آفتابنیوز : آفتاب: در حالی که جریان انتقادات نمایندهها در مورد نحوه اجرا شدن طرح هدفمندی یارانهها، از روزهای اول اجرای طرح شروع شد، اما با استدلال حمایت از دولت در روزهای اول اجرای طرح، کمتر به آنها پرداخته شد. اما با فشاری که با اجرای ناقص این قانون به واحدهای تولیدی وارد شده، روند انتقادات وارد مرحله ای شده است که نمایندهها نظارت جدی تر را بر نحوه اجرای این طرح خواستارند.
به گزارش آفتاب به نقل از خبرآنلاین، محمدرضا خباز عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به اینکه دولت از قانون هدفمندی یارانهها فقط یک قسمت آنرا در سال 89 اجرا کرده و آن تقسیم پول در دست مردم بوده تاکید میکند: "مجلس در سال جدید در مقابل کاستیهای این نحوه اجرا سکوت نخواهد کرد."
وی تاکید میکند: "در سال جدید نمایندهها باید رودربایستی را کنار بگذارند؛ در سال اول اجرای قانون، تا ما نمایندگان تذکر را مطرح میکردیم، مطرح میشد که زمان بدهیم تا دولت بر اوضاع مسلط شود. اما 3 _4 ماه زمان برای این نحوه برخورد کافی است."
آقای خباز، پس از گذشتن چند ماه از اجرای هدفمندی یارانهه ، ارزیابی شما از اجرای این طرح چیست؟ از ابتدای مطرح شدن بحث هدفمند شدن یارانهها، دولت معتقد بود اجرای این طرح احتیاج به اجرای قانون و ضابطه ندارد و همین که در برنامه چهارم به آن اشاره شده کافی است اما مجلس اصرار داشت قانون برنامه توسعه یک برنامه مادر است و برای اجرای طرح هدفمندی یارانهها از لحاظ قانونی باید وارد جزئیات آن شویم.
وقتی این قانون نوشته شد قرار بر این بود از 20 هزار میلیارد تومان درآمد حاصل از اجرای این طرح برای دولت، 10 هزار میلیارد به صورت نقدی به دست مردم برسد، 6 هزار میلیارد آن به حمایت از تولید اختصاص یافته و 4 هزار میلیارد آن به بودجه دولتی تزریق شود.
اما دولت از این قانون فقط یک قسمت آنرا در سال 89 اجرا کرد و آن تقسیم پول در دست مردم بود و آنهم به صورت ناقص. این در حالی است که اگر این طرح را از ابتدای فروردین سال 89 اجرا میکرد و از درآمد حاصل از افزایش قیمت بنزین و گازوئیل و نفت سفید، در آمد 20 هزار میلیارد عاید میشد و این تقسیم قانونی میتوانست اتفاق بیافتد. اما متاسفانه دولت 9 ماه دفعالوقت کرد و در 90 روز باقیمانده سال طرح قانون را به اجرا گذاشت.
آسیب تاخیر در به اجرا گذاشتن این قانون چه بوده است؟ اولا در آمد 20 هزار میلیارد تومان حاصل نشد، ثانیا دولت مجبور شد جهش یکبارهای در قیمتها داشته باشد و طرح را با شیب تند آغاز کند و ثالثا آن بخشی از درآمد که باید به حمایت از بخش خصوصی و تولید اختصاص یابد و همین طور آن بخشی که باید به بودجه تزریق میشد اتفاق نیفتاد. اینها به دلیل دیر اجرا کردن و بد اجرا کردن، این طرح توسط دولت اتفاق افتاد.
ارزیابی میدانی به عنوان نماینده مجلس از اجرای این طرح چیست؟ من به 6 استان کشور برای بررسی بازتاب اجرای طرح سرکشی کردم. روستاییان تنها قشر راضی از اجرای این طرح هستند اما، کشاورزان و واحدهای تولیدی همگی از نظر سوخت و برق در مضیقه و فشار هستند. قیمت حاملهای انرژی 10 تا 20 برابر شده است، در حالی که دولت با بستههای حمایتی این فشار را جبران نکرده است.
برنامه مجلس برای نظارت بر این قانون در سال جدید چیست؟ در نحوه اجرای قانون دولت فقط تقسیم پول را انجام داده است و در سال جدید دولت حتما باید تولید را دریابد؛ کشاورزان در شرایط بدی هستند و بسیاری از آنها کشت بهاره را انجام نداده اند. از طرفی بسیاری از کارخانهها رو به تعطیلی هستند و شاهد افزایش بیکاری با شروع این طرح هستیم. اگر در سال نود نیز دولت به این رویه ادامه دهد مجلس واکنش نشان خواهد داد.
در سال جدید نمایندهها باید رودربایستی را بگذارند کنار؛ در سال اول اجرای قانون، تا ما نمایندگان تذکر یا اعتراضی را مطرح میکردیم، میگفتند که زمان بدهیم تا دولت بر اوضاع مسلط شود. اما 3 _4 ماه زمان کافی است برای این نوع برخورد و مجلس باید در سال جدید باید برای اجرای درست این قانون ایستادگی کند.