کد خبر: ۱۳۷۸۷۵
تاریخ انتشار : ۰۵ آبان ۱۳۹۰ - ۱۴:۵۷

هیلاری کلینتون: موسوی و کروبی از حمایت ما استقبال نمی‌کردند/ خواستار بهبود روابط با ايران هستيم

مقامات ايران حتی از اينکه با مقامات آمريکايی ديده شوند پرهيز دارند
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: سایت انتخاب نوشت: هيلاری کلينتون در پاسخ به پرسش شبکه بی بی سی درخصوص تلاش‌های برای برقراری رابطه بین امریکا و ایران انجام گفت: «باراک اوباما تمايل خود را برای گفت‌وگو با رهبران ايران اعلام کرد، اما ساختار حکومت ايران گيج‌کننده است و معلوم نيست چه کسی تصميم‌گيرنده است.»

وزير امور خارجه آمريکا تصريح کرد: مقامات ايران حتی از اينکه با مقامات آمريکايی ديده شوند پرهيز دارند.

وی گفت: در ليبی، مخالفان قذافی اعلام کردند که از هر‌گونه حمايت خارجی استقبال می‌کنند و ما هم حمايت کرديم، اما رهبران اعتراضات ايران چنين استقبالی نمی‌کردند.

وزیر امور خارجه آمریکا اضافه کرده است: ما خواستار بهبود روابط با ايران هستيم و می‌خواهيم از گذشته دور شويم. من عقيده دارم که هر دو طرف از آنچه در ۵۰ سال گذشته رخ داده متأسف هستيم؛ اما ما مايليم بنای يک رابطه خوب را پی‌ريزی کنيم.

هیلاری کلینتون در ادامه گفته است: اوباما خود را به برقراری ارتباط با مردم ايران متعهد کرده بود اما تاکنون پاسخ مثبی در اين زمينه دريافت نکرده است؛ بنا براين آنچه که ما در نظر داريم اين است که به رغم اين واقعيت که ما رابطه سياسی نداريم من از همين‌جا اعلام می‌کنم که يک سفارت مجازی در تهران باز می‌کنيم‌. اين وب‌سايت تا پايان سال راه‌اندازی خواهد شد.

"کیهان" نیز بخش‌هایی از این گفت‌و‌گو را اینگونه منتشر کرد: «‌آمريكا بايد مواظب باشد طوری عمل نكند كه عامل و حامی اصلی اين جنبش جلوه كند، چون در آن صورت اعتبار جنبش و امنيت هواداران آن به خطر می‌افتد».

كلينتون سپس به يک نمونه اشاره كرد گفت: «دولت آمريكا از بيرون ايران هر حمايتی از دستش بر می‌آمد از معترضان كرد، از جمله از سايت توييتر خواست كه اعمال تغييرات خود را مدتی به تعويق بيندازد، اما در عين حال مراقب بود كه زياده‌روی نكند.»

در ادامه اين گفت‌وگو وقتی يكی از مخاطبان درباره اتهامات اخير وارد شده به ايران سوال كرد كلينتون به جای دفاع قاطع از اين موضوع به گفتن اين جمله بسنده كرد كه مدارک زيادی موجود است و سپس با لحنی ترديد‌آميز گفت امريكا اميدوار است بتواند اين اتهام را در دادگاه اثبات كند. 

وی درباره انگيزه كسانی كه آنها را طراحان ترور می‌خواند گفت: «فكر می‌كنم كه طراحان اين ترور می‌خواستند به آمريكايی‌ها اين پيام را برسانند كه در داخل خاک شما هم می‌توانيم اقدام كنيم و از اين طريق به آمريكا دهن‌كجی كنند.»
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین