آفتابنیوز : آفتاب: نظر سازمان حفاظت از محیط زیست در مورد مدت لازم برای معافیت معاینه فنی خودروهای نو در قانون جدید سه سال بوده است.
مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران با اشاره به معافیت پنج ساله خودروها از دریافت برگه معاینه فنی گفته است که این معافیت از طریق مجلس پیگیری میشود، تا از طریق شورای عالی استانها دوباره دریافت برگه معاینه فنی 2ساله شود.
در همین رابطه جواد بداغ جمالی مدیر کل دفتر آلودگی هوای سازمان محیط زیست گفت: یکی از راهکارهای کاهش آلودگی هوا کنترل مداوم خودروها برای سالم بودن مبدل کاتالیستی آنها، تنظیم بودن موتور، عدم وجود روغن سوزی و ... است که تحقق این مهم با معاینه فنی خودروها امکان پذیر است.
وی گفت: معاف شدن خودروهای نو تا پنج سال از دریافت معاینه فنی، عقب گرد در حل معضل آلودگی هوا محسوب میشود و میتواند به شدت سبب تشدید آلودگی هوای پایتخت شود.
مدیر کل دفتر آلودگی هوای سازمان محیط زیست تاکید کرد: معاینه فنی خودروها میتواند منجر به کاهش 25 درصدی آلودگی هوا در تهران شود.
وی با اشاره به اینکه بیش از 80 درصد از آلودگی وسایل نقلیه به وسیله خودروهایی تولید می شود که فرسوده بوده یا به مرور از استانداردها خارج میشوند اظهار داشت: در چنین شرایطی معاینه فنی خودروها یک ضرورت انکار ناپذیر محسوب میشود که امیدواریم در قانون جدید اخذ جرایم رانندگی در این مورد تجدید نظری صورت گیرد.
وی با بیان اینکه نظر سازمان حفاظت از محیط زیست در مورد مدت لازم برای معافیت معاینه فنی خودروهای نو در قانون جدید سه سال بوده است خاطر نشان کرد: سازمان حفاظت محیط زیست قبل از تصویب این قانون نظرات خود را به مجلس شورای اسلامی اعلام کرده بود اما به نظر میرسد پیشنهاد نیروی انتظامی در مورد مهلت پنجساله معاینه فنی مورد تصویب قرار گرفته است. از نظر ما دوسال در قانون قبلی برای معافیت معاینه فنی کم و پنج سال زیاد است و ما در مورد مهلت سه ساله تاکید داشتیم.
جمالی ادامه داد: به طور مثال مبدلهای کاتالیستی که نقش بسیار مهمی در میزان تولید آلایندگی خودروها دارند، پس از حداکثر 80 هزار کیلومتر از بین میرود و در صورتی که قرار باشد خودروها پس از پنج سال نسبت به دریافت معاینه فنی اقدام کنند، تعداد زیادی خودروها فاقد مبدل کاتالیستی در شهر تردد خواهند کرد که این مساله میتواند به شدت سبب افزایش و بحرانی شدن آلودگی هوا شود.
وی با بیان این که خودروهای نو در اروپا با وجود دارا بودن کیفیت و استانداردهای بالا، یک سال پس از تولید مکلف به دریافت معاینه فنی هستند، اما بر اساس قانون جدید اخذ جرایم رانندگی، خودروهای نو در کشورما تا پنج سال از دریافت معاینه فنی معاف شدهاند، گفت: موضوع معاینه فنی خودروها باید جدی گرفته شود و اگر به این مهم توجه لازم صورت نگیرد، ما شاهد افزایش و تشدید آلودگی هوا در شهر خواهیم بود.
معاینه فنی خودرو یک آزمون تقریباً بی ارزش برای خودرو ها میباشد .چرا که اگر دقت کنین در معاینه فنی خودرو از سلامت چراغهاو سالم بودن شیشه و کمکها و ترمزها و در نهایت میزان دی اکسید و منوکسید و از این قبیل مسائل که و خودروهای تولید داخل از بدو تولید آلودگی صوتی و زیست محیطی دارند وجالبه که خودروهای آلمانی و ژاپنی مثل بنز و میتسوبیشی و از این قبیل خودروها باید بعد از پنج سال بیان از ایران معاینه فنی بگیرن.واین واقعا خنده داره.فکر کنین مثلا پورشه یا بی ام دبلیو هیبردی و نیم هیبریدی باید بعد از پنج سال از مراکز معاینه فنی که از سیستم موتور و تشکیلات این خودروهاسر در نمیارن بیان مهر تایید بگیرن واقعا جوکه .آلودگی هوا از کمک ماشین یا شیشه شکسته ماشین نیست .بیشتر آلودگی از کارخانه های تولید سیمان آسفالت و اسید سازیها و ریخته گریها و ذوب فلزات و غیره است نه خودرو ها
دوم اینکه بین ماشینهای تولید خارج ( به غیر از ماشینهای چینی ) با تولیدات داخلی فرق زیادی وجود دارد و ماشنهای استاندارد خارجی بعد از پنج سال از ماشنهای داخلی شرایط بهتری دارند.
ثانیاً : عمر مفید خودرو در اکثر جاهای دنیا بین پنج تا ده سال تعرف شده است درصورتیکه در ایران ماشینهای قبل از انقلاب هنوز در خیابانها تردد میکنند . بهتر است اول برای خارج کردن اینگونه خودرو ها فکری بکنیم