آفتابنیوز : آفتاب: مشاور عالی وزارت راه و ترابری گفت: در صورتی كه سالانه 6 هزار میلیارد تومان به راهآهن اختصاص یابد قطعا میتوان میزان تولید سالانه 400 كیلومتر ریل را به یك هزار و 200 كیلومتر خط آهن افزایش داد.
صادق افشار در نشست تخصصی بررسی عملكرد حمل و نقل ریلی در برنامه چهارم و مقایسه آن با سیاستهای كلی ابلاغی مقام معظم رهبری كه در مركز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام برگزار شد، اظهار داشت: پس از قانون برنامه چهارم، قانون توسعه حمل و نقل عمومی و قانون دسترسی آزاد به شبكه ریلی وجود دارد كه طبق قانون دسترسی آزاد به شبكه ریلی اجازه استفاده از بخش خصوصی در شبكه ریلی صادر شده است.
وی اذعان داشت: در قانون توسعه حمل و نقل عمومی كه مصوب سال 86 است مقرر شده بود سالانه 4 هزار میلیارد تومان به حمل و نقل ریلی درونشهری و 6 هزار میلیارد تومان به حمل و نقل ریلی بینشهری اختصاص یابد اما این رقم تنها در سال 86 اختصاص یافت و پس از آن توجهی به آن نشد.
مشاور عالی وزارت راه و ترابری تصریح كرد: در قانون برنامه پنجم توجه به حمل و نقل ریلی در راستای اصلاح ساختار راهآهن در وزارت راه و ترابری و ایجاد بستر مناسب بخش خصوصی و حضور آن در راهآهن اشاره شده است؛ همچنین به حمل و نقل جادهای اجازه داده شده است كه هزینههای نگهداری راه را از كاربرهای جاده دریافت كنند كه این خود فرصتی برای توسعه حمل و نقل ریلی است.
مشاور عالی وزارت راه و ترابری تصریح كرد: هماكنون كه قیمت سوخت واقعی شده، شرایط جدیدی برای حمل و نقل ریلی به وجود آمده است.
این كارشناس حمل و نقل ریلی با اشاره به اینكه حمل و نقل ریلی یکششم حمل و نقل جادهای مصرف سوخت دارد، اضافه كرد: با توجه به آزادسازی قیمت حاملهای انرژی، به سیستم حمل و نقل ریلی اجازه داده خواهد شد كه از حمل و نقل جادهای جلوتر و پیشرفتهتر عمل كند.
وی بیان كرد: در راستای كمی كردن سیاستها در سند چشمانداز اقدامات انجام شده بستر قانونی ندارد و به صورت داخلی مصوب شده است.
این كارشناس حمل و نقل ریلی ادامه داد: طبق این مواد مصوب، مشخص كردیم كه در برنامه چهارم باید 7 هزار و 600 كیلومتر توسعه شبكه ریلی داشته باشیم.
افشار ضمن اشاره به اینكه تا سال 1404 باید 25 هزار كیلومتر خط آهن در كشور وجود داشته باشد، اظهار داشت: این رقم باید شامل 10 هزار كیلومتر خط آهن برقی و 4 هزار كیلومتر مسیر دو خطه باشد.
وی با اشاره به اینكه هماكنون 9 هزار و 500 كیلومتر خط آهن در كشور وجود دارد، اظهار داشت: این رقم شامل خطوط فرد و زوج موجود و احداث برخی مسیر است.
مشاور عالی وزارت راه و ترابری با اشاره به اینكه تا سال 1404 باید سالانه یک هزار كیلومتر و جمعاً طی 16 سال آینده 16 هزار كیلومتر مسیر ریلی در كشور ساخته شود، خاطرنشان كرد: طی 28 سال اخیر سالانه 200 كیلومتر خط آهن در كشور ساخته میشد اما طی 4 سال اخیر این رقم به احداث سالانه 350 كیلومتر افزایش یافته است.
این كارشناس حمل و نقل ریلی ادامه داد: كشور از نظر توان ساخت داخل برای توسعه خطوط ریلی و دارا بودن تخصص در حد مطلوبی قرار دارد و در صورت تامین منابع، احداث سالانه یک هزار كیلومتر خط آهن میسر است.
وی با اشاره به اینكه به جز ریل تمامی ادوات خط آهن در كشور ساخته میشود، خاطرنشان كرد: تراورس، بالاست و از این قبیل كه برای یك مسیر ریلی لازم است در داخل كشور تولید میشود اما ریل را كماكان از كشورهای خارجی وارد میكنیم.
افشار با اشاره به اینكه محدودیتهای منابع مالی اصلیترین مشكل پیش روی توسعه خطوط ریلی است، اظهار داشت: در راستای توسعه زیرساختها نیز نمیتوان از بخش خصوصی برای مشاركت چندان انتظار داشت، این در حالی است كه در برخی خطوط ریلی در راستای اتصال كارخانهها به ریل مشاركت مالی 50 درصدی بخش خصوصی و 50 درصدی دولت، صورت گرفته است.
این كارشناس حمل و نقل ریلی با تاكید بر اینكه توسعه خطوط ریلی نیازمند منابع مالی فراوان دولتی است، اظهار داشت: تهدید اصلی پیش رو در توسعه ریلی كشور تنها محدودیت منابع مالی است.
وی با اشاره به اینكه كاهش متوسط سن ناوگان به 15 سال نیازمند منابع مالی است، اظهار داشت: امیدوار بودیم قانون توسعه حمل و نقل عمومی در این راستا به راهآهن كمک كند كه به آن توجهی نشد.
مشاور عالی وزارت راه و ترابری خاطرنشان كرد: در صورتی كه سالانه 6 هزار میلیارد تومان به راهآهن اختصاص یابد قطعا میتوان میزان تولید سالانه 400 كیلومتر ریل را به یك هزار و 200 كیلومتر خط آهن افزایش داد.
این كارشناس حمل و نقل ریلی با اشاره به اینكه در بخش مدیریت بهرهبرداری نیز توجه به توسعه زیرساختها و مدیریت منابع موجود ضروری است، اظهار داشت: طبق قانون توسعه حمل و نقل برونشهری تا سال 90 راهآهن باید به رقم جابهجایی 18 درصد مسافر و 30 درصد بار برسد كه این تكلیف سنگینی است.
وی با اشاره به اینكه در حمل و نقل مسافری عملكرد راهآهن سالانه رشد 12 درصدی داشته است، اظهار داشت: به دلیل رشد پایین حمل و نقل بار در راهآهن، مشاركت بخش خصوصی در خرید واگن چندان موجه به نظر نمیرسد زیرا قیمت تمام شده واقعی نیست و استهلاك لكوموتیو و خط در نظر گرفته نشده است.
این كارشناس حمل و نقل ریلی با بیان اینكه رشد جابهجایی بار در راهآهن سالانه 4 درصد است، خاطرنشان كرد: لازم است رشد جابجایی بار در سیستم ریلی از رشد جابهبجایی مسافر در این سیستم و نیز از سیستم جادهای جلوتر باشد.
وی با اشاره به اینكه قطعا تا سال 1400 هجری شمسی میتوان به جابهجایی 18 درصد مسافر و 30 درصد بار دست یافت، گفت: لازم است رشد حمل و نقل ریلی از حمل و نقل جادهای بیشتر باشد.
افشار خاطرنشان كرد: توجه به ظرفیتهای شبكه ریلی نظیر دو خطه كردن خطوط به عنوان اولویت اصلی راهآهن مدنظر است.
مشاور عالی وزارت راه و ترابری با اشاره به لزوم بهبود بهرهبری شامل ناوگان و خط و مدیریت بهرهوری در بخش زیرساختها، گفت: اولویت اصلی در اینباره رفع گلوگاهها است.
افشار با اشاره به لزوم برقی شدن بخشی از خطوط ریلی پرتردد باری و مسافری، اظهار داشت: لازم است مدل صحیحی متناسب با وضعیت فعلی برای ورود بخش خصوصی به راهآهن تعریف شود.
مشاور عالی وزارت راه و ترابری خاطرنشان كرد: واگنهای باری به بخش خصوصی واگذار شده است اما خطوط ریلی و لكوموتیوها مربوط به راهآهن است.
وی با اشاره به لزوم اجرای دقیق مدیریت بهرهوری در راستای توجیه مالی مطلوب بخش خصوصی، اظهار داشت: باید نحوه ورود بخش خصوصی در مدیریت بهرهوری بهینه شود در این فاصله اگر اعتبارات دولتی خرج محور كردیم باید به بخش خصوصی تحویل دهیم.
مشاور عالی وزارت راه و ترابری با تأكید بر اینكه لازمه تداوم حیات ریلی رقابت با بخش جادهای است، به لزوم بهرهوری فعال اشاره كرد و افزود: در نگهداری و توسعه خطوط باید دولت از راهآهن حمایت كند.
این كارشناس حمل و نقل ریلی اذعان داشت: در رابطه با قطارهای سریعالسیر جایی كه مترو وجود ندارد باید حمل و نقل بین شهری اقدام به احداث مسیر كند كه در این راستا باید ساختار تعریف شود و با توسعه زیربناها به رفع گلوگاهها بپردازیم.
وی با اشاره به اینكه در مجموع قطارهای سریعالسیر راهآهن، سریعالسیر تهران - اصفهان جزء جدیترین مسیرهای ریلی است كه در حال احداث است، خاطرنشان كرد: پیمانكار از محل منابع كم دولتی با تأخیر در حال ساخت این مسیر بوده كه احداث آن از 3 سال گذشته آغاز شده است.
مشاور عالی وزارت راه و ترابری با اشاره به اینكه برای احداث مسیر سریعالسیر تهران - مشهد باید منابع مالی تامین شود، خاطرنشان كرد: در مدیریت بهرهوری، رفع گلوگاههای ناوگان، برقی كردن شبكه و تجهیز علایم جزء الزامات است.
این كارشناس حمل و نقل ریلی با اشاره به اینكه بخشهایی از شبكه ریلی كشور مجهز به سیگنالینگ نیستند كه باید هرچه زودتر مجهز شوند، خاطرنشان كرد: حمل و نقل باری ریلی باید مورد حمایت قرار گیرد زیرا اولویت اصلی راهآهن در این باره توجه به رشد بار در سیتم ریلی است.