کد خبر: ۱۲۹۵۵۲
تاریخ انتشار : ۳۱ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۲:۴۴

عضو هیات رئیسه مجلس: تصمیمات کلیدی وزارت خارجه پشت صحنه گرفته می‌شود

نمی‌توان عملکرد گشت‌های ارشاد را نفی کرد
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: "حسین سبحانی‌نیا" عضو هیئت رئیسه و کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت و گوی تفصیلی با خبرنگاران "خانه ملت" از تلاش جریان انحرافی برای چینش نیروهای خود در سفارتخانه‌ها گرفته تا نحوه ادغام وزارتخانه‌ها، وحدت اصولگرایان و لزوم اجرای طرح عفاف و حجاب سخن گفت. سبحانی‌نیا که نمایندگی مردم نیشابور و فیروزه را در مجلس شورای اسلامی برعهده دارد روز گذشته – دوشنبه - با حضور در خبرگزاری "خانه ملت" ضمن آشنایی با نحوه فعالیت این خبرگزاری در گفت وگوی تفصیلی به پرسش‌ها درباره مسائل مختلف پاسخ گفت. متن این گفت وگو به شرح ذیل است:

هنوز صالحی نتوانسته ظرفیت‌های وزارت خارجه را فعال کند

عملکرد "علی اکبر صالحی" را در طول چهار ماه وزارت چگونه ارزیابی می‌کنید؟

علی اکبر صالحی به عنوان یک شخصیت علمی دارای سابقه خوبی در صحنه اجرا بویژه در سازمان انرژی اتمی بود که کارنامه خوبی را نیز از خود در سازمان کنفرانس اسلامی در جده به جای گذاشت. وقتی ایشان با این سابقه مثبت وارد عرصه اجرا شد و سکان هدایت دستگاه دیپلماسی کشور را برعهده گرفت توقع و انتظار آن بود که وی بتواند از بدنه کار‌شناسی وزارت خارجه به بهترین نحو استفاده کند. این وزارتخانه در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و بین المللی تجارب گرانقدری دارد که استفاده از آنها جهشی بزرگ را در عرصه دیپلماسی کشور بوجود می‌آورد؛ اما با وجود همه ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های ارزشمند در وزارت خارجه، هنوز در این مدت دکتر صالحی نتوانسته ظرفیت‌ها را آن طور که باید فعال کند. در یک جاهایی وزارت خارجه تابعی از متغیرهای موجود در منطقه شد. یعنی عوض آنکه بتواند بر معادلات خاورمیانه تاثیرگذار باشد و مرکز ثقل تحرک دیپلماسی منطقه را به دست گیرد گاهی از صحنه وقایع و رخداد‌ها دور یا از آنها غافل ماند البته گاهی نیز نتوانست خود را در موقعیت خوبی قرار دهد و آن تاثیرگذاری لازم را در تحولات منطقه بگذارد.

روزمرگی وزارت خارجه درعرصه بین‌الملل

وزارت خارجه در مسائل مربوط به عرصه بین الملل نیز کار‌ها را به شکل روزمرگی اداره می‌کند در حالیکه جمهوری اسلامی باید تحولات و مسائل مربوط به آنها را مدیریت کند. وزارت خارجه از تجربه سی و دو ساله برخوردار است، یک زمان دستگاه دیپلماسی کشور به اندازه انگشتان یک دست نیروی کار‌شناس و صاحب نظر همسو با جریان انقلاب نداشت که بتواند در معادلات بین المللی بر روی نظر آنها تکیه کند، چون کار‌شناسان آن عمدتا متناسب با اهداف رژیم پهلوی به وزارت خارجه رفته بودند؛ اما ۳۰ سال گذشت و نیروهای سابق بازنشسته شدند و نیروهای امروز هم تجربه عملی، سیاسی، بین المللی گرانقدری دارند. اکنون کار‌شناسان خوب و معتقد به نظام در وزارت خارجه حضور دارند که باید برای پیشبرد اهداف متعالی کشور از آنها استفاده کرد، ولی صالحی تاکنون نتوانسته از این ظرفیت استفاده کند، چون ایشان را گرفتار مسائل دیگری کردند، به طوری که فرصت این کار را پیدا نکرد.

این امر به کجا برمی گردد؟
صالحی آدم منطقی با بینش و نگاه خوبی نسبت به مسائل بین المللی است؛ منتها وزارت خارجه همیشه ایام مورد نظر همه جریانات سیاسی در کشور بود و هر جریان سعی کرد در مقطعی نیرو به آنجا وارد کند؛ به عبارت دیگر الان صالحی وارث یک وزارتخانه با شاکله کلی از دولت‌های گذشته است. شاید انتظار آن باشد که وزیر بتواند به سهولت از همه نیروهای موجود دستگاه دیپلماسی استفاده کند؛ اما از نگاهی دیگر ساماندهی و تنظیم این نیرو‌ها مقداری مشکل است. جدای از این مسائل در دولت نهم و دهم تمرکز رئیس جمهور بر وزارت خارجه مخصوصا در تعیین سفیران و معاونان وزیر بیشتر از دولت‌های گذشته است که این امر میدان مانور را از وزیر سلب می‌کند.

پشت صحنه تصمیمات وزارت خارجه چه می‌گذرد؟
وزیر خارجه چه نقشی در تصمیم گیری‌های این وزارتخانه دارد؟

از شواهد و قرائن بر می‌آید که تصمیمات کلیدی برای این وزارتخانه پشت صحنه گرفته می‌شود، یعنی الان نیز چنین وضعیتی در وزارت خارجه وجود دارد به طوری که دکتر صالحی درباره معاونت مالی اداری خود در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اعلام کرد که من باید با این دولت کار کنم رئیس جمهور تکلیف کرد که ملک‌زاده را برای این معاونت انتخاب کنم. این مسئله نشان می‌دهد که جریانی در نهاد ریاست جمهوری روی وزارت خارجه و مدیریت آن متمرکز است و طراحی می‌کند تا نیروهای خود را در این مجموعه وارد کند، در صورتی که وزیر خارجه باید مستقل و صاحب رای و اختیار باشد. این نقش رئیس دستگاه دیپلماسی نیست که صرفا دستوری کار کند یا بیشتر سفرهای خارج از کشور را مدیریت کند.

جریان انحرافی به دنبال وارد کردن نیروهای خود به وزارت خارجه است

ضمن آنکه مقام معظم رهبری فرمودند؛ نباید کار‌ها در سیاست خارجی با موازی کاری دنبال شوند. البته وزارت خارجه در اجرای سیاست‌های کلان نظام و تمرکز روی آن باید هماهنگ با نقشه راه ترسیمی عمل کند؛ اما اینکه افرادی در انجام امور یا عزل و نصب معاونان وزیر مداخله کنند، اصلا پذیرفته نیست؛ مخصوصا اینکه جریان انحرافی اکنون در پشت صحنه در حال طراحی است که عناصری همسو با خود را در مقام سفیر به وزارت امورخارجه وارد کند که مجلس این مسئله را با حساسیت بیشتر پیگیری می‌کند.

مجلس با توجه به وظیفه نظارتی خود چگونه جلوی نفوذ جریان انحرافی را به وزارتخانه‌های مهم همچون وزارت امور خارجه می‌گیرد؟
مجلس در شرایط موجود تلاش می‌کند در رابطه با مسائل داخلی و خارجی با حساسیت بیشتری مسائل را رصد کند.

چطور؟
مجلس مراقبت می‌کند که جریان انحرافی در کجا‌ها می‌خواهد جا پا پیدا کند، در این رابطه اطلاعات لازم از مراجع ذی صلاح کسب می‌شود تا در صورت نیاز ابزارهای نظارتی نظیر سوال و استیضاح در قبال آن تحرکات فعال شوند. البته در برخی جا‌ها ممکن است نیاز به وضع قوانین باشد تا یک نوع ثبات مدیریتی در کشور ایجاد شود، یعنی از طریق قانون‌گذاری می‌توان مانع اجرای یکسری جابجایی‌ها با اهداف سیاسی شد.

دامنه تحرکات جریان انحرافی نباید توسعه پیدا کند

این احتمال وجود دارد که در صورت ادامه فعالیت جریان انحرافی در دولت، موضوع سوال از رئیس جمهور مطرح شود؟
البته سوال از رئیس جمهور را برخی همکاران در دستور کار خود دارند و قضیه را پیگیری می‌کنند؛ اما اگر لازم باشد این کار صورت خواهد گرفت. به هر تقدیر دامنه تحرکات جریان انحرافی نباید توسعه پیدا کند، چون از دولت تصویر منفی به مجلس و جامعه منعکس خواهد کرد که این امر بر طرح سوال از رئیس جمهور بی‌تاثیر نیست.

اگر صالحی تجدید نظر نکند، استیضاح وی عملیاتی شود

استیضاح وزیر امورخارجه تک محوری است یا غیر از جریان معاونت "محمد شریف ملک‌زاده" محورهای دیگری هم وجود دارد؟
مهم‌ترین علت همین است در واقع نمایندگان سوال دارند که وقتی این فرد در جریان فتنه جزء رده‌های دوم و سوم بود و بعد هم در شورای عالی ایرانیان متهم به مسائلی شد، یا در قضایای جریان انحرافی که چند نفری بازداشت شدند، وضعیتش روشن نیست، چطور به عنوان معاون اداری مالی وزارت خارجه منصوب می‌شود؟ در واقع این کار یک نوع دهن کجی به همه مسائل پیش آمده است. ضمن آنکه قبل از این انتصاب دوستان هیئت رئیسه و برخی طراحان استیضاح تماس گرفتند و از صالحی درباره این انتخاب توضیح خواستند، اما ایشان به خاطر فشار‌ها ترتیب اثری ندادند و جلسه تودیع و معارفه ملک‌زاده انجام شد. نمایندگان موضوع را‌‌ رها نمی‌کنند و همچنان پیگیر خواهند بود تا اگر صالحی تجدید نظر نکند، استیضاح وی عملیاتی شود.

گاهی افرادی بدون داشتن شاخص‌های لازم به عنوان سفیرانتخاب می‌شوند

در این میان آیا بین نبود سفیر در ۴۵ سفارتخانه با موضوع استیضاح رابطه‌ای وجود دارد؟
جمهوری اسلامی نزدیک به ۱۲۰ الی ۱۳۰ نمایندگی در سایر کشور‌ها دارد از آنجا که زمان ماموریت سفرا سه سال است، هر سال تقریبا ۴۵ نفر از آنها در پایان ماموریت به کشور بر می‌گردند و باید افردای جدید به محل آن سفارتخانه‌ها اعزام شوند. روال انتصاب سفیران گاهی از طریق سیستم و سلسله مراتب اداری در دستگاه دیپلماسی طی می‌شود و گاهی نیز از بیرون وزارتخانه اشخاصی برای این کار انتخاب می‌شوند. کسی که وزیر بوده صلاحیت احراز جایگاه سفیر را دارد؛ اما گاهی افرادی بدون داشتن ملاک‌ها و شاخص‌های لازم به عنوان سفیر انتخاب می‌شوند که این قضیه قابل پذیرش نیست. یعنی مدیرکل، رئیس اداره، کار‌شناسان، و نیروهای بدنه وزارت خارجه یا وزیران سابق مثل مصری و زاهدی می‌توانند سفیر شوند و به محل ماموریت بروند؛ اما اینکه جریانی تلاش کند نیروهای خود را به دستگاه دیپلماسی کشور وارد کند کمیسیون امنیت حتما مسئله را بررسی و آن را به وزیر تذکر می‌دهد و حتی شاید در جلسه علنی نیز برخی نمایندگان در برابر این کار موضع بگیرند.

تمدید ۲ ماهه زمان تحقیق و تفحص از شورای عالی ایرانیان

پس از انتصاب معاون مالی جدید وزارت خارجه برخی نمایندگان خواستار ارائه سریع گزارش تحقیق و تفحص از شورای عالی ایرانیان خارج از کشور شدند و رئیس مجلس در پاسخ به این درخواست نمایندگان، جنابعالی را مسئول پیگیری این موضوع کرد، تا کنون نتیجه پیگیری شما چه بود؟

دو هفته قبل کمیته تحقیق و تفحص از شورای عالی ایرانیان از هیئت رئیسه درخواست تمدید زمان کرد، چون هیئت رئیسه اجازه دارد تا ۶ ماه مدت یک تحقیق و تفحص را تمدید کند. رئیس مجلس مرا مامور کرد تا از این کمیته گزارش عملکرد بگیرم و نقوی حسینی (نماینده ورامین) نائب رئیس کمیته تحقیق و تفحص مجلس از شورای عالی ایرانیان این گزارش را داد و هیئت رئیسه براساس آن مدت تحقیق و تفحص را تا دو ماه دیگر تمدید کرد. علت آنکه فرصت بیش از این به کمیته داده نشد آن بود که در فرجه زمانی طولانی‌تر ممکن است برخی جابجایی‌ها با هدف گم کردن سرنخ‌های اصلی انجام شود؛ بنابراین گزارش نهایی تحقیق و تفحص حداکثر تا ۲ ماه دیگر برای طرح در صحن باید در اختیار هیئت رئیسه قرار گیرد.

زمان سرپرستی نیکزاد بر وزارت راه تا پایان خرداد است

با توجه به اتفاقات پیش آمده، تکلیف ادغام وزارتخانه‌ها و مشکل سرپرسی وزارت راه و ترابری چه خواهد شد؟
زمان سرپرستی نیکزاد بر این وزارتخانه تا پایان خرداد است و با تصمیمی که کمیته مشترک دولت و مجلس گرفت؛ ادغام وزارت "ارتباطات و فناوری اطلاعات" همراه با دو وزارتخانه "راه و ترابری" و "مسکن و شهرسازی" در وزارت امور زیربنایی منتفی شد. بنابراین سه شنبه طرح کمیسیون اجتماعی در دستورکار مجلس قرار می‌گیرد چون هرچه سریع‌تر باید این طرح تصویب شود.

شورای نگهبان اشکالش به مصوبه مجلس درباره عدم وجود شرح وظایف برای وزارتخانه امور زیر بنایی بود، این مسئله چگونه حل می‌شود؟
یک مشکل آیین‌نامه وجود دارد. در مواقعی که شورای نگهبان به مصوبه‌ای ایراد می‌گیرد مجلس تنها وظیفه دارد، ایراد را رفع کند نه آنکه تغییر دیگری اعمال نماید. البته مقام معظم رهبری طی رهنمودی به آقای لاریجانی توافق دولت و مجلس را درباره تشکیل وزارت امور زیربنایی خواستار شدند که براساس این رهنمود می‌توان نتیجه کار کمیته مشترک بین دولت و مجلس مبنی بر حذف وزارت ارتباطات از ادغام در وزارت امور زیربنایی را در جلسه علنی نهاد قانونگذاری مورد بررسی قرار داد.

شرح وظیفه وزارتخانه امور زیر بنایی چه می‌شود؟
شرح وظیفه دو وزارتخانه "راه و ترابری" و "مسکن و شهرسازی" در هم ادغام می‌شود.

سه شنبه شرح وظیفه وزارت امور زیربنایی هم در صحن طرح خواهد شد؟
بله، آن هم طرح می‌شود تا دیگر نیاز به تمدید سرپرستی نیکزاد نباشد. یعنی هدف آن است که بعد از تایید تشکیل وزارت امور زیربنایی از سوی شورای نگهبان، تکلیف وزیر این وزارتخانه نیز تا هفته آینده مشخص شود.

دولت در قالب لایحه جدید باید وزیر پیشنهادی برای تصدی وزارت امور زیربنایی معرفی کند یا‌‌ همان لایحه قبلی کفایت می‌کند؟
رئیس جمهور باید دوباره وزیر معرفی کند تا مجلس جلسه رأی اعتماد وی را هفته آینده برگزار نماید.

اگر دستگاه اجرایی قانون را ملاک قرار دهد خیلی از مشکلات جامعه حل می‌شود
میرتاج‌الدینی معاون پارلمانی رئیس جمهور و پایگاه اطلاع‌رسانی دولت با تفسیر ماده ۱۹۲ آیین نامه داخلی مجلس بخشی از تذکرات نمایندگان را غیرمستند دانسته، آیا این کار مخالف اصل تفکیک قوا نیست که دولت اقدام به تفسیر قانون برای مجلس می کند؟
میرتاج الدینی زمانی که عضو هیئت رئیسه مجلس بود از سوال، تذکر و استیضاح نمایندگان طرفداری می‌کرد اما از زمانی که در دولت مشغول کار شد، کاملا رویه دیگری در پیش گرفت. ماده ۱۹۲ آیین نامه به نمایندگان حق تذکر به مسئولان را می‌دهد؛ اما اقدام پایگاه اطلاع رسانی دولت حکایت از آن دارد که دولت درباره برخی مواد آیین نامه داخلی مجلس دچار ابهام است که طبق قانون اساسی مرجع صلاحیت دار رفع این ابهامات مجلس است؛ اما گاهی دولت به حوزه کاری نهاد قانونگذاری ورود می‌کند و برداشت خود را از قوانین عادی ذی حق‌تر از مجلس می‌داند. اگر دستگاه اجرایی قانون را ملاک قرار دهد و در چارچوب آن حرکت کند خیلی از مشکلات جامعه حل می‌شود و هزینه‌های نظام کاهش می‌یابد.

مجلس تنها مرجعی است که می‌تواند جلوی جریان‌های انحرافی بایستد

خط قرمز مجلس در قبال قانون‌گریزی‌های دولت تا کجاست؟
نقشه راه مجلس براساس رهنمود‌های مقام معظم رهبری ترسیم شده و اگر در مسئله‌ای تعامل با دولت صورت می‌گیرد به آن خاطر است که احساس می‌شود مقام معظم رهبری به این شکل کار نظر مساعد تری دارند. جایگاه مجلس به عنوان خانه امید ملت باید محفوظ بماند، چون تنها مرجعی است که می‌تواند جلوی جریانات انحرافی، خود محور و خودخواه بیاستد. ضمن آنکه مجلس در مقابل قانون گریزی‌ها از ابزارهای نظارتی‌اش همچون تذکر، سوال، استیضاح و تحقیق و تفحص استفاده خواهد کرد.

تلاش برای ایجاد وحدت حداکثری بین گروه‌های اصولگرا

با وجود اتفاقات پیش آمده، امکان وحدت حداکثری اصولگرایان در انتخابات مجلس نهم وجود دارد؟
خیلی خوشبینانه است که اصولگرایان در این انتخابات به فهرست واحد برسند، اما تلاش می‌شود که یک وحدت حداکثری بین گروه‌های اصولگرا ایجاد شود. جهت نیل به این هدف چهار نفر (جمشیدی، ابوترابی، تقوی و خاتمی) دیگر به کمیته سه نفره (حدادعادل، عسگراولادی و ولایتی) اضافه شدند تا با رایزنی بین همه گروه‌ها، وحدتی حداکثری بین سلائق مختلف اصولگرا پدید آورند.

اگر وحدت حداکثری اتفاق نیفتند، چه آسیب‌هایی متوجه اصولگرایان است؟
اگر اصولگرایان دچار تشتت آراء و از همپاشیدگی شوند فتنه گران و اصلاح طلبان برای حیات مجدد از این فرصت برای سازماندهی خود استفاده خواهند کرد تا در انتخابات آینده با حمایت از چهره‌های میانه و خاکستری از فیل‌تر شورای نگهبان عبور و عمده کرسی‌های مجلس را در دوره نهم از آن خود کنند. پس مهم برای جریان اصولگرا این است که در صحنه و قدرت بماند تا بتواند با جریانات انحرافی مقابله کند که لازمه این کار حفظ وحدت حداکثری برپایه منشور اصولگرایی است.

این کمیته هفت نفره اصولگرایان چه زمانی وارد نام‌ها و مصادیق می‌شوند؟
به تدریج این کمیته به سمت تعریف مصادیق پیش خواهند رفت؛ البته عمده اختلافات مربوط به فهرست اصولگرایان در کلان شهر‌ها نظیر تهران است، چون اغلب گروه‌ها در شهرهای کوچک با هم وحدت نظر دارند.

تلاش جریان انحرافی برای بدست گرفتن تعدادی از کرسی‌های مجلس

جریان انحرافی برای انتخابات مجلس نهم چه برنامه‌ای دارد؟
شنیده می‌شود که این جریان برای اینکه بتواند در انتخابات مجلس تعدادی از کرسی‌ها را بدست آورد، دست به حمایت مالی و استفاده از ابزارهای خود برای پشتیبانی از کاندیدا‌هایش زده است؛ البته خیلی از نمایندگان عضو فراکسیون انقلاب اسلامی معترض به جریان انحرافی هستند هرچه به سمت انتخابات پیش رویم این‌ها از جریان انحرافی بیشتر فاصله و به جریان اصیل اصولگرایی نزدیک می‌شوند.

لایحه حمایت از خانواده در دستور کار مجلس قرار می‌گیرد

علت عدم در دستور قرار گرفتن لایحه حمایت از خانواده که کمیسیون قضایی مدعی ارجاع آن به هیئت رئیسه مجلس است، چیست؟
در هفته گذشته در هیئت رئیسه بحث لوایح و از جمله لایحه حمایت از خانواده مطرح بود که به اعضای کمیسیون قضایی که در هیئت رئیسه عضو هستند تاکید شد تا هرچه سریع‌تر کار بررسی لایحه را به اتمام برسانند. برخی از موادی که کمیسیون اصلاح کرد با ایراداتی که هئیت ریسه گرفته بود مجددا به کمیسیون قضایی ارجاع شد تا نظر هیئت رئیسه در اصلاح این مواد لحاظ شود و سپس به مجلس ارجاع شود تا در دستور کار قرار گیرد. هر چند در این میان موضوع ادغام وزارتخانه‌ها وقت مجلس را گرفت و الا اگر اصلاحات انجام شده و لایحه به هیئت رئیسه ارجاع شده باشد در دستور کار قرار خواهد گرفت. هر چند برخی از حساسیت هایی که هیئت رئیسه دارد باید به گونه‌ای اصلاح شود که باعث تنش در مجلس و در جامعه نشود، ظاهرا اصلاحاتی هم انجام شده و حساسیت هایی که در این لایحه وجود داشت مرتفع شده است. بحث ازدواج مجدد و حقوقی که برای فرزند در نظر گرفته شده بود و ثبت حقوق فرزند در صورت باردار شدن همسر دوم موارد بحث برانگیز این لایحه بود که فکر می کنم چون ما در قوانین مدنی تکلیف این موارد را مشخص کردیم نیازی به تکرار مجدد آنها که موجب تنش در جامعه می شود، نیست و در این میان بنا بود کمیسیون قضایی اگر می‌تواند راه قانونی بیابد تا این موارد را با نظر خود اصلاح کند تا لایحه در دستور کار مجلس قرار گیرد.

طرح امنیت اجتماعی نباید مقطعی اجرا شود

طرح‌هایی با عنوان طرح امنیت اجتماعی در مقاطعی از سال اجرا و بعد از مدتی ادامه نمی‌یابد، ضرورت اجرای چنین طرحی چیست؟ اگر اجرای آن ضرورت دارد، چرا به صورت مقطعی اجرا می‌شود؟
این طرح‌ها نباید به صورت مقطعی اجرا شود؛ طرح حجاب و عفاف یک مسئله دینی و مسئله اعتقادی ماست که گاهی به دلیل تعرض هایی که به حوزه مسائل دینی از ناحیه عناصر بی قید نسبت به دین صورت گرفته در این زمینه تسامح و تساهل شده است و باعث شده درمقاطعی فضای جامعه، فضای خوبی نباشد؛ چرا که بحث حجاب و عفاف یک مسئله اعتقادی است که برخود با آن وظیفه دستگاه‌های فرهنگی و دستگاه های مجری مسائل اجتماعی است. اینکه برخی زمان‌ها شدت می یابد به دلیل تغییر آب و هوا و تغییر فصل است که معمولا در بهار و تابستان تشدید می شود و موجب حساسیت علما و شخصیت های دینی می شود. این بحث در سال جدید با جدیت بیشتری دنبال خواهد شد، چرا که جریان‌هایی با انگیزه های سیاسی به حوزه حجاب و عفاف ورود پیدا می کنند. در نشست‌هایی که با وزارت کشور داشتیم نظر همه بر این بود که طرح حجاب و عفاف باید به صورت جدی‌تری دنبال شود و نهایتا قرار بر این شد که این طرح از ۲۵ خرداد شروع شود.

دراین طرح امنیت اجتماعی برخورد با اراذل و اباش چه جایگاهی دارد ؟ چرا اقدام پلیس برای جمع آوری این افراد به صورت مقطعی است ؟
حجاب و عفاف، برخورد با اراذل و اوباش و حفظ نوامیس مردم همه در بحث امنیت اجتماعی است. در جامعه باید امنیت باشد تا کسی که از خانه بیرون می‌آید درجامعه احساس آرامش کند و خطری او را تهدید نکند. اینها در قالب طرح امنیت اجتماعی مطرح است که باید همه موارد آن مورد عمل نیروی انتظامی قرار گیرد.

برخورد با اراذل و اوباش باید به موقع و سریع باشد

علت گستاخ شدن اراذل و اوباش تا حدی که اقدام به تجاوز به عنف به صورت دست جمعی می کنند، چیست؟
برخوردها باید به صورت قاطع انجام شود، یعنی اگر احساس شود با این قضایا به موقع برخورد نمی‌شود و دستگاه‌های عملیاتی و اجرایی ما به موقع و سریع نیستند، قطعا نمی‌توانیم مانع برزو این فجایا شویم. ما در شرع مقدس اسلام برخی مجازات‌ها را پیش بیین کرده‌ایم که ممکن است، احساس شود اجرای این مجازات در شرایط امروز بازتاب های متفاوتی داشته باشد؛ اما اجرای این احکام در ایجاد امنیت و ایجاد رعب و وحشت و ترس و نگرانی و تنگ کردن عرصه برای اوباش تاثیرگذار خواهد بود و به این جهت نیروی انتظامی باید جدی و سریعتر با این قضایا برخورد کند و قوه قضاییه نیز در صدور حکم سریع برای این عناصر تحمل نکند و نسبت به حکم شرعی برای خاطیان اقدام کند.

طرح عفاف و حجاب با جدیت پیگیری شود

با توجه به اینکه بحث حجاب و عفاف اخیرا به کرات مطرح شده، به نظر شما این مورد چگونه باید پیگیری شود؟
نشست‌هایی که ما در مجمع روحانیون مجلس با وزیر کشور، فرمانده نیروی انتظامی و مراجع حوزه علمیه قم داشتیم، ناظر بر این بود که باید این مسئله به صورت جدی پیگیری شود. سال گذشته نیز نمایندگان دیداری با مقام معظم رهبری داشتند و یکی از مسائل جدی مطرح شده، بحث عفاف و حجاب بود و ایشان برآن تاکید داشتند و این یک بحث جدی است و مسئولان باید با این مسئله برخورد کنند. به همین دلیل امسال تاکید ما بر این بود که مسئله جدی گرفته شود و حتی در برخی نشست‌هایی که با وزیر کشور داشتیم، نمایندگان خواستار جدیت بیشتر برای پیگیری این امر شدند و اینکه آیا دولت می‌خواهد آن را اجرا کند یا خیر، و از نیروی انتطامی خواستیم توضیح دهند چه عواملی باعث شده در این قضیه کُند عمل کنند.

این برنامه از چه زمانی اجرایی خواهد شد؟
بنا بود شروع کار از ۲۵ خرداد سال جاری شروع شود. این برنامه شروع شده و امیدواریم مقطعی نباشد و اجرای این طرح با قاطعیت باشد و حتما مورد حمایت و پشتیبانی علما، متدینین، مراجع و نهادهای فرهنگ ساز جامعه قرار خواهد گرفت.

روش‌ها برای اجرای طرح عفاف و حجاب باید نوین و تاثیرگذار باشد

آیا برخورد سلبی در حوزه فرهنگ پاسخگو است؟ به نظر شما بهتر نیست در این زمینه فرهنگ‌سازی شود؟
کار فرهنگی، کار یک‌ روزه نیست که سریع نتیجه دهد؛ فعالیت درازمدتی است که باید چندچانبه انجام شود؛ هم صداوسیما باید وارد شود و هم وزارت فرهنگ و ارشاد. علما و روحانیون نیز در مناسبت‌های مختلف از ابزار تبلیغی استفاده کنند و سازمان‌های فرهنگی فعالیت داشته باشند. این کار کوتاه مدت نیست که بگوییم در یک مقطع سرمایه‌گذاری کنیم و تمام شود؛ بلکه باید همیشه در حال انجام باشد، اما روش‌هایی که در پی گرفته می‌شود، باید نوین و تاثیرگذار باشد و استفاده از ابزار جذاب که می‌تواند ساخت فیلم و سریال و برنامه‌های مفید باشد، مانند سریال مختارنامه و دیگر سریال‌های فرهنگی، دینی، تاریخی، مذهبی و استفاده از هنرپیشگانی که عمل و رفتار و پوشش آنها می‌تواند برای مردم الگو باشد و اینها از جمله تاثیراتی است که قطعا در گذر زمان مشاهده خواهیم کرد و بنابراین در ارتباط با مسائل فرهنگی از جمله عفاف و حجاب، باید هر دو بعد قضیه مورد توجه باشد؛ یعنی هم کار فرهنگی انجام شود وهم دستگاه‌های فرهنگ‌ساز ما نظیر صداوسیما و وزارت ارشاد و متولیان امور فرهنگی در این زمینه بسترسازی کنند. البته در هر صورت ممکن است برخی افراد و عناصری باشند که چنین مواردی باب مذاق آنها نباشد و مایل نباشند در چارچوب‌هایی که نظام مشخص می‌کند، حرکت کنند. در این حالت وظیفه دستگاه‌های اجرایی است که با برنامه‌هایی که دارند، برخوردهای قانونی را انجام دهند و در این مرحله، نیروی انتظامی در اجرای طرح عفاف و حجاب و امنیت اجتماعی ورود پیدا می‌کند و می‌تواند هم کار اجرایی انجام دهد و هم کار ارشادی. اکنون نیز به همین صورت است و گزارش‌هایی که به مجلس می‌دهند، حاکی از آن است که یک بخش کار دستگاه‌های مجری فرهنگی است؛ یعنی امر به معروف و نهی از منکر و البته در کنار آنها باید برخوردهایی وجود داشته باشد.

نمی‌توان عملکرد گشت‌های ارشاد را نفی کرد

به نظر شما راه اجرای قانون حجاب و عفاف، راه‌اندازی گشت ارشاد است؟
باید چنین کارهایی در برنامه‌های مختلف انجام شود تا بتواند تاثیر بگذرد. اما گشت‌های ارشاد در شرایط موجود یکی از کارهایی است که باید به طور مشترک هم بحث امر به معروف و نهی از منکر را پیگیری کند و هم امور اجرایی‌شان را در ادامه کار فرهنگی دراز مدتی که دستگاه‌های متولی باید داشته باشند، انجام دهند. به هرحال نمی‌توان عملکرد گشت‌های ارشاد را نفی کرد و اگرچه ممکن است ایراداتی در برخی جاها داشته باشد، اما لازم است جلسات توجیهی بیشتری برای نیروهای عمل کننده گذاشته شود. از این جهت باید دقت کرد تا خطاهای کمتری در اجرای قانون صورت گیرد و نیروی انتظامی تلاش کرده است؛ هرچند در مواردی تخطی از قانون و برخی لغزش‌ها نیز به وجود آمده است. البته این افراط و تفریط‌ها در همه مراحل ممکن است وجود داشته باشد؛ اما برای یک یا دو مورد تخطی از چارچوب قانون، آن را معطل نمی‌کنند؛ یعنی قانون باید عمل شود؛ اما سعی شود که هرچه بیشتر از خطاها دور شود و بتواند بی‌پیرایه و حاشیه مورد عمل قرار گیرد. زیرا معمولا آنها که نسبت به این قانون منتقدند، اصل آن را مورد ایراد قرا نمی‌دهند؛ بلکه مترصد هستند کجای قانون بد عمل شده تا آنجا را بزرگ‌نمایی کنند و اصل قانون را زیر سوال ببرند.

سرانجام طرح تحقیق و تفحص از سازمان میراث فرهنگی به کجا رسید؟
این بحث هنوز وجود دارد و در حال بررسی است.

آیا مختومه شدن طرح تحقیق و تفحص از سازمان میراث فرهنگی صحت دارد؟
من مسئول بحث تحقیق و تفحص در هیئت رئیسه هستم، چیزی به ما در این خصوص اعلام نشده است؛ وقتی که نمایندگان درخواست تحقیق و تفحص می‌کنند و مجلس رای می‌دهد، هیئت رئیسه به کمیسیون مربوطه می‌فرستد تا کمیته‌ای تشکیل شود و آنها کارشان را انجام می‌دهند. این مسئله گاهی در یک زمان شش ماهه انجام می‌شود و گاهی بیشتر. در حال حاضر حدود ۵۰ تحقیق و تفحص در مجلس در حال پیگیری است که برخی زمان طولانی دارند و برخی زمان‌شان گذشته، اما هنوز گزارشی در صحن علنی اعلام نشده و این مورد هم از مواردی است که به نتیجه نرسیده است.

طرح تحقیق و تفحص از سازمان میراث فرهنگی منتفی نمی‌شود

آیا به این دلیل که بحث ادغام این سازمان با وزارت ارشاد پیش آمده، ممکن است منتفی شود؟
خیر. تحقیق و تفحص مربوط به سوء مدیریت یا برخی سوء استفاده‌ها و مسائل دیگر است که آنها سر جایش محفوظ است و اگر بخواهد ادغام شود، ربطی به آن زمان ندارد و ما از زمانی که بحث الحاق مطرح شده، چیزی مبنی بر انصراف از تحقیق و تفحص نداشتیم.

الحاق سازمان میراث فرهنگی به وزارت ارشاد چه زمان مورد بررسی نمایندگان قرار خواهد گرفت؟
ادغام سازمان میراث فرهنگی و گردشگری به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در طرحی با قید دو فوریت مطرح شد، اما دو فوریت‌ آن رای نیاورد و یک فوریت آن تصویب شد و اکنون در کمیسیون مربوطه در حال بررسی است و تا حداکثر یک ماه آینده در صحن علنی مجلس مطرح و تعیین تکلیف خواهد شد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین