کد خبر: ۱۳۱۹۹۷
تاریخ انتشار : ۱۵ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۶:۵۶

دارو همچنان گران می‌شود

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: با وجود انکار افزایش قیمت دارو از سوی وزارت بهداشت اما گزارش‌های رسیده از سطح جامعه حاکی از افزایش قیمت دارو در بازار است. نمایندگان مجلس به ویژه اعضای کمیسیون بهداشت و درمان این امر را به دلیل هدفمند شدن یارانه‌ها امری اجتناب‌ناپذیر می‌دانند اما معتقدند باید با شفاف‌سازی جلوی سواستفاده دلالان دارو را گرفت. 

گزارش‌های مردمی حاکی از افزایش قیمت دارو در سطح بازار است‌، این درحالی است که وزارت بهداشت و سازمان دارویی و غذایی کشور به طور رسمی افزایش قیمت دارو را اعلام نکرده است؛ این موضوعی است که “حسینعلی شهریاری” رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیز آن را تائید کرده و می‌گوید وزارت بهداشت مدعی است که قیمت دارو افزایش نیافته است؛ با این وجود متصدی یکی از داروخانه‌های تهران افزایش قیمت تمامی دارو حتی داروهایی که مشمول یارانه می‌شد و نباید قیمت آن افزایش می‌یافت را تایید می‌کند و از گران شدن مجدد داروها د ر۶ ماهه دوم سال نیز خبر می‌دهد، وی در پاسخ به اینکه آیا درصد افزایش قیمت دارو اعلام شده است‌، می‌گوید: درصدی اعلام نشده است و داروخانه‌ها طبق لیستی که وزارت بهداشت ارسال می‌کند دارو را می‌فروشند.

افزایش قیمت دارو به گفته بسیاری از نمایندگان مجلس و دیگر مسئولان اجرایی کشور امری طبیعی و منطقی است زیرا با توجه به هدفمند شدن یارانه‌ها و گران شدن حامل‌های انرژی وافزایش دستمزد نمی‌توان مانع گران شدن دارو شد.

“انوشیروان محسنی بندپی” عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس می گوید: وقتی بهای حامل‌های انرژی مثل برق، گاز وآب اضافه می‌شود و نسبت به سال گذشته نیز تورم افزایش می‌یابد، بنابراین خود به خود درصدی به قیمت تمامی اقلام اضافه می‌شود.

عبدالعزیز جمشید زهی دیگر عضو کمیسیون بهداشت مجلس نیز تاکید می‌کند: قیمت دارو باید به تناسب افزایش قیمت سایر کالاها افزایش داشته باشد چرا که گرانی همه چیز را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

از آن طرف هم مرضیه وحید دستجردی وزیر بهداشت اذعان می کند: با توجه به افزایش قیمت حامل‌های انرژی در طرح هدفمندی یارانه‌ها به طور طبیعی شاهد افزایش قیمت دارو و خدمات پزشکی خواهیم بود به همین علت دولت باید بخشی از یارانه‌ها را برای جلوگیری از افزایش این قیمت‌ها به بخش سلامت اختصاص دهد.

هدفندی یارانه‌ها در حالی همواره از مهمترین دلایل افزایش قیمت داروعنوان می‌‌شود که در قانون هدفمند کردن یارانه‌ها مصوب شد تا دارو مشمول این قانون نشود؛ اصل نوشته شده ای که اجرا نمی‌شود، چرا که به گفته جمشید زهی به دلیل گران شدن همه چیز امکان اجرای آن وجود ندارد.

اما به جز هدفمند شدن یارانه‌ها بحث تحریم‌های بین‌الملی ایران نیز بر قیمت دارو تاثیر گذشته است، مسئولان معتقدند بنا به تولید ۹۶ درصد داروها در داخل کشور تحریم‌ها بر قیمت دارو تاثیری ندارند، اما باید در نظر داشت که ۹۹ درصد از مواد اولیه دارو‌های تولید داخل از خارج کشور وارد می‌شود.

“حسن تامینی لیچایی” سخنگوی کمیسیون بهداشت ودرمان مجلس که همانند دیگر اعضای دیگر کمیسیون بهداشت گران شدن قیمت دارو را اجتناب‌ناپذیر می‌داند می‌گوید: با توجه به اینکه مواد اولیه بسیاری از داروها از خارج کشور وارد می‌شود و با توجه به بحث افزایش هزینه‌ها و هدفمند شدن یارانه‌ها طبیعی و منطقی است که قیمت دارو افزایش می‌یابد و جمشید زهی با تقسیم بندی داروها به دو نوع داروی تولید داخل و داروی وارداتی تصریح می‌کند‌: اما برای داروهای تولید داخل نیز مواد اولیه آن را باید از خارج وارد کرد، همه اینها بر قیمت دارو تاثیر می‌گذارد، تغییرات اقتصادی در کشورهایی که ایران از آنها دارو و مواد اولیه تولید دارو وارد می‌کند بر قیمت دارو در ایران تاثیر‌گذار خواهد بود.

حال که گریزی از تاثیر اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها و تحریم‌های اقتصادی بر قیمت دارو نیست آیا بهتر نیست وزارت بهداشت و درمان کشور و سازمان دارویی و غذایی کشور درصد افزایش قیمت دارو را اعلام کنند و با شفاف‌سازی در زمینه تعداد اقلام دارویی که گران شده و این که چه داروهایی مشمول افزایش قیمت شده است مانع از سوء‌استفاده‌های احتمالی در تعیین قیمت دارو شود؟

جمشید‌زهی با بیان اینکه درگیری‌هایی بین وزارت بهداشت و برخی از وارد‌کنندگان دارو به وجود آمده است که وضعیت دارویی کشور را به هم ریخته است می‌گوید: افزایش قیمت دارو به صورت رسمی اعلام نمی شود چون جنبه روانی دارد و موجب نگرانی مردم می‌شود.

“احمد ناطق نوری” عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیز می‌گوید: اگر قیمت دارو بدون قانون و بدون اینکه به طور رسمی اعلام شود افزایش یابد پیگرد قانونی دارد و نظام پزشکی موظف است بررسی کند و هرجا قیمت دارو افزایش پیدا کرده برخورد کند‌، نمی‌توان دارو را سر خود گران کرد.

به گفته محسنی بندپی سازمان غذا ودارو و وزارت صنعت و معدن و تجارت مسئول نرخ‌گذاری و نظارت بر افزایش قیمت دارو هستند و سازمان غذا و دارو و وزارت بهداشت نهادهای مسئولی هستند که با انجام کار کارشناسی مشخص می‌کنند قیمت دارو چقدر افزایش پیدا کند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین