آفتابنیوز : آفتاب: وزارت نفت تنها پروژه طرح تولید بنزین E5 را به عنوان یک طرح جایگزین MTBE در سبد سوخت خودروها به دلایل نامشخصی تا اطلاع ثانوی به حالت تعلیق درآورده است.
در حال حاضر به طور متوسط روزانه حدود 50 میلیون لیتر بنزین در پالایشگاههای داخلی تولید می شود كه 1.5 میلیون لیتر MTBE در روز به عنوان افزاینده عدد اكتان به بنزین تولیدی پالایشگاهها افزوده میشود.
با توجه به آلایندگیهای زیست محیطی MTBE در برنامه چهارم توسعه برنامهریزیهای كلانی برای حذف این ماده شیمیایی و آلاینده از تركیب بنزین خودروها آغاز شد و قرار بود با تولید اتانول سوختی، این سوخت گیاهی جانشین MTBE شود.
بر این اساس طرحی در سطح وزارت نفت تعریف و اجرایی شد كه پیشبینی میشود حداقل معادل پنج درصد بنزین مصرفی خودروهای كشور توسط اتانول سوختی به عنوان یک انرژی پاک تامین شود.
با جدی شدن سیاست كلان دولت برای تولید اتانول سوختی و عرضه بنزین E5، با ایجاد زیرساختهایی در انبار نفت نظامیه اهواز اجرای این طرح آزمایشی تبدیل بخشی از پسماند مجتمعهای نیشكر استان خوزستان به اتانول سوختی در دستور كار وزارت نفت قرار گرفت.
از این رو قرار بود در فاز اول با تولید سالانه 40 میلیون لیتر اتانول سوختی، برای نخستین بار بنزین E5 ابتدا در شهرهای استان خوزستان و به تدریج با اجرای طرحهای جدید عرضه این سوخت گیاهی در سایر استانهای كشور در جایگاهها عرضه شود.
مطابق با برنامه زمانبندی باید نخستین محموله بنزین E5 تولید داخل تا مهر ماه سالجاری در سبد سوخت خودروها به عنوان جایگزین MTBE عرضه میشد اما به دلایل نامشخصی تا اطلاع ثانوی طرح تولید بنزین E5 در كشور به حالت تعلیق درآمده است.
سهم صفر درصدی ایران از بازار اتانول سوختی پیروز پروین ضمن تایید تعلیق طرح تولید اتانول سوختی در ایران، گفت: در شرایط فعلی یک سیاست گذاری كلان و منسجمی برای بهینهسازی سبد سوخت خودروها وجود ندارد.
رئیس هیأت مدیره انجمن تولیدكنندگان اتانول با اعلام اینكه قرار بود در تاسیسات و مخازن نفتی نظامیه اهواز زمینه برای تولید سالانه 40 میلیون لیتر اتانول سوختی فراهم شود، تصریح كرد: هدف از تولید اتانول مخلوط كردن آن با بنزین تولیدی پالایشگاه نفت داخل كشور بوده و مطابق با برنامه زمانبندی قرار بود این پروژه زیستمحیطی تا مهرماه سالجاری در مدار بهرهبرداری قرار گیرد.
وی با بیان اینكه در صورت عملیاتی شدن طرح تولید اتانول سوختی امكان اختلاط آن با بنزین مصرفی كل استان خوزستان وجود داشت، بیان كرد: در این صورت پنج درصد مصرف بنزین استان خوزستان توسط اتانول سوختی تامین میشد.
این مقام مسئول با تاكید بر اینكه این پروژه به صورت پایلوت قرار بود پس از استان خوزستان در سایر استانهای كشور نیز اجرایی شود اظهار داشت: با بهرهبرداری از طرح تولید اتانول سوختی در خوزستان ایران نیز به جمع كشورهای تولید كننده بنزین E5 ملحق میشد.
رئیس هیأت مدیره انجمن تولیدكنندگان اتانول ایران با اعلام اینكه از ابتدای سالجاری تا كنون طرح تولید اتانول سوختی در انبار نفت نظامیه اهواز توسط وزارت نفت متوقف شده است، تاكید كرد: تا كنون مسئولان وزارت نفت هیچ توضیحی درباره توقف این طرح زیست محیطی ارائه نكردند.
وی با یادآوری اینكه در شرایط فعلی به طور متوسط سالانه 80 میلیارد لیتر اتانول سوختی در كشورهای مختلف جهان تولید میشود، تبیین كرد: اگر ایران ظرفیت تولید سالانه 80 میلیون لیتر بنزین اتانول سوختی را پیدا میكرد تنها یک دهم درصد از كل مصرف اتانول جهان را به خود اختصاص میداد.
وی با اعلام اینكه هم اكنون بیش از 80 كشور جهان از بنزین E5 در سبد سوخت خودروهای خود استفاده میكنند تاكید كرد: هم اكنون علاوه بر كشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس، تركیه و بسیاری از كشورهای منطقه خاورمیانه از بنزین E5 به عنوان یک سوخت گیاهی و پاک استفاده میكنند.
پروین با بیان اینكه در شرایط فعلی MTBE به عنوان یک سوخت آلاینده به بنزین اضافه میشود، خاطر نشان كرد: استفاده از MTBE در كل كشورهای جهان منسوخ شده است اما ایران هنوز برای استفاده از این افزودنی آلاینده بنزین تمایل نشان میدهد.
در همین حال سال گذشته مسئولان شركت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران از آغاز طرح تولید اتانول سوختی با مشاركت یک كنسرسیوم بینالمللی خبر داده و گفته بودند: با افزودن پنج درصد اتانول به تركیب بنزین برای نخستین بار امكان عرضه سالانه 100 تا 200 هزار لیتر بنزین E5 در جایگاهها فراهم میشود.
علاوه بر این برای عرضه بنزین E5 علاوه بر ایجاد یک شرایط ویژه برای تولید این سوخت نسبتا پاک باید زیرساختهای حمل و نقل و توزیع این حامل انرژی هم در سطح كشور فراهم شود.
یكهتازی MTBE در سبد سوخت خودروها در حال با سرمایهگذاریهای كلان 2 واحد تولید MTBE در سطح صنایع پتروشیمی كشور در مدار بهرهبرداری قرار دارد و عملا در صورت تولید بنزین اتانول دار فعالیت این واحد MTBE باید توسط وزارت نفت متوقف میشد.
MTBE از واكنش شیمیایی متانول و ایزو بوتیلن به دست میآید كه متانول از گاز طبیعی و ایزو بوتیلن از نفت یا گاز حاصل میشود، اما امروزه استفاده از این مواد به دلیل سمی بودن اكسیدهای سرب خروجی و آلودگیهای محیط زیست منسوخ شده است.
در شرایط فعلی كمتر كشوری در سطح جهان وجود دارد كه از MTBE به عنوان یك ماده افزاینده عدد اتان بنزین تولیدی استفاده شود زیرا به به دلیل مخاطرات زیست محیطی تركیبات آلی سرب و ممنوعیت مصرف آن در كشورهای مختلف جهان، گروهی از تركیبات تحت عنوان كلی (تركیبات اكسیژن زا) جایگزین تركیبات سرب دار در بنزین شدهاند.