کد خبر: ۱۲۷۳۹۸
تاریخ انتشار : ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۰ - ۱۸:۰۸

مطهری: ۹۰ درصد نماینده‌ها موافق سوال از احمدی‌نژاد هستند، اما می‌ترسند

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: این روزها دانشگاه تهران میزبان برخی چهره‌های اصول‌گرای منتقد و مستقل است كه در همایش "جای پا" در صدد بودند از نگاه خود به تبیین الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت بپردازند و سوالات امروزی نسل جوان را پاسخ دهند.

به گزارش آینده، در دو روز گذشته چهره‌هایی چون عماد افروغ، علی مطهری، محسن غرویان، حمیدرضا آیت‌اللهی و عباس سلیمی‌نمین در این همایش سخنرانی كرده‌اند و سومین روز همایش امروز برگزار شد.

نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی در دومین روز از نشست جوان ایرانی، پرسش‌های امروزی گفت: بحث مشایی و احمدی‌نژاد ارادت است. اگر او بگوید بمیر می‌میرد واقعا باید آقای احمدی‌نژاد را نجات دهیم.

علی مطهری در این همایش در خصوص بایسته‌های فرهنگی الگوی اسلامی– ایرانی پیشرفت اظهار نظر داشت: فرهنگ غیر از آموزش و تعلیم و تربیت است. گاهی این دو با هم اشتباه می‌شوند. گاهی برخی انتقادات فرهنگی دارند اما كسانی كه می‌خواهند پاسخ دهند، آمارهای آموزشی می‌دهند، در حالی كه باید محل بحث مشخص شود. البته آموزش می تواند جزئی از فرهنگ باشد اما تمام فرهنگ نیست.

وی با بیان اینكه مجموعه‌ای از آموخته‌های معنوی و فكری و روحی، اجتماعی اخلاقی و مذهبی یک قوم است افزود: البته درباره اسلام نمی‌توان این طور نظر داد. اسلام خودش یک فرهنگ و یک سری اندوخته‌های معنوی، فكری و روحی دارد. معمولاً فرهنگ و تمدن را در كنار هم ذكر می‌كنند و مانند ایمان و عمل صالح در قرآن در كنار هم آمده است.

نماینده تهران در مجلس بیان داشت: فرهنگ را می‌توان به عنوان آنچه در برگیرنده یک‌سری آداب و رسوم یک قوم است و تمدن را به آنچه مربوط به قدرت ابزارسازی علم و صنعت یک مجموعه است تعریف كنیم. لذا دو مقوله مختلف هستند. به همین دلیل گاهی می‌گویند فرهنگ ملی است و تمدن جهانی فرهنگ ملی نیست مانند اسلام یک فرهنگ جهانی است.

مطهری دین، اخلاق ادبیات هنر علم را عناصر فرهنگ دانست و گفت: یک نكته مهم در باب فرهنگ مسأله استقلال فرهنگی و به تعبیر دیگر استقلال فكر دانست. استعمار فرهنگی از آن تعبیر به خود باختگی فرهنگی یاد می‌شود زمانی به وجود می‌آید مردم آنچه متعلق به خودشان است بی‌ارزش و متعلقات دیگری را ارزش می‌پندارند.

شهید مطهری فرمودند: همان‌طور برای یک فرد لازم است اعتماد به نفس در كارها داشته باشد در جامعه نیز لازم است استقلال فكری داشته باشد.

هنر "امام خمینی" و یاران ایشان شخصیت دادن به ملت بود و از راه بازگشت به ایدئولوژی اسلام و تاریخ خودشان به شخصیت رسیدند. اگر شخصیت داشته باشیم و هیچ نداشته باشیم، به همه چیز می‌رسیم. اما اگر شخصیت نداشته باشیم هیچ چیزی نداریم. این نماینده مجلس شورای اسلامی خاطر نشان كرد: یكی از عناصر سازنده هویت ملی ما ایرانی‌ها اسلام است. نشانه ملی خود باختگی فرهنگی به دانستن هر آنچه از طرف خود است و خوب دانستن هر آنچه از طرف بیگانه است. تمایل و استفاده از الفاظ بیگانه نوعی خود باختگی شدید است.

مطهری تاكید كرد: یكی از مولفه‌های فرهنگی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت مسأله سبک زندگی است. ما باید به سمت سبک زندگی اسلامی برویم در یكی از اجزای آن نظام خانوادگی اسلامی است. اسلام می‌گوید یه غریزه را تحریک نكنید در حالی كه غربی‌ها خلاف این عمل می‌كنند. ما می‌خواهیم هم اسلام باشد هم غرب، به بیان دیگر نه اسلام هست، نه غرب اشتباه است. ما باید بتوانیم به طور واقعی نظام خانوادگی اسلامی داشته باشیم. خوشرویی احترام به دیگران، نوع معماری شهرها و اصلاح عزاداری‌ها از مباحث مهم فرهنگی است و باید درباره اصلاح و حفظ آنها اهتمام بورزیم. بحث كار و ارزش دادن به كار از دیگر مباحثی ست در دین اسلام نیزی بر آن تاكید شده است. همچنین نام‌گذاری باید به شیوه صحیح صورت بگیرد.

مطهری در پاسخ به سوالی در خصوص علت تاثیرگذاری فرهنگ غربی روی ایرانی‌ها بیان داشت: غربی‌ها در فرهنگ خود از بی‌اخلاقی‌های بسیاری از مجله بی‌اخلاقی جنسی بهره می‌گیرند و با فرهنگ‌ها سازگار نیستند و البته افراد سن بالاتر را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد.

وی در پاسخ به سوال دیگری غیرمرتبط با بحث همایش درباره فعالیت‌های جریان انحرافی تصریح كرد: این یک پدیده غیر منتظره بود كسی فكر نمی‌كرد شخص آقای احمدی‌نژاد چنین افكاری داشته باشد و به كسی ارادت داشته باشد. 
اصطكاكی بین ولایت فقیه جامع الشرایط و مرشد ایشان به وجود بیاید و او نداند به كدام طرف گوش كند. این یک بحث مرشد و ارادت است اگر او بگوید بمیر، می‌میرد. ما واقعا باید آقای احمدی‌نژاد را نجات دهیم. از آن طرف ولایت فقیه را قبول دارد و به رهبر انقلاب ارادت دارد. اما بین این دو گیر كرده است.

به هر حال این پدیده جدید بود و مطرح شد و حرف‌های ضد و نقیض می زنند خلاصه یک چیزی شبیه نهضت آزادی هستند. خود آقای احمدی‌نژاد هم این طور فكر می‌كند. من فكر می‌كنم آقای احمدی‌نژاد صداقت نداشت و باید در سال 88 این طرز تفكر خود را مطرح می‌كرد. اما او صداقت به خرج نداد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینكه چه ملاحظاتی هست كه مجلس مماشات می‌كند و مستقیما وارد عمل نمی‌شود، خاطر نشان كرد: مجلس حق سوال و استیضاح معاون و یا مسئول دفتر ریس جمهور را ندارد. مجلس وظیفه تذكر و استیضاح وزرا و یا رییس‌جمهور را دارد. این وظیفه رییس جمهور است. یک نگاهی در مجلس هست ابتدا باید دستور رهبری باشد تا وارد عمل شوند.

خود من با 90 درصد نمایندگان صحبت كردم همه آنها موافقند و می‌گویند شما جلو برو، ما پشت سر شما هستیم اما امضا نمی‌كنیم، چون وضعیت شهرستان‌ ما به هم می‌ریزد، طرح‌های عمرانی قطع می‌شود، به من می گویند تو جلو برو، چون پسر شهید مطهری هستی، اما پدر ما را در می‌آورند، ما اگر رهبری انقلاب بفرمایند برای استیضاح امضا جمع می‌كنیم. فكر می‌كنند ولایت فقیه یعنی هر روز صبح به درب بیت رهبری مراجعه كنند و حرف‌ها را تكرار كنند، این طور نیست ما باید كار خودمان را انجام دهیم، اما به نظرات رهبری ارج نهیم. اكثر نمایندگان می‌گویند ما اكنون داریم به حرف شما می‌رسیم.

هر كدام از ما به جای آقای احمدی‌نژاد بودیم، همین می‌شد و همین‌طور پیش می‌رفتیم. ایشان با این حمایت‌های مردمی كه داشت، هر چقدر دلش خواست پیش ‌رفت، در حالی كه این غفلت مجلس بود. مجلس باید در گذشته جلوی او می‌ایستاد و تا این مسائل پیش نیاید.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت گفت: بحث‌های نظری لازم است اما باید در جهت خودش و به گونه‌ای باشد كه آثار عملی داشته باشد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۴ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۷
0
0
از کی؟
از خدا ؟ یا موجود دو پا!؟
متاسفم! ...
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین