آفتابنیوز : آفتاب- سرویس اقتصادی: اگرچه خودروسازان داخلی، متعهد به عدم افزایش قیمت در سالجاری شده بودند، اما عملا این اتفاق رخ نداد و قیمت کارخانهای خودروهای داخلی بین 100 تا 420 هزار تومان گران شد. از سوی دیگر به دلیل عدم تولید کامیونهای ولوو سوئدی؛ اکسور بنز و ممنوعیت واردات کامیون هوو چینی به دلیل بیکیفیتی و ناامن بودن؛ بازار تجاریها به دلیل کمبود خودرو با رشد 25 تا 40 درصدی قیمت با توجه به مدل خودرو در بازار مواجه شده است.
آن طور که در لیست جدید قیمتها به چشم میآید، تقریبا تمام خودروهای تولید داخل با رشد قیمت کارخانهای مواجه شده و نمایندگیها باید قیمتهای جدید را در فروش خودرو اعمال کنند.
ظاهرا افزایش یک درصدی مالیات بر ارزش افزوده، دلیل اصلی این رشد قیمت به شمار میرود، چراکه مالیات موردنظر از 3 به 4 درصد افزایش یافته است. این موضوع در شرایطی است که خودروسازان داخلی خاصه ایران خودرو سال گذشته اعلام کردند، قیمت محصولات خود را در سال 90 افزایش نخواهند داد. حتی دولت نیز طی مصوبهای خودروسازان را ملزم به ارائه تخفیف 100 هزار تومانی در تمام محصولات خودروسازان کرد. در این بین، ایرانخودروییها نیز مقارن با اولین روز اجرای قانون هدفمندی یارانهها، قیمت تمامی محصولات خود را از 100 هزار تا یک میلیون تومان ارزان کردند. سایپاییها نیز اگرچه زیر بار مصوبه دولت مبنی بر ارائه تخفیف 100 هزار تومانی نرفتند، اما مدیرعامل شرکت اعلام کرد که سایپا با استفاده از روشهای مخصوص، قیمت خودرو را ثابت نگه میدارد.
در این شرایط فقط مدیرعامل پیشین پارس خودرو (علی ملک) بود که از زیانده بودن محصولات شرکت و احتمال افزایش قیمت آنها در سال 90 خبر داد.
بالا بودن هزینههای تولید، کمبود تسهیلات بانکی و تاثیر طبیعی قانون هدفمندی یارانهها بر رشد قیمت مواد اولیه و حاملهای انرژی، از جمله موانع پیشروی خودروسازان در راستای تثبیت یا کاهش قیمتها محسوب میشوند. تقریبا تمام مدیران عامل سالهای اخیر خودروسازی کشور، همواره نسبت به سیاست تثبیت قیمتها که بیش از 10 سال است توسط وزارت صنایع به اجرا در میآید، انتقاد داشته و معتقد بودهاند قیمت خودرو همسان با نرخ تورم بالا نرفته است.
به گفته خودروسازان، هزینههای تولید خودرو در کشور به حدی بالا رفته که قیمتهای فعلی نیز ناشی از هنر آنها و افزایش بهرهوری و کاهش هزینهها است. البته احتمالا الزامی شدن نصب کیسه هوا (ایربگ) در خودروهای داخلی نیز یکی دیگر از دلایل احتمالی افزایش قیمتها به شمار میرود.
اما نگاهی به لیست جدید قیمت کارخانهای خودروهای کشور بیندازیم و ابتدا از ایران خودرو شروع کنیم؛
طبق لیست جدیدی که ایرانخودرو به نمایندگیهای خود اعلام کرده، محصولات این شرکت بین 115 تا 420 هزار تومان گران شده است و در این بین، سوزوکی گرند ویتارا بیشترین رشد قیمت را به خود میبیند. البته پژو 206 تیپ 5 که دوباره در خط تولید ایران خودرو قرار گرفته، افزایش قیمتی نداشته و نرخ کارخانهای آن ثابت مانده است.
این موضوع در شرایطی است که قیمت پژو 206 تیپ 2 با افزایشی 230 هزار تومانی، به 14 میلیون و 80 هزار تومان رسیده است. مدل تیپ6 این خودرو نیز که اتومات به حساب میآید، هماکنون 18 میلیون و 510 هزار تومان قیمت دارد و این موضوع از افزایش 170 هزار تومانی نرخ کارخانهای آن حکایت ميكند.
همچنین 206 تیپ 3 نیز 150 هزار تومان گران شده و هماکنون قیمت آن در نمایندگیها 15 میلیون و 280 هزار تومان است.
در میان مدلهای صندوقدار 206 هم V9، 180 هزار تومان افزایش قیمت را تجربه کرده و هماکنون نمایندگیها این خودرو را 19 میلیون و 370 هزار تومان به فروش میرسانند. V9 از دنده اتومات بهره میبرد و یکی از باثباتترین خودروهای بازار کشور است. از سوی دیگر V8 نیز که تنها فرقش با V9، اتومات نبودن آن است، افزایش قیمتی 160 هزار تومانی را تجربه کرده و در حال حاضر 16 میلیون و 700 هزار تومان در نمایندگیهای ایران خودرو به فروش میرسد.
اما به سراغ دیگر پژوییهای ایرانخودرو برویم؛ طبق لیست جدید، پژو 405 که پرتیراژترین محصول ایران خودرو به شمار میرود، 135 هزار تومان افزایش قیمت را به خود میبیند. 405 هماکنون با قیمت 13 میلیون و 770 هزار تومان در نمایندگیها قابل خرید است. این قیمت البته به مدل بنزین سوز 405 مربوط میشود. همچنین پژوپارس معمولی (سال) نیز به عنوان یکی از محصولات محبوب ایران خودرو، 165 هزار تومان گرانی را تجربه کرده و قیمت آن به 17 میلیون و 980 هزار تومان رسیده است. البته پارس مدل ELX افزایش قیمت بیشتری به خود میبیند، به طوری که 195 هزار تومان گران شده و هماکنون باید 20 میلیون و 840 هزار تومان بابت خرید آن از نمایندگیها پول داد.
اما «پژو 207 آی» نیز از گرانی در امان نماند و با رشد قیمت روبهرو شد، به نحوی که مدل دندهای آن با افزایشی 160 هزار تومانی هماکنون 17 میلیون و 260 هزار تومان قیمت دارد. مدل اتومات این خودرو نیز با توجه به افزایش قیمت 180 هزار تومانی خود، در حال حاضر 19 میلیون و 580 هزار تومان در نمایندگیهای ایران خودرو به فروش میرسد.
از سوی دیگر در بین مدلهای سمند نیز، سورن رشدی 155 هزار تومانی را تجربه کرده و هماکنون باید 16 میلیون و 900 هزار تومان برای خرید آن از نمایندگیها پول داد. همچنین LX دوگانه سوز نیز 145 هزار تومان رشد قیمت را تجربه کرده و نرخ کارخانهای آن به 16 میلیون و 340 هزار تومان رسیده است.
از پژو و سمند که بگذریم، ایران خودروییها تندر-90 را نیز که یکی از محصولات زیان ده آنها به شمار میرود، گران کرده اند. در حال حاضر تندر E1، 11 میلیون و 920 هزار تومان قیمت دارد، که این موضوع از افزایش 115 هزار تومانی نرخ کارخانهای E1 حکایت میکند. مدل E2 تندر-90 نیز 135 هزار تومان گران شده و در حال حاضر 14 میلیون و 90 هزار تومان قیمت دارد.
اما بیشترین افزایش قیمت در میان محصولات ایران خودرو، نصیب سوزوکی گرند ویتارا شده است. این شاسیبلند مونتاژی، با رشد قیمتی 420 هزار تومانی، هماکنون 44 میلیون و 430 هزار تومان در نمایندگیها به فروش میرسد.
از ايرانخودرو به سايپا برويم و ببينيم اين شركت و زير مجموعهاش پارسخودرو تا چه حد به قيمت كارخانهاي محصولات خود افزودهاند؛ طبق ليست جديد قیمت محصولات سایپا در نمایندگیها، پراید و ریو به طور متوسط 150 هزار تومان افزایش قیمت را تجربه کردهاند. این موضوع در شرایطی است که ریو همین حالا نیز به دلیل کمبود عرضه به بازار، قیمتی کاذب دارد. پراید نیز که ارزانترین و پرتیراژترین محصول صنعت خودرو ایران به حساب میآید، حدود 100 هزار تومان رشد قیمت را تجربه کرده است.
از آن سو پارسخودروییها نیز که زیرمجموعه سایپا به شمار میروند، همه محصولات خود را گران کرده اند. در این بین، ماکسیمای اتومات 375 هزار تومان افزایش قیمت را به خود میبیند و هماکنون 40 میلیون و 300 هزار تومان در نمایندگی به فروش میرسد. نوع دندهای این خودرو نیز با جهشی 345 هزار تومانی، در حال حاضر قیمتی برابر 36 میلیون و 920 هزار تومان در رنگهای معمولی دارد. همچنین مگان دنده اتومات نیز که حدود 280 هزار تومان به قیمت آن افزوده شده، هماکنون 31 میلیون و 50 هزار تومان در نمایندگیها به فروش میرسد. مدل دندهای E1 و E2 این خودرو نیز با توجه به افزایش قیمتی که داشتهاند، هماکنون به ترتیب 26 میلیون و 110 هزار تومان و 27 میلیون و 770 هزار تومان در نمایندگیها به فروش میرسند. همچنین نیسان تینا نیز که 320 هزار تومان گران شده، در حال حاضر 62 میلیون و 900 هزار تومان در نمایندگیهای پارس خودرو قیمت دارد.
قیمت قشقایی و مورانو نیز به ترتیب به 56 میلیون و 400 هزار تومان و 84 میلیون و 260 هزار تومان صعود کرده است.
یکی از نکات قابل توجه در لیست جدید قیمتهای پارس خودرو، نرخ کارخانهای تندر-90 E2 است، که عدد 15 میلیون و 870 هزار تومان را نشان میدهد. البته ظاهرا این قیمت به مدل دوگانه سوز و فول آپشن تندر-90 مربوط میشود.
صعود قيمت در بازار تجاريها
توقف ثبت سفارش خودروهای تجاری در سال گذشته و ادامه این روند در سالجاری از یک سو و توقف شمارهگذاری برخی خودروهای تجاری از سوی دیگر،هماکنون موجب شده تا بازار تجاریها از لحاظ قیمتی، رشد قابل توجهی را تجربه کند.
به طوری که در حال حاضر بازار تجاریها به دلیل کمبود خودرو با رشد 25 تا 40 درصدی قیمت با توجه به مدل خودرو در بازار مواجه شده است.
هماکنون تولید خودروسازان داخلی جوابگوی نیاز بازار داخلی نیست؛ چراکه به گفته مجید هدایت رییس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران تجاریسازان داخلی با وجود داشتن ظرفیت برای تولید 150 هزار دستگاه خودرو در سال هماکنون تنها از یک هفتم ظرفیت خود استفاده میکنند که این امر به معنی عدم تامین نیاز بازار توسط داخلیسازان است، با این حال مسوولان همچنان به تامین بازار توسط تجاری سازان داخلی اصرار داشته و ظاهرا تمایلی برای بازار کردن سایت ثبت سفارش خودروهای تجاری ندارند و روش ثبت موردی همچنان در دستور کار این وزارت خانه قرار دارد.
نوسان نرخ ارز به خصوص یورو در سال گذشته، کاهش تولید خودروهای تجاری در کشور و توقف ثبت سفارش تجاریها موجب شد تا هماکنون بازار با کمبود و در نهایت رشد قیمت مواجه شود.افزایش نرخ ارز، رشد 10 میلیونی قیمت تجاریهایی که قیمت 50 میلیون تومان دارند را در برگرفته که این افزایش برای خودروهای بالای 100 میلیون تومان به 30 تا 40 میلیون تومان نیز میرسد.
به گزارش روزنامه دنیای اقتصاد؛ مدیر فروش شرکت آریا دیزل، نیز ضمن تایید کمبود خودروی تجاری در بازار میگوید: عرضه خودروهای تجاری در بازار کاهش یافته و تجاری سازان داخلی نیز پاسخگوی نیاز بازار نیستند که این امر رشد قیمت در بازار را به همراه داشته است.به گفته ممقانی بازار تجاریهادر سال 88 بازاری اشباع شده بود که شرایط فروش را برای متقاضیان مهیا میکرد، اما در سال گذشته و جاری بازار با کمبود خودرو مواجه شد، کمبودی که تاثیر خود را بر بازار تجاریها نشان داد.
مدیر فروش شرکت آریا دیزل در ادامه اظهار داشت: براساس توافق صورت گرفته با وزارت صنایع قرار بود واردکنندگان خطوط تولید خود را در کشور راهاندازی کنند و به این طریق واردات خود را به صورت پلکانی کاهش دهند، اما با آغاز راهاندازی خطوط تولید، وزارت صنایع به یکباره روش ثبت سفارش را تغییر داد که این امر هماکنون مشکل ساز شده است.
توقف شمارهگذاری دليل ديگر افزايش قيمت توقف شمارهگذاری از سوی راهور ناجا که از اواخر سال گذشته آغاز شده کمبود و در نهایت رشد قیمت تجاریها را به همراه داشته است.
به گفته مدیرعامل شرکت ایران خودرو دیزل توقف شمارهگذاری تجاریها هماکنون رشد 15 تا 35 میلیونی قیمت خودروهای تجاری داخلی در بازار را به همراه داشته، بهطوری که این رشد در خودروهایی که زیر 100 میلیون تومان قیمتگذاری شدهاند 10 تا 15 میلیون و برای خودروهای بالای 100 میلیون بیش از 35 میلیون بوده است. یکه زارع در پاسخ به این پرسش که کدام محصول این شرکت بیشترین رشد قیمت را تجربه کرده است، اظهار داشت: آکسور بیشترین افزایش قیمت را داشته بهطوری که این خودرو در مدت زمان مذکور 30 میلیون افزایش قیمت را تجربه کرده است.
از سوی دیگر طی سالهای گذشته کاهش فعالیت شرکتهای لیزینگی که خرید و فروش خودرو تجاریها به آن وابسته است موجب شده تا تقاضا برای تجاریها در بازار کاهش یابد روشی که به گفته مدیر عامل شرکت ایران خودرو دیزل هماکنون به دلیل کمبود خودرو تغییر کرده است. وی در این خصوص میگوید: پیش از این 70 تا 80 درصد از خودروها به صورت لیزینگ خرید و فروش میشدند، اما در حال حاضر کمبود خودرو موجب شده تا متقاضیان در انتظار تسهیلات لیزینگ نباشند، بلکه هماکنون خرید نقدی افزایش یافته است.
بیشترین رشد به کشندهها رسید
یکی دیگر از فعالان بازار خودرو نیز با تایید کمبود خودرو در بازار میگوید: کمبود خودرو در بازار منجر به رونق خودروهای تجاری کار کرده شده، روندی که با توجه به شرایط کنونی ادامهدار خواهد شد و به این طریق ظاهرا متقاضیان مجبور به تامین نیاز خود از طریق خودروهای کارکرده خواهند شد.
به گفته فعالان بازار، هماکنون خودروهای تجاری نیز با رشد 25 تا 40 درصدی را تجربه کردند رشدی که بیشتر به کشندههای اروپایی اختصاص داشته است.
به گفته فعالان بازار خودرو، در حال حاضر اسکانیا G380 با افزایش 25 تا 30 میلیونی در بازار با قیمت 145 تا 150 میلیون تومان خرید و فروش میشود؛ در حالی که پیش از این قیمت این خودرو معادل 120 میلیون تومان بوده است.
اسکانیا R420 نیز رشدی در حدود 35 میلیون تومان را در بازار تجربه کرده، به طوری که هماکنون در بازار 175 میلیون تومان خرید و فروش میشود. از محصولات اسکانیا که بگذریم ولوو FH 480 دنده اتومات نیز با رشد هشت میلیون تومانی هماکنون با قیمتی در حدود 142 میلیون تومان از سوی نمایندگی عرضه میشود، قیمت اعلام شده برای ولوو در شرایطی است که این خودرو در بازار قیمتی در حدود 175 تا 180 میلیون را به خود اختصاص داده است.علاوه بر خودروهای مذکور، رنو تيرینيوم نیز هماکنون از سوی نمایندگی 160 میلیون تومان قیمتگذاری شده اما این خودرو در بازار 170 میلیون تومان خرید و فروش میشود.