وبگاه سایتِکدِیلی در گزارشی آورده است:
هورمونها اثرات قدرتمندی بر مغز دارند و بر خلقوخو، انگیزه و تصمیمگیری تأثیر میگذارند. با این حال، سازوکارهای دقیق زیستشناختی این اثرات هنوز تا حد زیادی ناشناخته است.
پژوهشگران دانشگاه نیویورک در مطالعهای که در نشریه Nature Neuroscience/ نِیچِر نوروسایِنس منتشر شده، با انجام آزمایش روی موشها دریافتند که سیستمهای یادگیری و تصمیمگیری مغز به طور طبیعی در طول چرخه تولیدمثل تغییر میکنند.
پروفسور کریستین کانستانتینوپل (Christine Constantinople)، سرپرست این پژوهش توضیح میدهد: با وجود تأثیر گسترده هورمونها بر مغز، اطلاعات کمی درباره چگونگی تأثیر این هورمونها بر رفتارهای شناختی و فعالیتهای عصبی مرتبط وجود دارد.
یک سازوکار مولکولی جدید کشف شد
این پژوهش که با همکاری محققان مؤسسه علوم اعصاب دانشکده پزشکی دانشگاه نیویورک و گروه داروشناسی و سمشناسی دانشگاه ویرجینیا کامِنولث انجام شده، نشان میدهد هورمون زنانه استروژن با تقویت فعالیت دوپامین، انتقالدهنده عصبی مسئول ارسال سیگنالهای پاداش که یادگیری را در سراسر مغز هدایت میکند، باعث تقویت این سیگنالها میشود.
کارلا گلدن (Carla Golden)، نویسنده اصلی مقاله میافزاید: یافتههای ما نشان میدهد چگونه سیستم پاداش مغز بر یادگیری تأثیر میگذارد و توضیح علمی جدیدی برای این ارتباط ارائه میکند.
آزمایشهای عملی روی موشها چه نشان داد؟
در این آزمایشها، موشها با یادگیری معنای سیگنالهای صوتی که نشاندهنده وجود و حجم آب بود، به منبع آب دست مییافتند. نتایج نشان داد:
توانایی یادگیری موشها با افزایش سطح استروژن بهبود مییابد؛
هنگام سرکوب فعالیت استروژن، توانایی یادگیری کاهش پیدا میکند؛
تأثیر استروژن، ویژه یادگیری است و بر تصمیمگیری شناختی تأثیر نمیگذارد.
پیامدهای بالینی: از آزمایشگاه تا درمان
این یافتهها میتواند به درک بهتر نوسانات علائم در اختلالات عصبروانپزشکی (neuropsychiatric disorders) کمک کنند. پروفسور کانستانتینوپل خاطرنشان میکند: علائم همه بیماریهای روانیعصبی، تحت تأثیر تغییرات هورمونی بدن، شدت بیشتری پیدا میکنند یا کاهش مییابند.
این پژوهش گامی مهم در جهت درک چگونگی تأثیر هورمونها بر مدارهای عصبی و نقش آنها در ایجاد بیماریهای مرتبط بهشمار میرود.