آفتابنیوز : آفتاب: یک هفتهایست که موضوع استیضاح و رای اعتماد همزمان در مجلس مطرح است، چرا که با اعلام وزیر پیشنهادی دولت برای پست وزیر امور خارجه دولت، وصول استیضاح وزیر راه و ترابری هم با امضای 22 نماینده اعلام شد تا رای نمایندگان مجلس همزمان در دو موضع متفاوت برای دولت مهم شود.
وزارت امور خارجه برای اخذ رای اعتماد و راه و ترابری به دنبال رای اعتمادی دوباره برای وزیرش به انتظار مجلس نشستند تا گمانهزنیها و تردیدهای بسیاری در این بحث بالا گیرد.
در چنین شرایطی، نامه سرگشاده محمود احمدینژاد خطاب به مجلس، قوه قضائیه و مجمع تشخیص مصلحت نظام منتشر شد و در آن برخی اقدامات غیرقانونی قلمداد شد تا در ادامه بحث، مجلس به این موضوع واکنش دهد و در پاسخ به آن 4 نماینده شاخص مجلس نیز پاسخی سرگشاده در قالب یک نامه را ارائه دهند.
به هر سو همه نگاهها به برگزاری جلسه رایگیری برای وزیر امور خارجه و استیضاح وزیر راه چرخید و همانطور که انتظار آن از سوی تحلیلگران گمانهزنی میشد شرایط را کمی متفاوتتر قلمداد کردند.
اولین پیشبینی این ماجراها برکناری وزیر راه در این شرایط بود که به دلیل سقوط هواپیمای هما در ارومیه راهش به مجلس و استیضاح کج شده بود اما پیش از آن نتیجه رای اعتماد به گزینه وزارت خارجه پیش رو بود و نتیجه آن شد که رای اعتماد به صالحی در حدی پایینتر از انتظار شکل گیرد و ایشان با 146 رای یکی از پایینترین رایهای اعتماد دولتها در جمهوری اسلامی برای وزیر خارجه را به دست آورند. اکنون وزیرامورخارجهای داریم که رای مخالف کمی ندارد و ایشان قرار است نماینده بینالمللی ایران در مجامع جهانی باشد.
هر چند 60 رای مخالف و 35 رای ممتنع مجموع 95 رای غیر موافق را ساخته است اما باید پرسید در این وضعیت چه اتفاقی ورای این ماجرا میتواند مطرح باشد که دود آن در چشم وزارتخانه حساسی چون امور خارجه رفته است؟
از سوی دیگر با این روند و با توجه به آنکه هنوز بحث استیضاح وزیر راه و ترابری باقی است قرار است چه رخ دهد و در وزارت راه چه عدمالنفعی برای کشور حاصل شود؟
بر این اساس چند سئوال در پی این اتفاقات در اذهان عمومی باقی است که نیازمند روشنسازی از سوی دولت و مجلس دارد.
اول آنکه همزمانی طرح موضوع استیضاح با رایگیری برای حضور وزیر جدید در ماههای پایانی سال که قانون هدفمندی اجرا شده و بحث بودجه 90 و برنامه پنجم داغ بود چه مشکلاتی را پدید خواهد آورد؟
از سوی دیگر آیا به واقع این استیضاح بیانگر عملکرد ضعیف یکی دیگر از وزرای کابینه دولت دهم است یا آنکه استیضاح وزیر راه وترابری نشاندهنده صفآرایی مجلس اصولگرا در مقابل دولت اصولگرا میتواند باشد؟
آیا میتوان ادعا کرد که که بحث استیضاح وزیر راه و ترابری به دنبال زمینهسازی برای کسب آرای مجدد نمایندگان برای مجلس نهم است؟
مگر نه آن است که مجلس هشتم به عنوان مجلس رکورددار در طرح موضوع استیضاح با پسگیری 8 باره امضاها برای استیضاح شهره شده است؛ پس آیا نمیتوان گفت که این استیضاح واکنشی است که نوعی خودنمایی برای بازگشت نگاههای مردم را هدف قرار داده است و از شرایط بهترین سود را به نفع مجلسنشینان کسب کرده است؟
خوب است که پاسخی شفاف در این خصوص از مجلس و دولت بشنویم زیرا حال که مجلس و دولت زمینههای تقابل را نشان دادهاند، در این بین نیز باید به افکار عمومی توجه بیشتری داشته باشیم.
حدود هزار نفر کاربردر قالب یک نظر سنجی 3 گزینهای رایهایشان بدین گونه بوده است:
1-ستیضاح وزیر راه و ترابری بیانگر عملکرد ضعیف یکی دیگر از وزرای کابینه دولت دهم( 22 درصد)
۲ : استیضاح وزیر راه وترابری نشاندهنده صفآرایی مجلس اصولگرا در مقابل دولت اصولگرا(60 درصد)
۳ : استیضاح وزیر راه و ترابری زمینهساز کسب آرای مجدد نمایندگان برای مجلس نهم(18 درصد)
حال در نهایت باید از مجلسنشینان و دولتمردان خواست که آنها حقیقت را چه میدانند.