کد خبر: ۱۳۰۰۶۳
تاریخ انتشار : ۱۲ تير ۱۳۹۰ - ۰۹:۱۸

نصرالله: هدف دادگاه بین‌المللی ترور حریری ایجاد فتنه است

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله گفت هدف ادعانامه دادگاه بین‌المللی رسیدگی کننده به ترور رفیق حریری و اعلام حکم بازداشت چهار نفر از اعضای حزب‌الله ایجاد فتنه در لبنان و به ویژه فتنه میان شیعه و سنی است. 

 نصرالله یکی از مهمترین دلائل پیش‌بینی خود در مورد این که این ادعانامه به "فتنه" نمی‌انجامد را وجود دولتی به ریاست نجیب میقاتی عنوان کرد که به گفته او همه اعضایش "یکرنگند". 

دولت نجیب میقاتی از گروه‌های متحد و همسو با حزب‌الله تشکیل شده است. 

در ادعانامه دادگاه بین‌المللی که پنجشنبه گذشته به دادستان کل لبنان تسلیم شد، افرادی از حزب‌الله به عنوان متهمان ترور رفیق حریری، نخست وزیر پیشین لبنان در سال ۲۰۰۵ معرفی شده‌اند. محتوای این ادعانامه هنوز علنی نشده اما مطبوعات لبنان نام چهار نفر از اعضای حزب‌الله را به عنوان متهمان منتشر کرده‌اند. 

از سال گذشته که گفته شد قرار است نام افرادی از حزب‌الله به عنوان متهمان ترور رفیق حریری مطرح شود، سید حسن نصرالله علیه دادگاه بین‌المللی رسیدگی به پرونده این ترور موضع گرفته و آن را سیاسی و در خدمت اسرائیل خوانده بود. 

در لابه‌لای سخنرانی سید حسن نصرالله ویدئوهایی در معرفی کسانی پخش شد که به گفته او، بازرسان و محققان دادگاه بین‌المللی‌اند. افرادی که معرفی شدند و بیشترشان مأموران سابق اطلاعاتی و امنیتی در کشورهایی چون آمریکا، بریتانیا، آلمان و استرالیا بودند، کسانی‌اند که به گفته سید حسن نصرالله سابقه سال‌ها مأموریت علیه حزب‌الله داشته‌اند. 

یکی از این افراد، رابرت بییر بود که از مأموران سازمان اطلاعاتی آمریکا (سیا) بوده و از چهره‌های مشهور رسانه‌ای در زمینه مسائل اطلاعاتی و امنیتی در جهان است. 

در سخنرانی سید حسن نصرالله ویدئویی از مصاحبه شبکه تلویزیونی الجدید لبنان با رابرت بییر پخش شد که وی در آن می گفت پانزده سال مأمور جستجو و از میان بردن عماد مغنیه، فرمانده نظامی پیشین حزب الله بود که سه سال پیش در سوریه ترور شد. 

سید حسن نصرالله بر موضع پیشین خود پافشاری کرد که دادگاهی که سازمان ملل متحد برای رسیدگی به پرونده ترور رفیق حریری تشکیل داده است در خدمت اهداف آمریکا و اسرائیل است و از پنج سال پیش که اسرائیل در جنگ با حزب الله "شکست خورد"، به دنبال آن بوده که این "شکست" را با متهم و محکوم کردن حزب الله جبران کند. 

وی به عنوان شاهدی بر مدعای خود به گزارشی در روزنامه فرانسوی فیگارو اشاره کرد که در نوزدهم اوت سال ۲۰۰۶، یعنی درست پنج روز پس از پایان جنگ اسرائیل و حزب الله منتشر شد و برای اولین بار در آن از مدارکی در دادگاه بین المللی سخن به میان آمد که به نوشته آن روزنامه، نشان می‌داد حزب الله در ترور رفیق حریری دست داشته است. 

گزارش‌های مشابهی نیز بعدها در مجله آلمانی اشپیگل و تلویزیون سی بی سی کانادا منتشر شد که سید حسن نصرالله می‌گوید محتوای ادعانامه دادگاه بین‌المللی چیزی بیش از همان گزارش‌ها نیست. 

سید حسن نصرالله به عنوان دلیلی دیگر برای اثبات سیاسی بودن دادگاه بین المللی گفت که این دادگاه از آغاز، صرفا تحقیقات خود را روی جریان خاصی در لبنان متمرکز کرده و هیچگاه فرضیه‌های دیگر را در نظر نگرفته است. 

وی به شواهدی اشاره کرد که سال گذشته ارائه داد و از احتمال دست داشتن اسرائیل در ترور رفیق حریری حکایت می‌کرد. 

نصرالله گفت با این که همه این شواهد به دادگاه بین‌المللی عرضه شده اما این دادگاه حاضر نشده است درباره آنها تحقیقات کند و فرضیه احتمال دست داشتن اسرائیل را هم در نظر گیرد. 

ادعانامه دادگاه بین‌المللی علیه حزب الله هنوز علنی نشده و محتوای آن در اختیار رسانه‌ها قرار داده نشده است، اما مطبوعات لبنان از دستیابی به محتوای آن گزارش داده‌اند و نام چهار نفر از اعضای حزب الله را به عنوان متهمان این ادعانامه ذکر کرده‌اند. 

سید حسن نصرالله در سخنرانی‌اش به این نامها اشاره‌ای نکرد اما از افرادی که نامشان مطرح شده با عنوان "برادرانی مقاوم" یاد کرد که "کارنامه درخشانی" دارند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین