کد خبر: ۱۲۲۳۴۷
تاریخ انتشار : ۱۵ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۴:۲۷
در پاسخ به سوالات خبرگزاری فارس

مدیرعامل خانه سینما: دوران نیت‌خوانی و تفتیش عقاید به‌سرآمده

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: محمد مهدی عسگرپور، مدیر عامل خانه سینما طی نامه‌ای به سوالات خبرگزاری فارس که پیش از نشست خبری روز شنبه وی منتشر شده بود، پاسخ داد.
در این نامه آمده است:

در پی درج یادداشت شماره 8912081280 مورخ سه شنبه 10 اسفندماه جاری که با عنوان "پرسش هایی که محمد مهدی عسگرپور باید به آنها پاسخ بدهد" در خبرگزاری فارس و ارسال جوابیه خانه سینما به این مطلب در مورخ جمعه 13 اسفندماه ، انتظار می رفت خبرگزاری محترم فارس حسب وظیفه و رسالت خبری خود و حرمت گذاری به قانون مطبوعات، توضیحات و پاسخهای خانه سینما را حداکثر طی دو روز بعد منتشر می کرد اما متاسفانه این اقدام علیرغم پیگیری بعمل آمده انجام نشده است.

لذا خانه سینما با هدف روشنگری متن سوالات مطروحه از سوی این خبرگزاری و پاسخ‌های مدیر عامل خانه سینما را به اطلاع می‌رساند:

1- در اساسنامه خانه سینما درج شده که هدف از تشکیل خانه سینما، کمک به بالا بردن کارآیی دست‌اندرکاران و گسترش صنعت و هنر سینمای جمهوری اسلامی است اما از طریق ایجاد امنیت شغلی و حرفه‌ای (یعنی تقسیم عادلانه کار) و تامین منافع اجتماعی آنها. پرسش اینجاست که در چند سال اخیر رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل خانه سینما در این خصوص چکار کرده‌اند؟

همانگونه که به درستی از اساسنامه خانه سینما دریافته اید پیگیری ایجاد امنیت شغلی و تامین امور اجتماعی از جمله ماموریت و اهداف این خانه است، جامعه اصناف سینمای ایران طرح امنیت شغلی را در 7 مولفه با سامانه نرم افزاری و سخت افزاری در اردیبهشت ماه سالجاری، طی نشستی به معاون محترم سینمائی ارائه و تشریح کرد. 

پیشتر نیز خانه سینما چشم انداز مدیریت کلان سینما را در پیش بینی " لایحه نظام سینمایی و حمایت از حقوق مادی و معنوی آثار سینمایی" مورخ 21/11/87 به ریاست محترم جمهور و رئیس محترم کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی تقدیم کرده بود. 

بر این اساس آنچه که به عنوان یک نهاد مدنی (و نه دستگاه اجرائی) انتظار می رود از سوی خانه سینما به انجام رسیده است. 

بر این اساس نقش شایسته رسانه ها در پیگیری مطالبات مردم و اصناف از دستگاه‌های اجرائی می‌تواند به ایجاد جامعه ای عادلانه کمک کند. 

از شما بعنوان رسانه با رسالت کوشش برای گسترش احقاق حقوق ملت از دستگاه‌های اجرائی، انتظار می‌رود دستگاه‌های اجرائی همچون وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را در عمل به وظایف قانونی نظیر ماده 116 قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی اجتماعی مصوب 11/6/1382 مجلس شورای اسلامی (تدوین و اجرائی لایحه امنیت شغلی، استقرار نظام صنفی، تامین بیمه بیکاری) با طرح مقاله و پرسش یاری کنید. لطفا شما نیز بفرمایید در این زمینه چگونه به مسولیت خطیر رسانه‌ای‌تان عمل کرده‌اید؟

2 - با انتخابات اخیر در هیأت مدیره خانه سینما که لیستی از افراد کاندیدا از قبل منتشر شده بود یک جور یکدستی از تفکرات همگون و مدافع با مدیرعامل خانه سینما، به مانند یک حزب سیاسی نه به مانند یک تشکل صنفی به چشم می‌خورد در حالی که هیئت مدیره خانه سینما باید دیدگاه‌های متکثر داشته باشد. این کار در انتخابات 89.11.30 کانون کارگردانان نیز سعی شد انجام گیرد. این جهت‌گیری‌های مشخص با افراد همدست چه سودی به حال سینما دارد؟

نتایج انتخابات در هر جامعه دمکراتیکی ، تابع برآیند گرایش ها و سلیقه های موجود در آن جامعه است . نتایج انتخابات هیات مدیره جامعه اصناف سینمای ایران نیز مستثنی از دیگر جوامع انسانی نیست.

3 - مرجع تائید تغییرات اساسنامه خانه سینما آیا شورای فرهنگ عمومی است که در اساسنامه نام آن برده شده یا ثبت شرکت‌ها؟ چرا تغییرات اساسنامه خانه سینما به عنوان یک شرکت خصوصی یعنی بدون مجوز وزارت ارشاد، به آنجا برده شده و در آنجا به ثبت رسیده است؟

در قوانین موضوعه کنونی انجمن‌ها و نهادهای مدنی پس از دریافت مجوز فعالیت از دستگاه های اجرائی نظیر: وزارت علوم و فنآوری، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی،‌ وزارت کار و رفاه اجتماعی، وزارت دادگستری، وزارت کشور برای رسمیت یافتن فعالیت و شناسایی ملزم به ثبت اساسنامه در ثبت شرکت ها ( قوه قضائیه) هستند.
این روند بطور دقیق و کامل در اصلاحیه اساسنامه مصوب خرداد ماه 1387 مجمع عمومی اصناف سینمائی رعایت شده است. یادآوری می کند بالاترین رکن یک نهاد مدنی مجمع عمومی آن است و نه نیروهای خارج از مجمع عمومی همچون دستگاه‌های اجرائی مورد نظر نویسنده یادداشت.

4 - در اساسنامه آمده است: کلیه تصمیمات مجمع عمومی «خانه سینما»، به منظور رسیدگی به عدم مغایرت با اساسنامه (ماده 10) باید به تایید وزارت ارشاد اسلامی برسند، آیا تغییرات اساسنامه و سایر مصوبات مجمع عمومی به تایید وزارت ارشاد رسیده است؟

بلوغ یک تشکیلات و نهاد صنفی مانع از پذیرش نگاه قیمومیت مآبانه دستگاه های اجرائی است که این بلوغ در اصلاح اساسنامه مصوب خرداد ماه 1387 مجمع عمومی اصناف سینمائی تبلور یافته و این مصوبه بالاترین رکن خانه سینما است.

5 - در اساسنامه آمده ناظر مالی خانه سینما با حکم وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تعیین می‌شود و کلیه چک‌ها، اسناد و اوراق بهادار (ماده 16 و تبصره آن) و اسناد آن برای خانه سینما می‌بایست به امضای ناظر مالی برسد. آیا این تائیدات بر کارهای مدیریت خانه سینما و امضای ناظر مالی وجود دارد؟

پاسخ این سوال درجواب شماره 4 آمده است. همانطور که آگاهید اساسنامه خانه سینما در خرداد ماه 1387 به رای مجمع عمومی اصناف تغییر یافته است

6 - در گزارش بازرس خانه سینما آمده است که برای بررسی اسناد و ترازهای بازرس درخواست حسابرسی کرده است اما گفته شده است که مدیریت خانه سینما با این قضیه مخالفت کرده‌ است؟ علت این امر چیست؟

در گزارش بازرس خانه سینما بعنوان پیشنهاد آمده است " داشتن حسابرس رسمی باید به الزام آیین نامه ای در مدیریت امور مالی خانه سینما تبدیل شود" و برخلاف ادعای یادداشت نویس ، حسابرس رسمی نه از سوی بازرس پیشنهاد شده بود و نه بالطبع مدیرعامل با آن مخالفت کرده بود و البته در صورت درخواست کتبی بازرس این امر توسط هیات مدیره واقع می‌شد و به انجام می رسید.

7 - در گزارش بازرسی خانه سینما آمده است که خانه سینما سه بار از شهردار تهران کمک مالی گرفته است و اخیرا هم وام‌هایی را قرار است شهرداری به اعضا خانه سینما بدهد، این کار آیا اهداف سیاسی و انتخاباتی دارد؟ از طرفی اگر وضع مالی خانه سینما خراب است، چرا سال گذشته حداقل 15 نفر به مجامع خارجی فرستاده شده‌اند؟

در اساسنامه خانه سینما آمده است که خانه سینما می‌تواند به شرط حفظ استقلال از هدایا و کمک‌های اشخاص حقیقی و حقوقی برخوردار شود. شهرداری تهران برآمده از شورای اسلامی منتخب شهروندان تهرانی است و جذب منابع مالی از سوی شهرداری برای خانه سینما مغایرتی بااساسنامه ندارد. 

خانه سینمای ایران در راستای ماموریت مندرج در اساسنامه خویش برگزاری کارگاه‌های آموزش کوتاه مدت با حضور مربیان خارجی و حضور در مجامع و جشنواره‌های سینمایی جهانی را از برنامه‌های خویش می‌داند و در دوره هیأت مدیره پیشین امکان حضور جمعاً 44 نفر از سینماگران را در کارگاه‌های آموزشی خارجی و مجامع سینمائی بین‌المللی فراهم کرده است. سوگمندانه این روند در پی حصر مالی ناشی از عدم تعهدات مالی معاونت سینمائی از آذر ماه 1388 به کندی گرائید.

8 - در گزارش مالی خانه سینما، تراز مالی و صورت ریز مخارج به خصوص در مورد دستمزدهای مقامات خانه سینما در گزارش یکجا و در یک رقم ارائه شده است آیا این کار بنا بر مصالحی انجام شده است؟

به آگاهی می رساند براساس اساسنامه خانه سینما، مرجع صاحب صلاحیت بررسی و تایید تراز مالی خانه سینما گزارش بازرس و تایید نهایی اعضای مجمع عمومی بعنوان بالاترین رکن تشکیلات خانه سینما ست و نه اراده و منویات نیروهای خارج از خانه سینما.

9 - با توجه به آن که احراز مسئولیت در مسند مدیرعامل یک موسسه «شغل» محسوب می‌شود و با توجه به آن که مدیرعامل خانه سینما، کارمند صدا و سیما نیز هست، آیا او مرتکب تخلف شده است؟

آنچه در ممنوعیت تصدی دو شغل آمده است مربوط به تصدی و اشتغال همزمان در نهادهای دولتی و عمومی است و نه نهادها و تشکیلات مدنی.

10 - چرا مدیریت خانه سینما اجازه نداده برای عضویت در هیأت مدیره خانه سینما، کانون کارگردانان نماینده‌ای را معرفی کند که برخلاف نظر وی باشد؟

مدیریت عامل خانه سینما یکی از اعضای کانون کارگردانان است و نقش وی بعنوان مدیر عامل مانع و رافع ایفای نقش وی بعنوان عضوی از کانون کارگردانان نیست.

11- آیا مدیریت خانه سینما صحبت‌ها و گزارشات سیروس الوند در جلسه مجمع عمومی اخیر کارگردانان را قبول دارد؟

دوران نیت‌خوانی و تفتیش عقاید دیری است به سرآمده قبول یا رد باورها،‌ نقطه‌نظرات از حوزه حقوق و اختیارات شخصی افراد بشمار می‌رود و در شرع اسلام و در میثاق ملی جمهوری اسلامی از پرداختن به آن منع شده‌ایم.

12- فلان سینماگر که محکومیت قضایی دارد، دو سال پیش کتبا و ضمن اعلان عمومی از عضویت در خانه سینما و از عضویت در کانون کارگردانان استعفا داد (یعنی حق حضور در هیچ مجمع عمومی انتخاباتی را ندارد) اما گویا پای وی به مجمع عمومی باز شده، چرا مدیریت خانه سینما که در مجمع عمومی کانون کارگردانان در روز 89.11.30 حضور داشت، از این تخلف جلوگیری نکرد؟

متهمان پس از محکومیت قطعی قضائی مجرم به حساب می آیند و صرفا براساس حکم دادگاه می توان انتظار ایجاد ممنوعیت برای فعالیت های حرفه ای و صنفی آنان قائل شد. ضمناً وظیفه نظارتی صنوف براساس اساسنامه خودشان نخست با بازرس صنف و آنگاه با هیات مدیره خانه سینما است.

روابط عمومی خانه سینما در انتها آورده است: 

لازم به یادآوری است که دعوتنامه شرکت در نشست خبری مدیرعامل خانه سینما توسط روابط عمومی خانه سینما برای تمامی خبرنگاران و خبرگزاری‌ها ارسال شده و با توجه به حضور خبرنگار این خبرگزاری در جلسه موردنظر، امکان پرسش برای وی نیز مانند سایر حاضران در آن نشست رسانه ای میسر بوده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین