کد خبر: ۱۳۷۹۷۹
تاریخ انتشار : ۰۷ آبان ۱۳۹۰ - ۱۰:۴۴

فرار بزرگترین شرکت تامین ‌اجتماعی از نظارت مجلس

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: گزارش تحقیق و تفحص از تامین اجتماعی پس از مدت‌ها (حداقل پنج ماه) تاخیر آماده شده است. البته این آماده شدن هم با حرف و حدیث‌های بسیار همراه بوده است و حتی خبر آماده بودن این گزارش هم بارها و با روایت‌های متفاوت و مختلف نقل شده است.
 
قرار بود که گزارش تحقیق و تفحص از سازمان تامین اجتماعی در خردادماه امسال تهیه شود اما برای اتمام این گزارش حداقل سه ماه مهلت خواسته شد. اما در پایان سه ماه مهلت خواسته شده نیز این گزارش حاضر نشد تا به امروز! 

بیشترین بخش تحقیق و تفحص از تامین اجتماعی مربوط به بررسی شرکت‌های شستا و پس از آن مراکز درمانی و عملیات مالی سازمان تامین اجتماعی بوده است. شستا حدود 300 شرکت دارد که در این گزارش حدود 100 تا 200 شرکت این مجموعه بررسی شده است. 
دلیل آن نیز مربوط به این است که گروه تحقیق کننده بارها و بارها از خارج تحت فشار قرارداشته‌اند تا این گزارش را حتی نیمه به اتمام برسانند و باقی شرکت‌ها را مورد بررسی قرار ندهند. گفته شده در حال حاضر همین گزارش موجود نیز نزدیک به هزار صفحه است.
 
چند روز پیش سید جواد زمانی مخبر کمیسیون اجتماعی مجلس از اتمام تحقیق و تفحص از صندوق تامین اجتماعی خبر داد و عنوان کرد: گزارش نهایی تحقیق و تفحص از تامین اجتماعی ابتدا باید به هیات رئیسه مجلس ارائه شود و سپس توسط اعضای هیات رئیسه در صحن قرائت شود. هیات رئیسه با توجه به گزارشاتی که در دست دارد و براساس اولویت نسبت به قرائت گزارش تحقیق و تفحص از تامین اجتماعی اقدام می‌کند. قطعا تخلفات انجام شده محرز است که مجلس اقدام به بررسی و تهیه گزارش کرده اما نتیجه نهایی گزارش بعد از قرائت در صحن علنی اعلام می‌شود. 

در همین حال روز گذشته علیرضا محجوب دبیرکل خانه کارگر و عضو کمیسیون اجتماعی مجلس گفت:‌ هیات نظارت به سازمان تامین اجتماعی، حساب‌های مجموعه سازمان تامین اجتماعی را در سه سال متوالی به دلیل شرکت‌های شستا مردود اعلام کرده است. 

عضو فراکسیون کارگری مجلس، درباره روند رسیدگی مجلس به بدهی شرکت‌های شستا اظهار کرد: تحقیق و تفحص در این باره خاتمه یافته است و هیات نظارت بر سازمان تامین اجتماعی که وظیفه نظارت به شستا را نیز دارد، طی سه سال متوالی حساب‌های مجموعه تامین اجتماعی را به دلیل شرکت‌های شستا مردود (غیر‌مسموع) دانسته است. بنابراین از آنجایی که گزارش‌ها مردود بوده است و سه سال متوالی نیز تکرار شده است، گزارش نظارتی به سازمان موید این است که عملیات شستا از نظر ما نیازمند یک تحقیق و تفحص عمیق‌تر است. 

محجوب درباره حضور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در مجلس درباره پاسخ‌گویی به مردود‌بودن حساب‌های شرکت شستا، خاطرنشان کرد: اگر نماینده‌ای در این باره سوال داشته باشد، بله، ولی اکنون وزیر وزارتخانه جدید هنوز اقدامات خاصی را آغاز نکرده است که بخواهیم او را مخاطب سوال‌های خود در این‌باره قرار دهیم. موضوع شرکت‌های شستا ساختاری است و به تعویض وزیران ربطی پیدا نمی‌کند. 

محجوب با بیان اینکه در افشای محتویات گزارش مربوط به‌شرکت‌های شستا محدودیت دارد، گفت: مشکلات تنها به شستا مربوط نیست، بلکه مراکز درمانی و عملیات مالی سازمان تامین اجتماعی نیز در ضمن این گزارش‌ها رسیدگی شده است. گروه خاصی مامور رسیدگی به حساب‌های شرکت شستا است که متاسفانه با آنان همکاری نشده است. مردم و نمایندگان آنان در آینده می‌توانند از حداقل وضعیت شرکت‌های شستا مطلع ‌‌شوند. گزارش تحقیق و تفحص با حداقل پنج ماه تاخیر در حال ارائه شدن است. اما با همین تاخیر نیز هنوز این گزارش کامل نشده است. البته این کامل نبودن گزارش دلایل متفاوت و مختلفی دارد از سیاسی گرفته تا اقتصادی و اجتماعی و...... 

در همین باره سلیمان جعفرزاده رئیس هیات تحقیق تفحص تامین اجتماعی می‌گوید: به رغم فشارهای مختلف و سیاسی، مبنی بر جمع آوری و قطع روند تحقیق و تفحص از شرکت‌های مختلف تامین اجتماعی که دلایل آن معلوم نیست، در نهایت با توجه به گستردگی و وسعت شرکت‌های زیر مجموعه «شستا» و تامین اجتماعی و نیز سازمان بازنشستگی کشور که بیش از 200 شرکت است، در بیش از 100 شرکت گزارش‌های آن مورد بررسی قرار گرفته است. 

جعفرزاده افزود: در همین حال بسیاری از کمیته‌های تحقیق و تفحص زیر نظر مجلس عمل کرده و بیش از دو سال از آن گذشته است و کسی نیست این گزارش‌ها را جمع آوری کند اما می‌بینیم تحقیق و تفحص از شرکت‌های تامین اجتماعی و بازنشستگی کشور به قدری سیاسی شده که متاسفانه از رئیس مجلس تا رئیس کمیسیون مربوطه اعلام می‌کنند که باید کار را نیمه تمام قطع کرد و حتی دور از عرف و آیین نامه برخی از آقایان مکاتبه می‌کنند ضمن اینکه این اقدام بر خلاف آیین نامه داخلی کمیته تحقیق و تفحص انجام می‌گیرد و قطعا چنین برخوردهایی شبهه ناک است و پرسش برانگیز که چرا نباید تحقیق و تفحص از بیش از 200 شرکت تامین اجتماعی و بازنشستگی کشور را ادامه داد؟! 

وی خاطرنشان کرد: رئیس مجلس اعلام کرده‌اند همان 100 تا شرکتی که تحقیق و تفحص شده کافی است!در عین حالی که 200 الی 300 شرکت‌ تامین اجتماعی چندین سال تحقیق تفحص از آنها انجام نشده است، اما متاسفانه اعلام کرده‌اند که تحقیق و تفحص را ادامه ندهید که در نتیجه بیشتر تخلفات این سازمان مانده است! 

نماینده ماکو افزود: نمی‌دانم نمایندگان مجلس چه تصمیمی خواهند گرفت و چه پاسخی به بیش از 30 میلیون نفری که تحت پوشش تامین اجتماعی هستند خواهند داد که باید اعلام کنند که ادامه تحقیق و تفحص را ناقص گذاشته‌ایم یا فشار‌های بیرونی نگذاشتند. به‌قدری این فشارها زیاد بود که می‌توانیم یادآور شویم برخی از دستگاه‌هایی که ارتباط نداشته‌اند نیز مکاتباتی کردند و اعلام نمودند که وقت شما به اتمام رسیده است. آنان پرسیدند که چرا تحقیق و تفحص‌ را ادامه می‌دهید؟! از نظر آیین نامه داخلی به هیچ کس ارتباطی ندارد زیرا تحقیق و تفحص ماهیت مستقل دارد، از مجموعه‌های اداری بگیرید تا سیستم‌ها همگی مانع تحقیق و تفحص شده‌اند، اما در عین حال برخی از گزارش‌های فاجعه‌آمیز است و به هر حال تخلفاتی که چندین سال انباشته شده، و با توجه به حساسیت دولت و مجلس مبنی‌بر قطع افراد سوءاستفاده‌گر که برخی از شرکت‌ها را به شرکت‌های خانوادگی تبدیل کرده بودند که تنها نام آن متعلق به تامین اجتماعی است. برخی از این شرکت‌ها که مسئولیت انحصاری دارند و واگذار شده‌اند و درآمد یک سال آن10برابر واگذاری بوده است!
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین