و عامل داوری و تعیین تكلیف برای تشكیلات، خطاها و مجازات‌های ورزشكاران و مربیان و دست‌اندركاران است و برخی در ارتباط با امور كلی برای پیشگیری و رعایت ضوابط داخلی و بین‌المللی بوده و اموری نیز جنبه اصلاحی دارد.

وضعیت قانونی فدراسیون فوتبال
فدراسیون فوتبال در ارتباط با قوانین داخلی كشور و براساس فهرست نهادها و مؤسسات عمومی غیردولتی مصوب سال 1373 با اصلاحات بعدی، نهاد عمومی غیردولتی است در ضمن فدراسیون‌ها به‌علت نهاد عمومی غیردولتی بودن تابع اساسنامه فدراسیون‌های آماتوری جمهوری اسلامی ایران هستند كه در سال 1381 به تصویب هیئت وزیران رسیده است. لكن فدراسیون فوتبال از آن مستثنا بوده و اساسنامه مستقل خود را دارد كه مورد تأیید فدراسیون جهانی فوتبال (fifa ) است و علاوه‌بر آن در تاریخ 24/5/1386 به تصویب هیئت محترم وزیران نیز رسیده است و آیین‌های مختلفی از آن پیروی می‌نمایند كه از‌جمله آیین‌نامه كمیته انضباطی در 6 فصل و 44 ماده و 39 تبصره است.

اظهارنظر كارشناسی
بررسی‌های صورت گرفته از طرح نشانگر آن است كه برخی از مواد پیشنهاد شده قابلیت توسعه ورزش و رفع برخی از مشكلات حاكم بر ورزش و به‌خصوص فوتبال را داشته و مغایرتی با اساسنامه فدراسیون فوتبال كشور و فیفا ندارد. لكن این مواد نیازمند اصلاحات و یا تغییراتی هستند تا جنبه حاكمیتی قانون حفظ شود. این مواد عمدتاً مرتبط با ماده (1) مبنی‌بر عدم ارتباط كاری دست‌اندركاران فدراسیون فوتبال و سازمان تربیت‌بدنی با باشگاه‌های ورزشی و بخشی از ماده (11) دایر بر تكلیف فدراسیون فوتبال برای استفاده از تجارب كشورهای موفق و تغییر اساسنامه و آیین‌نامه‌های فدراسیون مذكور (با انجام اصلاحات مورد نیاز) و قسمتی از ماده (12) مبنی بر تعدیل قیمت بازیكنان، مربیان و حذف واسطه‌گری (با حذف فدراسیون فوتبال و تكلیف نمودن به دولت) و ماده (13) دایر بر موظف كردن سازمان تربیت‌بدنی و فدراسیون فوتبال در زمینه ارتقای كیفی‌وكمّی فوتبال با همكاری وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است. درباره این مواد علاوه‌بر تكمیل و اصلاحات لازم، به‌نظر می‌رسد بهتر است در قالب طرحی مستقل و بدون تأكید به امور فوتبال و به‌خصوص كمیته انضباطی آن، تهیه و در جریان تصویب قرار گیرد. 

برخی از مواد طرح مانند مواد (2) و (3) مبنی‌بر عدم مداخله سازمان تربیت‌بدنی در انتخابات فدراسیون فوتبال و اعمال نقش نظارتی و حمایتی آن و نیز رعایت مقررات فیفا ازسوی فدراسیون فوتبال، مغایرتی با قوانین فیفا ندارند، لكن از اموری است كه طبق اساسنامه فدراسیون و نیز مقررات مربوطه باید اجرایی شود، لذا ضرورتی به تأكید مجدد ندارد. 

ضمناً مواد (4)، (5)، (6)، (7)، (9) و (10) از موادی است كه بیشتر جنبه آیین‌نامه‌ای داشته و در برخی موارد مداخله در امور اساسنامه و آیین‌نامه انضباطی محسوب می‌شود و احتمال بروز مشكل برای فدراسیون فوتبال از طریق فیفا را دارد. درباره مفاد این مواد در اساسنامه و درآیین‌نامه مذكور به تفصیل پرداخته شده و اجرای هریك از وظایف ، جرائم و مجازات‌ها تعیین و مورد تأیید فیفا و هیئت محترم وزیران قرار گرفته است (در گزارش تفصیلی مركز پژوهش‌ها منعكس است).
ضمناً برخی از مواد پیشنهاد شده مرتبط با تشكیلات، مانند عضویت نماینده مجلس در كمیته انضباطی ماده (4) یا مجازات نقدی در ذیل ماده تبصره «12» و نیز تشكیل كمیته‌ای متشكل از قوای سه‌گانه و حمایت در ماده (14) مغایر با اصول پنجاه‌وهفتم (تفكیك قوا)، پنجاه‌وهشتم، شصتم، سی‌وششم و هشتادم قانون اساسی است.

پیشنهادها
1. با توجه به اهداف طراحان محترم طرح در جهت رفع مشكلات ورزشی و به‌خصوص فوتبال، پیشنهاد می‌شود خلأهای قانونی موجود در قالب طرح قانونی حاكمیتی مشتمل بر تكلیف دولت مبنی‌بر اصلاح ساختار و تشكیلات و چشم‌انداز ورزش تهیه و تصویب شود و موضوع صرفاً به فوتبال محدود نشود. 

2. از طرح مواردی كه صرفاً مرتبط با كمیته انضباطی فدراسیون فوتبال می‌شود، با توجه به وجود آیین‌نامه خاص و نیز وجود اساسنامه كه مورد تأیید فیفاست و به تصویب هیأت محترم وزیران نیز رسیده و در ضمن جامع‌تر از امور پیشنهادی طرح نیز هست، پرهیز شود. 

3. مسائل و مواردی كه به كمیته انضباطی یا سایر كمیته‌های فوتبال مربوط می‌شود، در دستور كار تعامل با فدراسیون فوتبال، برای اصلاح آیین‌نامه‌ها قرار گیرد. 

4. با پیشنهاد یک ماده واحده، اجرای خصوصی‌سازی و آزادسازی در ورزش در اجرای سیاست‌های اصل چهل‌وچهارم قانون اساسی مورد تأكید قرار گیرد، تا باشگاه‌های ورزشی دولتی خصوصی شوند و ورزش حرفه‌ای به معنای واقعی آن فعالیت نماید و آنگاه بسیاری از مشكلات برطرف خواهد شد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین